Integrarea învățării experiențiale în Evaluarea zilei, în alternativa educațională Step by Step

Învățarea experiențială este o metodă educațională care se bazează pe implicarea activă a elevilor în procesul de învățare, prin experiențe directe și reflectare asupra acestora. În alternativa educațională Step by Step, această metodă este esențială pentru evaluarea zilnică, cunoscută sub numele de „Evaluarea zilei” sub formă de evaluare scenică, folosind conținuturi specifice disciplinei Geografie, clasa a IV-a.

Obiectivele acestei activități pot fi realizarea unor scurte dialoguri de prezentare a planetei noastre, interpretarea corectă cele două mișcări telurice (poziționare a corpurilor cosmice, sensul de realizare a mișcărilor, consecințe resimțite pe planeta noastră, succesiunea anotimpurilor, formarea zilelor și nopților).

Pentru această activitate, metoda principală utilizată a fost dramatizarea. Aceasta permite elevilor să exploreze și să exprime cunoștințele lor într-un mod creativ și interactiv. Materialele didactice utilizate au inclus costume, planșe, postere și diferite obiecte necesare pentru a ilustra conceptele geografice studiate. Pentru a asigura implicarea activă a tuturor elevilor, aceștia au fost organizați în grupuri de câte patru. Această formă de organizare încurajează colaborarea și comunicarea între elevi, esențiale în învățarea experiențială. Timpul alocat activității a fost de 45 de minute, suficient pentru a permite fiecărui grup să își prezinte materialul și pentru a desfășura o sesiune de reflecție și evaluare.

Pe durata acestei activități, elevii au prezentat și dramatizat conținuturile științifice după cum urmează: patru grupe de elevi au prezentat câte o „carte de identitate” a planetei noastre, celelalte grupe au avut de prezentat câte un conținut științific discutat anterior:

  • Cearta punctelor cardinale și intercardinale.
  • Emisferele planetei și principalele coordonate geografice (Ecuatorul, polii geografici, tropicele).
  • Dialog între oceanele lumii (Arctic, Indian, Atlantic, Pacific).
  • Imaginea specifică a continentelor (Europa, Australia, Africa, America, Antarctica).

În alternativa educațională Step by Step, evaluarea zilnică se face prin reflecție și feedback constructiv, cunoscută ca „Evaluarea zilei”. Aceasta se integrează perfect cu metoda învățării experiențiale, permițând elevilor să reflecteze asupra activităților desfășurate și să-și evalueze propriile performanțe și învățăminte. După fiecare prezentare, elevii sunt încurajați să reflecteze asupra experienței. Ei discută despre ce au învățat, cum au abordat sarcinile și ce ar putea îmbunătăți (reflecție). Profesorul și colegii oferă feedback constructiv, subliniind punctele forte și oferind sugestii pentru îmbunătățire (feedback). Elevii își planifică următoarele experiențe de învățare pe baza feedback-ului primit, îmbunătățind continuu procesul de învățare. Se poate folosi și o grilă de tip listă de verificare notându-se pentru fiecare echipă următoarele aspecte: originalitatea transpunerii, implicarea tuturor membrilor echipei conţinutului științific și corectitudinea informaţiilor transpuse completând astfel momentele de observații ale comportamentelor elevilor în diverse etape ale programului de lucru din alternativa educațională Step by Step.

Combinația dintre dramatizare și învățarea experiențială în cadrul activităților de la centrele de lucru din alternativa Step by Step oferă o abordare holistică și eficientă a educației. Elevii sunt implicați activ în procesul de învățare, dezvoltându-și abilitățile de reflecție, comunicare și colaborare. Evaluarea zilei prin reflecție și feedback constructiv completează această metodă, asigurând o învățare continuă și personalizată. Aceste strategii nu doar că îmbunătățesc reținerea informațiilor și aplicarea practică a cunoștințelor, dar și promovează o atmosferă de învățare colaborativă și creativă, pregătind elevii pentru succesul academic și personal.

Bibliografie
Pârâială, V., Pârâială, D., Bălan, C., Vasilache, A., & Tănasă, R. (2004), Activități în completarea programului din ciclul primar, Editura Euristica, Iași.
McLeod, S. A. (2017), Kolb’s Learning Styles and Experiential Learning Cycle, Simply Psychology.

 

prof. Florina-Elena Stoian

Școala Gimnazială Nr. 22, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florina.stoian

Articole asemănătoare