Educația incluzivă reprezintă unul dintre pilonii fundamentali ai unui sistem educațional echitabil și democratic, care recunoaște dreptul fundamental al fiecărui copil la educație, indiferent de particularitățile sale de dezvoltare. În contextul actual al reformelor educaționale, integrarea elevilor cu dizabilități în învățământul de masă constituie nu doar o obligație legală, ci și o oportunitate pedagogică de a construi comunități școlare mai diverse și mai empatice.
Procesul de integrare depășește simpla prezență fizică a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale în clasele obișnuite, implicând o transformare profundă a practicilor didactice, a strategiilor de evaluare și a culturii școlare în ansamblu. Această abordare sistemică necesită o colaborare sinergică între toate părțile implicate – elevi, cadre didactice, părinți și specialiști – pentru a crea un mediu educațional care să răspundă nevoilor specifice ale fiecărui elev, promovând în același timp valorile respectului mutual și ale acceptării diversității.
Integrarea elevilor cu dizabilităţi: Plan de acţiune
Integrarea elevilor cu dizabilităţi este un process continuu, şi are la bază includerea acestor elevi în învăţămȃntul de masă, oferindu-le posibilitatea de a studia, de a dobȃndi competenţele necesare alături de colegii lor fără dizabilități, asigurȃnd în acest fel accesul egal la educaţia tuturor copiilor.
Elevi
Elevul pentru care se realizează planul de acţiune este elev în clasa a VI-a şi suferă de tulburări de dezvoltare a abilităţilor şcolare. Elevului i s-a întocmit o programă şcolară adaptată, conform nivelului de dezvoltare intelectuală.
Prezenţa unei tulburări specifice de învăţare afectează calea normală de achizitie a abilităţilor de scris, citit, calcul matematic. Elevul prezintă o capacitate generală scazută de învăţare, avȃnd şi o capacitate de achiziţie cognitivă mai lentă, afectȃnd la modul general performanţele sale şcolare.
Idei de activităţi
- aşezarea optimă a elevului în clasă, alături de elevi mai linistiţi, empatici (se recomandă aşezarea elevului în faţă , aproape de tablă pentru a se putea concentra la potenţialul său maxim)
- poziţionarea materialelor didactice în imediata apropiere astfel incȃt să poată fi vizualizate cu precizie
- integrarea elevului în munca pe grupe/perechi (sarcinile lui vor fi relativ uşoare în comparaţie cu a celorlalţi) pentru a relaţiona şi a-l ajuta să-şi cȃştige încrederea în sine
- adaptarea conţinuturilor activităţilor conform programei adaptate întocmite de fiecare profesor
- vizionarea unor materiale educative, a unor poveşti, filmuleţe adecvate gradului de deficienţă
- utilizarea de softuri educative adaptate nivelului de cunoştinţe al elevului
- optimizarea timpului de lucru în vederea efectuării sarcinilor
- participarea la activităţi de terapie educaţională
- ancorarea elevului în activităţi diversificate şi de scurtă durată
- folosirea unui limbaj adecvat nivelului de înţelegere al elevului
- utilizarea unor texte scurte pe teme familiare
- crearea de scurte dialoguri avȃnd la bază cuvinte de legatură
- adaptarea vitezei de redare a meterialelor audio-video, reluarea acestora la nevoie
Strategii de învățare
- individualizarea secvenţelor de învăţare
- adaptarea metodelor activ-participative (jocul de rol, Turul galeriei, Explozia stelară, conversaţia, dezbaterea) la nivelul de înţelegere al elevului
- tratarea diferenţiată
- valorificarea activităţii elevului în fiecare oră/oferirea de feedback prin incurajări permanente
- angrenarea elevului în activităti exracurriculare la nivelul şcolii şi implicarea lui în concursuri care promovează diversitatea
Resurse
- calculator, videoproiector, tabletă, laptop
- mijloace de predare/învăţare multisenzoriale
- resurse educaţionale deschise
- platforme educaţionale
- cărţi cu imagini
- cartonaşe, diferite obiecte
Evaluare
- observarea sistematică a nivelului de cunoştinţe
- evaluări orale şi scrise conform programei adaptate
- fişe de observare a progresului elevului
- aprecieri verbale
Părinţi
Se impune o colaborare strȃnsă cu părinţii elevului, ei avȃnd un rol determinant în a-l sfătui şi a-l susţine. Părintele trebuie să se implice în mod direct în educaţia lui, în activităţile lui şcolare şi extraşcolare, sprijinindu-l şi încurajȃndu-l de fiecare dată.
