Interactivitate și calitate în actul educațional prin proiecte eTwinning

Proiectele eTwinning rămân pentru orice profesor care a experimentat căi de creștere a actului educațional la clasă, unele dintre cele mai bune metode de a dezvolta competențele de limbă străină și digitale ale elevilor săi. Învățarea prin proiecte cuprinde o varietate de medii acoperind subiecte diferite și permite elevilor angajarea în propria educație, implicarea activă în viața școlii, a comunității lor. Orice profesor cu o experiență minimă în desfășurarea acestor proiecte poate înțelege beneficiile pe care acestea le aduc elevilor, cadrelor didactice implicate, școlii și comunității din care face parte școala. Lumea eTwinnerilor se îmbogățește an de an cu proiecte valoroase, muncite, care fac cinste unei comunități de profesori și elevi care aleg să-și dedice o mare parte din timpul propriu pentru realizarea proiectului, îndeplinirea activităților din proiect, pentru a fi cât mai creativi, mai ingenioși și a demonstra abilitățile lor colegilor din alte țări dar, mai ales, pentru a învăța de la aceștia, pentru a lega prietenii pentru o viață și a-și demonstra încă o dată, dacă mai era necesar, că imposibilul este mereu posibil.

Un asemenea început a avut și proiectul Storytelling for Impact- Our Heritage în cadrul căruia am participat cu o mică echipă de opt elevi experimentați în desfășurarea proiectelor eTwinning, aceștia fiind la a patra colaborare de acest gen. Fiind un proiect derulat în colaborare cu profesori din alte 13 țări și un număr mare de elevi, dificultatea a constat în colaborarea cu cât mai multe echipe astfel încât schimbul de experiență să fie complex și complet.

Accentul pe dezvoltarea competențelor de a învăța să înveți și de conștientizare a diferențelor culturale a dus la o creștere semnificativă a nivelului de înțelegere de către elevi a modului în care aceștia pot să contribuie și să se dezvolte ca indivizi și beneficiari ai unei experiențe de neuitat. Moștenirea culturală a fiecărui participant, particularitățile moștenirii locale pe care fiecare echipă le-a integrat în munca sa, activitățile audio-video cât și cele de fotografie au reprezentat un punct central al proiectului. Fiecare echipă și-a asumat rolul de interpret al propriei culturi împărtășind-o celorlalți participanți astfel încât aceșia să devină cât mai conștienți de bogăția ei, de diversitatea ei, de aspectele unice ale fiecărei culturi.

Cunoașterea îndeaproape a culturilor din mai multe colțuri ale lumii i-au determinat pe elevi să interacționeze, să colaboreze, să ia decizii, să aprofundeze aspecte noi, să devină curioși și să accepte diferențele culturale dintre ei, să respecte o cultură diferită de a lor, să-și dorească să călătorească fie și virtual într-o lume nouă. Astfel, elevii școlii au avut întâlniri cu colegii lor de la 2nd  General Lyceum of Prevezza, Grecia și au prezentat o parte din moștenirea lor locală filmând în muzeul școlii, îmbrăcați în straie populare și fiind înconjurați de obiecte vechi, tradiționale, donate de către săteni. Au realizat de asemenea un album foto cu imagini  pe care l-au prezentat colegilor lor de la 1st Junior Byron Highschool din Grecia. Aceștia la rândul lor au adus o parte din cultura grecească în sala noastră de clasă prezentându-ne materiale interactive, pline de semnificații culturale care i-au acaparat pe elevii români și i-au determinat să afle mai multe despre istoria antică a Greciei. Colaborarea cu colegii turci și croați a fost un real succes, de asemenea. Activitățile comune de realizare de postere, logouri, felicitări precum și sărbătorirea unor zile precum eTwinning Day, Christmas sau Saint Valentine au reprezentat momente de colaborare, de creativitate, de noutate prin utilizarea aplicațiilor moderne extrem de valoroase în realizarea sarcinilor de lucru cu scopul îmbunătățirii competențelor digitale ale elevilor.

Aplicații precum Kahoot, Story Jumper, Prezi, Movie Maker, Padlet sau Pic Collage au fost resurse digitale importante care au demonstrat un grad mare de creativitate în rândul elevilor. Creativitatea nu a lipsit însă nici cadrelor didactice care au știut cum să-și motiveze elevii  pentru a finaliza proiectul cu succes, pentru a demonstra că se pot realiza proiecte inedite în școli mai mari sau mai mici având la bază sisteme de învățământ diferite, o cultură diferită și viziuni diferite. Ceea ce le-a legat însă a fost dorința de cunoaștere, curiozitatea, ambiția, nevoia de perfecționare care este aceeași indiferent de țara din care provii.

