Internetul – Tehnologia WEB actuală (Web 2.0) în dezvoltarea educației

Învățământul actual, privit în linii generale, ne arată un sistem de învățământ bazat pe metode curriculare învechite, rigide, desprinse de realitatea actuală în care sintagma „reformă educațională” este doar un succes de cele mai multe ori în vorbe. Foarte mulți dintre învățătorii și profesorii din România se consideră bine și foarte bine pregătiți în privința conținutului disciplinei lor, a metodelor pedagogice folosite, asta în condițiile în care la nivel European, în urma testelor Pisa, avem un procent de 40% dintre elevi analfabeți funcțional.

Avem în față trei elemente: sistemul educațional, cadrul didactic (învățători, profesori și alte categorii de personal implicat în procesul de predare) și elevii. Mergând pe principiul că „orice om normal are capacitatea de a învăța”, logica bunului simț ne cere să admitem că nu elevul este vinovat de nivelul scăzut al cunoștințelor acumulate. În consecință soluțiile pentru rezolvarea acestei probleme trebuie, căutat în celelalte două locuri: sistem pedagogic (curriculum, metode și dotări) și cadrul didactic (nivel și principii pedagogice de predare).

Bineînțeles că la cele arătate mai sus trebuie să amintim, și să recunoaștem, că un rol foarte important îl joaca și familia raportată la societatea actuală. Cu toate ca asistăm la o dezvoltare tehnologică masivă care în mod normal ar trebui să atragă după sine un nivel de calitate a vieții ridicat, asistăm de fapt la o degradare constantă a acestuia. Acest fenomen se produce pe fondul formării a două categorii sociale: bogați și săraci. Sărăcia evident ca va împinge constant omul către o educație rudimentară, de cele mai multe ori rezumându-se doar la câțiva ani de studiu parcurși în clasele primare. O nișă specială, cu efecte mult mai grave pe termen lung, o reprezintă acea categorie socială care sub aspectul disponibilității financiare, supraevaluează nivelul de competență vocațional și aptitudini al viitorului elev. În felul acesta se pune o barieră în fața echității și egalității în dreptul și posibilitatea de a învăța. Ce soluții avem?

„Când dezbaterea este pierdută, calomnia devine unealta răului.”  Socrate – despre viață.

Pe fondul dezvoltării actuale a internetului, prin multitudinea de soluții, informații și metode puse la dispoziție pe rețelele world wide web putem considera că acesta este un bun punct de plecare pentru dezvoltarea în educație.
Tehnologia WEB 2.0 actuală – Social Media , ne pune la dispoziție o multitudine de resurse sub forma site-urilor web cu conținut dinamic (platforme web dedicate și orientate către o anumită activitate sau domeniu: prezentare, tutoriale, blog, forum etc.) cât si aplicații web complexe care pot rula pe calculatoarele locale sub orice sistem de operare instalat ( Linux, macOS, Windows) într-un browser internet ( Chrome, FireFox, Opera, IExplorer, Microsoft Edge, etc.) fără a fi nevoie de instalare sau costuri suplimentare de administrare.

În această direcție, avem pe „piață” doi jucători importanți, Microsoft și Google, care pun la dispoziție o gamă largă și variată de soluții integrate, servicii și aplicații web și locale (instalate pe calculatorul personal) gratuite sau plătite sub formă de abonament. Această modalitate de plată permite o flexibilitate foarte mare atât din punct de vedere financiar cât și din punctul de vedere al satisfacției produsului sau serviciului achiziționat.

Microsoft, pe lângă sistemul de operare Windows și pachetul destinat activității de editare de document Office, ne mai pune la dispoziție: cont și client de e-mail Outlook sau Hotmail cu ajutorul căruia putem utiliza și alte servicii. Spațiu de stocare virtual în Cloud OneDrive, Office 365 Online gratuit, Bing Maps și Microsoft Virtual Academy.
Google pune la dispoziție gratuit sau contra cost, prin plata integrală sau abonament. Dintre acestea cele mai interesante de amintit în contextul enunțat, al dezvoltării educației, putem enumera:  spațiu de stocare virtual în Cloud GoogleDrive, Google Docs – spațiu virtual destinat editării de documente office, Bloggers – destinat realizări rapide a unui blog, Google-Mail cont și client de e-mail, Google Photos – editare și distribuire de fotografie, Google Maps și Google Earth, Youtube – pentru difuzare de material audio și video, Google Sites pentru realizarea de site-uri web și nu în ultimul rând browser-ul Chrome și aplicația Google WebDesigner.

Pe lânga acestea mai pot fi utilizate în procesul de predare următoarele soluții web:

  • W3school – platformă web dinamică destinată învățării prin exemple practice, testate direct fără a mai fi nevoie de alte programe instalate pe calculatorul local, a limbajelor de programare utilizate de catre dezvoltatorii web (HTML 5.0, CSS 3.0, JavaScript, PHP, MySQL, Bootstrap, etc.).
  • CODE Chef – platforma destinata testării diferitelor limbaje de programare (C, C++, Pascal, PEAR, Python ASM, etc.).
  • Fotor – aplicatie WEB destinată prelucrării foto.
  • Edmodo – similar cu Facebook, dar destinat exclusiv profesorilor si elevilor. Se pot creea și organiza clase si activități in mediul virtual.

Toate aceste resurse primare, cât și platforme dedicate, special create, pentru activitatea de predare în procesul educațional pot crește valoric nivelul acestuia. Predarea materiilor curriculare ar fi mai atractivă, dinamică, bazată pe vizualizarea efectului produs de către problema prezentată la curs, și nu în ultimul rând prezența într-o sală de curs a elevilor și a cadrului didactic nu ar mai necesară. Aceasta rezolvând problemele elevilor aflați la distanțe mari față de instituția de învățământ sau cu probleme medicale ce nu le permite prezența într-o sală de curs.

Închei cu două citate:
• „Când muncești, joacă-te. Munca dacă este doar datorie, te ucide.” Max Jacob
• „Românului i-e greu până se apucă de treabă, că de lăsat îndată se lasă”  Ion Creangă

Bibliografie:
[1] Diferite resurse și materiale de specialitate din internet (Microsoft, Google, Wikipedia).
[2] Life.ro | INTERVIURI – interviu cu prof. Dan Solcan „Un homeschooling flexibil racordat la o rețea internațională, cu lecții predate pe Skype și manuale virtuale”.

Autori: prof. Luminița Radu și elev Justinian-Lucian Stănescu

 

prof. Luminița Radu

Colegiul Spiru Haret, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luminita.radu

Articole asemănătoare