Idei de activităţi
- organizarea de întȃlniri permanente cu părinţii elevului, avȃnd ca scop stabilirea unui plan de acţiune în vederea unei bune relaţii elev- părinte- şcoală, dar şi pentru a cunoaşte mai bine elevul, felulul lui de a se manifesta şi acţiona
- desfăşurarea de activităţi comune cu consilierul şcolar, profesorul de sprijin
- implicarea părinţilor în proiecte educative
- organizarea de serbări, activităţi extraşcolare, cu susţinere din partea părinţilor
- conştientizarea celorlalţi părinţi de dificultăţile cu care se confruntă elevul cu CES
- urmărirea îndeaproape a progresului şcolar al propriului copil
Strategii de învăţare
- organizarea de dezbateri, mese rotunde, lectorate
- participarea părinţilor la activităţile extracurriculare, fiind aproape de propriul copil şi sprijinindu-l la nevoie
Resurse
- PPT-uri tematice
- pliante/ cărţi informative
- cărţi de specialitate
- resurse umane – consilierul şcolar, profesorul de sprijin, profesorii de la clasă
Evaluare
- aplicarea de chestionare
- portofoliul elevului
- observarea sistematică
Cadre didactice
Cadrele didactice care predau la clasă vor fi informate despre situaţia elevului. Fiecare profesor va primi o copie după certificatul de orientare şcolară şi profesională, urmȃnd ca profesorii clasei să întocmească programa adaptată după care vor lucra cu elevul. Se impune o colaborare strȃnsă intre profesorii clasei-consilierul şcolar şi profesorul de sprijin, Cadrele didactice vor adapta demersul didactic şi strategiile de învăţare nivelului de cunoştinţe şi abilităţilor elevului.
Idei de activităţi
- colaborarea cu dirigintele, consilierul şcolii, profesorul de sprijin, în vederea eficientizării relaţiei cu elevul, dezvoltării unei relaţii bazată pe încredere
- participarea la cursuri de formare vizȃnd integrarea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale
- întrunirea în cadrul Consiliului Clasei, pentru a informa, a discuta despre comportamentul elevului, a disemina rezultatele lui şcolare – progresul/regresul privind situaţia la învăţătură
- elaborarea de programe adaptate la nivelui fiecărei discipline
- organizarea de activităţi comune- diriginte-profesorii clasei- profesorul de sprijin- consilierul şcolar
- dezvoltarea competenţelor profesionale necesare pentru a lucra cu elevii cu CES
- elaborarea de materiale didactice în vederea optimizării demersului didactic şi dezvoltării competenţelor specifice pentru elevul cu CES
Strategii de învăţare
- ateliere de lucru
- interasistenţe
- munca în echipe: profesorii clasei-profesorul de sprijin- consilierul şcolar
- conversaţia
Resurse
- pliante informative
- rapoarte de activitate
- lucrări de specialitate
- materiale didactice adecvate
- filme educative
Evaluare
- portofoliul
- chestionarul
- monitorizare sistematică
Implementarea cu succes a unui plan de acțiune pentru integrarea elevilor cu dizabilități necesită o abordare holistică și flexibilă, care să țină cont de complexitatea procesului educațional incluziv. Experiența demonstrează că succesul integrării nu depinde exclusiv de adaptările curriculare sau de resursele materiale disponibile, ci în mare măsură de calitatea relațiilor interpersonale și de nivelul de colaborare între toți actorii implicați. Monitorizarea constantă a progresului elevului, adaptarea continuă a strategiilor didactice și menținerea unui dialog deschis între școală și familie constituie elementele cheie care asigură nu doar integrarea formală, ci și incluziunea reală a elevului în comunitatea școlară.
Prin implementarea acestor măsuri, învățământul incluziv devine un catalizator pentru dezvoltarea unei societăți mai echitabile, în care diversitatea este percepută ca o bogăție și în care fiecare individ își poate actualiza potențialul, contribuind la bunăstarea colectivă. În ultimă instanță, succesul integrării elevilor cu dizabilități constituie un indicator al maturității și al calității întregului sistem educațional.