Întâlnirea de dimineață – liantul grupei de copii

Întâlnirea de dimineață reprezintă punctul de plecare, „momentul zero” al unei zile în grădiniță. Este momentul care favorizează prezentarea programului acelei zile, care te ajută să descoperi starea fiecărui copil și de ce nu, care te poate determina să modifici ceva în programul zilei în funcție de ce observi la această activitate.

Activitatea se realizează zilnic, în funcție de proiectul tematic în desfășurare sau tema săptămânii, un eveniment deosebit în viața grupei, noutatea zilei, starea vremii etc. Scopul activității îl reprezintă participarea şi implicarea activă a copiilor în vederea stimulării comunicării, favorizării interrelaţionării, împărtăşirii cu ceilalţi şi formării comportamentului empatic la preşcolari. Etapele activității sunt:
-Salutul
-Prezența
-Calendarul naturii
-Împărtășirea cu ceilalți
-Activitatea de grup
-Noutatea zilei

Activitatea aceasta a devenit preferata copiilor din grupa mea. Dimineața, după ce vin toți copiii ne așezăm în semicerc, având în față tabla magnetică începem această rutină, acest ritual. Ne salutăm prin cuvinte specifice temei: „Bună dimineața, toamnă!”, „Bună dimineața, crizantemă!” și așa mai departe, cu cuvinte specifice toamnei, dacă suntem la tema Toamna.

Trecem rapid la momentul prezenței pe care copiii o realizează cu ajutorul fotografiilor. Fiecare copil are fotografia magnetica la tablă. Există rubrică de prezenți și rubrică de absenți. Cel care este numit va așeza fotografiile colegilor la locul potrivit.

Trec mai departe, de obicei cu ajutorul unei expresii legate de anotimp: „Toamnă dragă și bogată, repede-ai venit deodată!” – atunci copiii știu că vom vorbi despre anotimpul în care ne aflăm, despre cum să ne îmbrăcăm, despre cum este natura, vremea, despre lunile anotimpului, zilele săptămânii, ziua în curs.

Într-un coșuleț lângă tabla magnetică, avem imagini plastifiate și magnetice pentru fiecare element de mai sus. Copiii vor așeza la tablă imaginile corespunzătoare. De obicei, desemnez copiii după literele din nume: „Să așeze la tablă imaginea anotimpului în care ne aflăm copilul al cărui nume începe cu sunetul E…”, dacă sunt mai mulți, vor realiza un grup care se va ocupa de toată rubrica „Calendarul naturii”; ceilalți copii îi urmăresc și sesizează greșelile, aplaudă imaginile corecte.

La următorul moment – Împărtășirea cu ceilalți – încep prin a povesti copiilor o întâmplare nouă și îi rog să ne împărtășească și ei o întâmplare, legată desigur de anotimp, tema zilei, ultima poezie învățată etc. Momentul le place așa de mult încât inventează întâmplări, descriind o secvență dintr-o poveste sau un desen animat.

Am învățat cu copiii o serie de 10-12 joculețe pe care le alternez și le schimb tematica în funcție de tema zilei/ săptămânii. Acest lucru le oferă o relaxare și o siguranță în execuție. Cu toate acestea, îmi place să îi surprind uneori și, măcar odată pe săptămână, le propun un joc nou. Acest lucru îi incită și îi distrează.

Ultima dată, am jucat „Mingea în flăcări”. Am luat o minge și am îmbrăcat-o în staniol auriu. Am spus copiilor că ne prefacem că mingea a luat foc, drept pentru care nu putem să o ținem prea mult în mână și trebuie să o trecem de la un copil la altul în mare viteză, fără să o scăpăm pe jos. Copilul care  scăpa mingea trebuia să spună repede un cuvânt care începe cu sunetul ”V” de la ziua de vineri, zi în care am organizat jocul. Unii copii, dornici să spună cuvinte, scăpau mingea intenționat.

Pe parcursul jocului, am  apreciat copiii care s-au mișcat rapid, iar pe ceilalți i-am pus să stea o tură (pentru că au mâinile „arse” de la minge), întrucât s-u mișcat greoi și au încetinit ritmul jocului.

Am observat apoi pe parcursul zilei în timpul jocurilor de rol că și-au dorit să se joace „De-a doctorul” și au pansat mâinile celor „arși” la jocul de dimineață. Tot în acest moment, sugerez câtorva copii pe care i-am observat mai apatici sau mai retrași în dimineața respectivă să aleagă un emoticon cu starea pe care o au – o emoție – și să așeze magnetul la tablă. În funcție de răspuns, solicit colegilor să își îmbrățișeze colegul sau să îl consoleze sau să îl încurajeze… am observat că acest lucru îi face mai empatici și mai atenți la colegii lor pe parcursul întregii zile. Am avut surpriza să vină copii pe parcursul zilei să îmi spună „Doamna, Eliza iar e tristă și îi e dor de mama ei, mă duc să o îmbrățișez!”

În încheierea activității solicit copiilor să îmi spună dacă au noutăți – o rochiță nouă, o tunsoare, o nouă prietenie… apoi prezint eu copiilor noutățile zilei. Sunt noutăți legate de grupul de copii dacă există, dar de fapt profit de acest moment să le prezint programul activităților din ziua respectivă.

S-a întâmplat uneori ca, din cauza unui copil care avea o anume problemă sau din dorința lor de a discuta despre ceva anume,  să schimb una sau două activități din ziua respectivă. Acest lucru oferă copiilor o preocupare pentru descoperirea de noi teme de discuție. Le-am arătat că de câte ori au venit, la întâlnirea de dimineață, cu subiecte noi interesante – steagurile, dinozauri, animale exotice etc., am realizat activități pe această temă, chiar în ziua respectivă sau a doua zi dacă nu aveam suficient material pe acea temă.

Astfel, respectând ceea ce observ că le face plăcere copiilor, am reușit să fac din această activitate momentul de coeziune al grupului.

 

prof. Gabriela Gîsă

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 232 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gabriela.gisa

Articole asemănătoare