Au existat desigur și încercări, pe care consider că le-am depășit cu bine. Acestea au constat în primul rând în familiarizarea cu aplicațiile digitale noi, neutilizate anterior în  alte proiecte , fapt care a impus căutări, acumulare de cunoștințe noi și timp dedicat învățării acestora. Timpul a fost uneori dușmanul nostru, deoarece elevii au trebuit să-și dozeze timpul alocat studiului pentru școală cu rezolvarea activităților extrașcolare. Formarea echipei de elevi a fost o provocare deoarece o parte dintre elevi studiază limba engleză ca începători spre deosebire de elevii care au început studiul ei în clasele primare. Prin urmare, am urmărit o omogenizare a echipei printr-un ajutor constant oferit elevilor cu cunoștințe mai puține.  În ciuda dificultăților, a orarului in schimburi, a navetei proprii precum și a elevilor participanți, a resurselor limitate ale școlii, numărul elevilor interesați de asemenea proiecte a crescut ceea ce a demonstrat că munca nu a fost în zadar ci dimpotrivă a fost încununată de rezultate frumoase precum cele de obținere a certificatelor naționale  și europene de calitate. Soluțiile pe care le-am găsit acestor probleme au constat în ședințe cu părinții, întâlniri periodice cu elevii, discuții, demonstrații, explicații și tot ceea ce a fost necesar pentru ca participanții și nu numai să înțeleagă că drumul unui proiect eTwinning necesită seriozitate, implicare și responsabilitate asumată de către fiecare în parte.

Proiectele eTwinning s-au dovedit a fi, de-a lungul anilor, punți de comunicare cu obiective clare și finalizare din partea tuturor participanților implicați. Pentru elevi, ele reprezintă o modalitate atractivă a educației în școală pentru a se dezvolta, pentru a-și completa cunoștințele, iar activitățile au fost o modalitate de exprimare a propriei personalități, a propriei culturi.

Interdisciplinaritatea a fost o caracteristică a activităților din proiect care a permis ca o vastă rețea de cunoștințe să fie îmbinate interactiv. Astfel, elevii și- au folosit cunoștințele de geografie, desen, limbă engleză, fotografie, film și TIC pentru a obține cunoștințe noi și a contribui activ pe parcursul derulării proiectului. Starea de bine a elevilor și profesorilor a reprezentat un obiectiv important astfel încât toți participanții să simtă fac parte dintr-o comunitate în cadrul căreia sunt ascultați, văzuți, cunoscuți și apreciați pentru ideile lor. Elevii au fost atrași de acest aspect simțindu-se liberi să vină cu idei noi fiind permanent consultați cu privire la modul de lucru în echipe și modalitatea de prezentare a materialelor comune echipelor.

De fapt, scopul acestei abordări nu a a fost de transferare a cunoștințelor ci de a aplica materia învățată, de a gândi critic, de a comunica eficient doborând barierele limbii, de a deveni mai buni organizatori, de a fi mai responsabili, mai deschiși și mai toleranți. În cadrul acestui proces, elevii au fost încurajați să cerceteze, să discute, să lucreze, să creeze și să evalueze roadele muncii lor, obiective descrise în literatura de specialitate ca fiind primordiale pentru educația prin proiecte și  nu numai. Recunoașterea muncii asidue a elevilor de către părinți, elevi și o parte a comunității reprezintă un merit declarat pe care elevii l-au primit cu drag mândrindu-se cu rezultatele lor și vorbind despre acestea, despre cât de greu sau ușor le-a fost în anumite momente, despre cât timp au investit încercând iar și iar când nu au reușit din prima încercare, despre ceea ce a însemnat această investiție pentru ei și despre ce au învățat din acest parcurs.

Rămân în continuare convinsă că proiectele eTwinning că proiectele în care i-am implicat pe elevii mei au fost experiențe de neuitat pentru ei, experiențe care le-au marcat parcursul școlar și le-au deschis o lume nouă spre care sper să tindă și în următorii ani.

 

prof. Delora Gineta Roșu

Școala Gimnazială, Tărlungeni (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/delora.rosu

Articole asemănătoare