Pentru că nu mai reprezintă un simplu avantaj, ci o necesitate, utilizarea instrumentelor TIC, la școală, a devenit treptat o rutină, dar și o obișnuință pentru învățătoare întrucât acestea ajută foarte mult în transmiterea, consolidarea și evaluarea cunoștințelor într-un mod foarte agreat de copii.
Lecțiile de Științe ale naturii, prin specificul lor practic și investigativ, deschid orizonturi ale cunoașterii dacă sunt susținute de mijloace TIC adecvate vârste copiilor din învățământul primar. Prin intermediul platformelor educaționale interactive, al prezentărilor multimedia, al jocurilor digitale, al filmulețelor, conceptele științifice abstracte pot fi, astfel, explicate într-un mod cât mai atractiv și mai accesibil pentru elevii de vârstă școlară mică.
Integrarea TIC, însă, nu se poate face oricum și oricând în proiectarea unei lecții, ci cu o planificare riguroasă și adaptată vârstei elevilor. De exemplu, în lectia „Corpuri. Proprietăți”, am realizat un rebus online pe platforma didactic.ro cu care am început pentru a-i ajuta pe elevi să descopere titlul lecției noi, didactic.ro/instrumente-interactive/rebus/corpuri-6 , dar, totodată, m-a ajutat să reactualizez informatiile din lectia anterioară. L-am creat pe platformă cu ușurință. Este un instrument interactiv, distractiv pentru copii, oferă feedback rapid cadrului didactic, se utilizează ușor și se creează destul de facil unul. La final, elevii pot verifica răspunsurile.
O altă platformă foarte ușor de folosit și de creat jocuri interactive, sub diverse forme, este wordwall.ro. Aici am creat o multime de joculete, în functie de momentul în care am vrut să îl integrez în lectie, cum a fost lectia „Unități monetare”:
wordwall.net/resource/92462538/, wordwall.net/resource/92460850/, dar o folosesc des si pentru a verifica rapid dacă elevii au citit o carte recomandată ca lectura suplimentară: wordwall.net/resource/92063376/.
Am utilizat foarte des și platforma educaplay.com. Aici se pot crea și folosi resurse educative diversificate: puzzle-uri de tip rebus, teste cu variante multiple, dar copiilor le place foarte mult să salveze broscuța din jocul FROGGY JUMPS:
educaplay.com/learning-resources/23903169-provocarea_timpului.html dar și stabilească valoarea de adevăruri a enunțurilor date:
educaplay.com/learning-resources/23795078-portalul_magic_aventuri_in_jungla_amazonului.html.
Consider că sunt platforme care nu pot fi trecute cu vederea, pentru ajută foarte mult cadrul didactic să își personalizeze jocurile în functie de nivelul clasei, pot personaliza in functie de nevoile elevilor cu ritmuri diferite de lucru. Exerctiile interactive pot fi accesate de oriunde și oricând, pot fi date ca temă, ca muncă independent dacă elevii dispun de gadgeturi în sala de clasă sau pot fi ideale pentru lectiile online. De asemenea, sunt utile pentru colaborare și lucru în echipă pentru că pot fi folosite la concursuri în timp real, pe wordwall copiii pot vedea rezultatele fiecaruia la final, ceea ce ajută cadrul didactic foarte mult in evaluările online.
Folosirea platformelor digitale pregătește elevii pentru ceea ce cere societatea actuală, de la vârste mici: competențe digitale.