Integrarea metodelor interactive în predarea limbii și literaturii române: Schema lecției „Tipuri de enunțuri”

Tipurile de enunțuri reprezintă un conținut esențial în curriculumul de limba română pentru clasa a V-a, fiind fundamentale pentru dezvoltarea competenței de comunicare. În contextul educațional contemporan, predarea acestui subiect necesită abordări metodologice care să depășească transmiterea pasivă de cunoștințe și să favorizeze învățarea activă și participativă.

Cercetările actuale în didactica limbii române (Sâmihăian, 2020) subliniază eficiența metodelor interactive și a tehnologiilor educaționale în procesul de predare-învățare. Integrarea instrumentelor digitale și a activităților pe grupe facilitează înțelegerea funcțiilor comunicative ale diferitelor tipuri de enunțuri și dezvoltă competențele de utilizare corectă și adecvată a limbii.

Prezenta contribuție exemplifică o secvență didactică care combină metodele tradiționale cu tehnologiile educaționale pentru predarea tipurilor de enunțuri, urmărind crearea unui mediu de învățare motivant și eficient pentru elevii de 10-11 ani.

Planificarea didactică

CLASA: a V-a A
CADRU DIDACTIC: Bolborici Constanța Mihaela
UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Gimnazială nr. 169
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
DISCIPLINA: Limba și literatura română
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Unitatea VI – Din carte spre departe
SUBIECTUL LECȚIEI: Enunțul. Tipuri de enunțuri.
TIPUL LECȚIEI: Dobândire de noi cunoștințe
DURATA: 50 de minute

COMPETENȚE GENERALE:
4. Utilizarea corectă, adecvată și eficientă a limbii în procesul comunicării orale și scrise.

COMPETENȚE SPECIFICE:
4.1. Folosirea structurilor morfosintactice ale limbii române standard pentru înțelegerea și exprimarea clară și precisă a intențiilor comunicative complexe;
4.3. Aplicarea conștientă a regulilor și convențiilor ortografice și ortoepice pentru o comunicare corectă;
4.4. Raportarea conștientă la normă în exprimarea intenției de comunicare, din perspectivă morfosintactică, fonetică și lexicală;
4.5. Dezvoltarea gândirii logice și analogice, prin valorificarea competenței lingvistice, în procesul de învățare pe tot parcursul vieții.

OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
O1: Să identifice predicatele din enunțurile date pe videoproiector în baza cunoștințelor anterioare. Obiectivul e realizat dacă toți elevii au identificat cel puțin 5 predicate.
O2: Să completeze o fișă de lucru în echipă( Anexa 2) pe baza itemilor dați. Obiectivul e realizat dacă toți elevii au completat cel puțin 2 itemi.
O3:Să noteze în caiete după schema de la tablă clasificarea tipurilor de enunțuri pe baza anexei anterioare. Obiectivul e realizat dacă toți elevii au notat în caiete cel puțin 3 tipuri de enunțuri.
O4:Să clasifice exemple date de enunțuri în cele 4 grupe pe baza unui joc didactic pe platforma EDUCAPLAY. Obiectivul e realizat dacă toți elevii au clasificat cel puțin 4 enunțuri.

STRATEGIA DIDACTICĂ:
Resurse procedurale:
a. Metode și procedee: conversația, conversația euristică, explicația, observația, exercițiul, joc didactic.
b. Forme de organizare: activitate frontală, activitate individuală, activitate pe grupe.
c. Resurse materiale: manual, fișe de lucru, videoproiector.

Bibliografie:
Sâmihăian, F. (2020) O didactică a limbii și literaturii române. Provocări actuale pentru profesor și elev, București, Editura Art Klett.
Programa școlară pentru disciplina Limba și literatura română. Clasele a V-a – a VIII-a , (2017).
Sâmihăian, F., Dobra S. și colab. (2022) Manual Limba și literatura română, clasa a V-a, București, Editura Art Klett.
Dobra, S. (2019) Limba și literatura română 5. Cartea mea de gramatică, București, Editura ArtKlett.

1.Moment organizatoric
1 minut Se asigură condițiile necesare desfășurării
optime a activității: verificarea prezenței,
asigurarea liniștii, pregătirea materialului
didactic. Se pregătesc pentru ora de limba și literatura română. Conversația  Frontal

2.Verificarea temei
2 minute
Profesorul verifică tema cantitativ și calitativ și face aprecieri asupra modului de realizare a acesteia.
Elevii fac observații, aprecieri, corectări. Conversația Caietele de teme Frontal
Individual Aprecieri verbale
3.Captarea atenției
5 minute Pentru a stârni curiozitatea elevilor, profesorul le prezintă un plic. (ANEXA 1)
Le spune elevilor că a primit o scrisoare interesantă de la Împăratul Enunț. Proiectează scrisoarea pe tablă și îi invită pe elevi să o citească împreună.
Îi întreabă pe elevi ce elemente din text i-au ajutat pentru a alege semnele de punctuație potrivite.Citesc textul proiectat, observă lipsa semnelor de punctuație și le adaugă pe cele potrivite. Discută alegerile făcute și argumentează opțiunile în clasă.

