Trăim într-o lume în care tehnologia face parte din viața noastră de zi cu zi. Copiii din învățământul primar vin la școală deja obișnuiți cu telefoanele, tabletele sau aplicațiile video. Ca învățătoare, am realizat că, dacă vrem ca școala să rămână relevantă și plăcută pentru elevi, trebuie să aducem tehnologia în clasă într-un mod echilibrat și creativ.
Evoluţia impresionantă a tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi-a pus amprenta asupra proiectării demersului didactic la toate disciplinele studiate în şcoala românească. Computerul a căpătat un loc important între mijloacele de învăţământ, devenind aproape indispensabil pentru profesor.
Deși mulți profesori preferă metodele de predare tradiționale, beneficiile combinării acestora cu metodele care integrează tehnologia sunt nenumărate.
Introducerea tehnologiei în educație a permis profesorilor să-și adapteze lecțiile în funcție de stilurile de învățare ale elevilor și să promoveze învățarea diferențiată.
Ce înseamnă, concret, integrarea tehnologiei la clasele mici?
În primul rând, nu vorbim doar despre a avea un calculator în clasă sau a da teme pe WhatsApp. Vorbim despre activități reale, atractive, prin care copiii învață cu ajutorul tehnologiei. Iată câteva exemple simple din practica mea:
- Lecții interactive cu ajutorul aplicației Wordwall: la matematică, elevii au făcut jocuri de tip „roata norocului” cu tabla înmulțirii.
- Proiecte creative în Canva: am realizat împreună felicitări digitale de 8 martie, în care fiecare copil a scris un mesaj personalizat pentru mama.
- Book Creator pentru povești: elevii și-au creat propriile povești digitale, au pus imagini, au înregistrat vocea și au trimis creațiile colegilor.
Aceste activități nu doar că i-au încântat, dar au dezvoltat și competențe importante: lucrul în echipă, exprimarea creativă, responsabilitatea digitală. Am mai observat că, folosind tehnologia, pot să diferențiez mai ușor învățarea. De exemplu, unii elevi rezolvă exerciții pe tabletă într-un ritm mai rapid, iar alții au nevoie de explicații suplimentare sau de materiale audio. Prin platformele digitale, pot adapta conținutul în funcție de nevoile fiecăruia.
Ce funcționează și ce trebuie îmbunătățit
Copiii învață mai ușor când sunt implicați. Faptul că pot „atinge” lecția, pot mișca, construi, colora digital le captează atenția și îi face mai activi.
Am observat că învățarea prin tehnologie îi motivează mai ales pe copiii mai timizi. Când lucrează la calculator, parcă prind mai mult curaj să se exprime.
De asemenea, în timpul lecțiilor online sau hibride, am folosit aplicații precum Kahoot pentru recapitulare. Copiii au fost entuziasmați să răspundă, chiar și de acasă, simțindu-se parte din comunitate.
Nu toți copiii au acces acasă la internet sau echipamente. Aici este nevoie de sprijin real din partea școlii și a autorităților.
Un alt aspect important este siguranța online. Îi învățăm pe copii să nu deschidă linkuri dubioase, să nu dea informații personale și să ne ceară ajutorul dacă ceva li se pare ciudat.
Tehnologia facilitează învățarea individuală și tinde să elimine diferențele educaționale dintre elevi.Astfel, fiecare elev poate accesa oricând și de oriunde conținuturile educaționale puse la dispoziție de profesor pentru a înțelege anumite concepte.
Cred că tehnologia nu trebuie să înlocuiască nici tabla, nici creionul, nici emoția unei povești citite pe viu. Dar poate fi un partener de nădejde dacă o folosim cu măsură și sens. Lecțiile devin mai vii, iar copiii mai implicați. Important e să nu uităm de ce predăm și pentru cine predăm. Nu facem educație pentru roboți, ci pentru oameni curioși, empatici și capabili să folosească tehnologia cu responsabilitate.
Concluzie
Integrarea tehnologiei în învățământul primar nu este un moft. Este o realitate pe care o putem transforma într-o oportunitate. Cu puțină creativitate și deschidere, putem construi lecții în care copiii învață cu bucurie, descoperă și cresc frumos.
Cred într-o educație în care copilul învață nu doar ce să știe, ci și cum să gândească, cum să creeze și cum să folosească în mod corect ceea ce are la îndemână.
Un profesor care se adaptează și învață împreună cu elevii săi creează nu doar lecții mai bune, ci și relații mai puternice. Iar tehnologia, atunci când e folosită cu inima și cu mintea, devine puntea dintre tradiție și viitor.
Bibliografie
• European Commission. (2018). Digital Education Action Plan. Brussels.
• OECD. (2019). Education in a Digital World: Challenges and Opportunities. Paris.
• Ministerul Educației din România. (2022). Strategia Națională pentru Digitalizarea Educației. București.
• Experiență personală în activitatea didactică (2007 –2024)
• Programul Pedagogie digitală al Universității din București: pedagogie-digitala.ro/edis-ped/