Conversația Videoproiector

Prezentare PowerPoint Frontal Aprecieri verbale
4.Anunțarea titlului lecției și a obiectivelor
1 minut Profesorul comunică titlul lecției: Enunțul. Tipuri de enunț. și anunță obiectivele activității.

Își notează titlul lecției în caiete.

Conversația

5. Dirijarea procesului de învățare

25 de minute

Propune elevilor să numere enunțurile și să indice predicatele din textul-suport. Citesc textul și rezolvă cerința. Conversația
Conversația euristică
Explicația
Exercițiul Videoproiector
Prezentare PowerPoint Frontal Aprecieri verbale
Comunică elevilor că numărul de predicate ne indică numărulde propoziții, iar un enunț poate avea una sau mai multe propoziții.
Se ajunge astfel la clasificarea enunțului:
Enunțul este o comunicare cu înțeles deplin, construită, de obicei, în jurul unui predicat.
Enunțul poate fi:
– simplu, când este alcătuit dintr-o
propoziție;
– complex, când este alcătuit din două sau mai multe propoziții. Își notează în caiete informațiile primite.
Conversația
Observația
Explicația Manual
Tabla
Aprecieri verbale

Comunică elevilor că există diferite tipuri de enunțuri în funcție de ceea ce exprimă. Pentru aflarea diferitelor tipuri de enunțuri, propune o activitate: fiecare grupă va primi un mesaj trimis de fiii împăratului.
Împarte clasa în patru grupe (două grupe alcătuite din șase elevi și două grupe alcătuite din șapte elevi). Distribuie fișa de lucru corespunzătoare fiecărei grupe (ANEXA 2).
Proiectează pe rând fiecare fișă de lucru pe tablă, în funcție de ordinea răspunsurilor primite.
Corectează greșelile, dacă apar, și discută împreună cu elevii variantele corecte.
Se va observa că diferitele tipuri de enunțuri sunt marcate de anumite semne de punctuație.
Profesorul le comunică elevilor că în funcție de scopul comunicării, enunțurile pot fi:
– asertive, când comunică o informație despre o stare de lucruri:. A plouat ieri.
– interogative, când cer informații despre o stare de lucruri: A plouat ieri?
– imperative,când comunică un ordin,o cerere, o rugăminte, o scuză: Dă-mi umbrela!
– exclamative, când comunică emoții, sentimente în legătură cu o stare de lucruri: Ce mult plouă!

Elevii rezolvă exercițiile de pe fișă.

Elevii adresează întrebări și  corectează eventualele greșeli

Elevii notează în caiete.

Videoproiector
Prezentare PowerPoint
Aprecieri verbale

6. Asigurarea retenției și a transferului

Pentru aplicarea practică a cunoștințelo și dezvoltarea gândirii critice, elevii vor participa la o activitate interactivă (ANEXA 3), desfășurată pe platformaEducaplay. Sarcina lor este să identifice și să clasifice enunțurile, pentru a o salva pe broască. Pe parcursul activității, profesorul monitorizează implicarea elevilor și oferă sprijin acolo unde este necesar, încurajând implicarea elevilor Elevii sunt atenți la indicațiile profesorului.

Observația
Exercițiul
Joc didactic

Videoproiector
Prezentare Powerpoint

Aprecieri verbale

Întreabă elevii dacă totul a fost clar și lămurește eventualele neclarități. Adresează întrebări dacă mai există neclarități. Conversația  Frontal Aprecieri verbale
7. Evaluare și anunțarea temei
2 minute        Evaluare: rezolvarea individuală a Anexei nr. 4 (rezolvarea exercițiilor de pe fișa de lucru).
Profesorul va enunța tema pentru acasă și o va proiecta pe tablă: Scrie o compunere de 10-15 rânduri în care să prezinți un alt final pentru povestea noastră. Nu uita să folosești toate tipurile de enunț învățate! Notează cerința pentru temă în caiet

ANEXA 1 – SCRISOARE

Realizată în CANVA

ANEXA 2 – FIȘĂ DE LUCRU (ACTIVITATE ÎN ECHIPE )

Realizate în CANVA

ANEXA 3 – Joc Educaplay

www.educaplay.com/learning-resources/24066967-quizul_pronumelor_in_mla_tina_fermecat.html 

Concluzii

Secvența didactică prezentată demonstrează eficiența integrării metodelor interactive în predarea tipurilor de enunțuri. Combinarea narativului motivațional, a activităților pe grupe și a platformelor digitale (Educaplay) facilitează o învățare activă și participativă, în care elevii devin actori principali ai procesului educațional. Diversitatea instrumentelor de evaluare utilizate permite o apreciere comprehensivă a progresului elevilor, acoperind atât aspectele teoretice, cât și aplicarea practică a cunoștințelor.

Abordarea metodologică propusă poate fi replicată și adaptată pentru alte conținuturi din curriculumul de limba română, contribuind la modernizarea practicilor didactice în învățământul gimnazial. Cercetări ulterioare ar putea evalua impactul longitudinal al acestor metode asupra performanțelor elevilor și asupra dezvoltării competențelor de comunicare.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Constanța-Mihaela Bolborici

Școala Gimnazială Nr. 169 (Bucureşti), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/constanta.bolborici