Instrumente moderne utilizate în cadrul orelor de limba și literatura română: Harta mentală

Dezvoltarea competențelor-cheie, așa cum sunt acestea prezentate în Profilul de formare al absolventului, poate fi realizată, în cadrul orelor de limba și literatura română, prin intermediul diferitelor metode moderne, atât a celor de predare-învățare, cât și a celor de evaluare. Acestea pun în evidenţă calităţile şi abilităţile tuturor elevilor, reușesc să-i motiveze, să-i activizeze şi le dau posibilitatea de a acumula cunoştinţe, într-un mod plăcut şi relaxant. Ei pot demonstra nu doar ceea ce știu, ci, mai ales, ceea ce ştiu să facă, punându-şi în valoare deprinderile, priceperile şi abilităţile.

Prin intermediul colaborării dintre elevii a două școli, Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște și Școala Gimnazială Nr. 4 „Elena Donici Cantacuzino”, Pucioasa, am realizat mai multe lecții, utilizând „harta mentală”, procedeu metodico-didactic, des folosit în învățământul românesc în ultimele două decenii. Am valorizat elevii receptivi la nou, preocupaţi de dezvoltarea continuă şi dornici de a se descoperi pe ei înşişi. Ne-am inspirat și din experienţele unor cadre didactice, publicate în articolele din revista de didactică „Perspective”, concepută de Asocația Profesorilor de Limba si Literatura Română „Ioana Em. Petrescu – ANPRO”. Ambele cadre didactice suntem membri ale acestei asociații, începând din anul 2000. Am aplicat metoda la clasa a V-a, pentru Unitatea „Călătoresc prin basme”, la clasa a VI-a, pentru Unitatea „Fabula”, la clasa a IX-a, pentru Unitatea „Aventură, călătorie”.

„Harta mentală” este un instrument care ne permite să structurăm, să organizăm, să memorăm, să aranjăm și să învățăm informații într-un mod organizat. Hărțile mentale încurajează creativitatea și flexibilitatea și ne ajută să gândim „outside the box”. Prin utilizarea acestei metode la orele de limba și literatura română, elevii își îmbunătățesc abilitatea de a lua notițe și capacitatea de a studia, economisind timp. Ei pot să descopere înțelesuri ascunse din bucăți de informație, își clarifică țelurile și ideile. Metoda le ușurează elevilor procesul de învățare și stârnește asocierile creative.

Am prezentat, atât elevilor din ciclul gimnazial, a V-a și a VI-a, cât și elevilor din ciclul liceal, a IX-a, etapele de realizare a hărții mentale:

  • În primul rând, se ia o foaie albă de hârtie. Lucrează fără să te oprești, să judeci sau să editezi, ca să nu fii atras înapoi către gândirea lineară sau către ideea că totul trebuie să fie perfect.
  • În mijlocul foii scrie ideea centrală. Apoi gândește-te la idei noi, acțiuni și strategii care au legătura cu ea, pe care să le trasezi din ideea principală. Concentrează-te pe ideile cheie, folosindu-ți propriile cuvinte, apoi caută legături între ele.
  • Folosind metoda vizuală, vei înțelege și îți vei aminti mai bine, vei fi deschis posibilităților și vei  evita restricțiile unui format de listă. Mai târziu poți modifica, dar mai întâi pune toate posibilitățile pe foaie.
  • După ce termini, poți folosi linii, culori, săgeți, ca să completezi ideea centrală. Utlizează imagini, te ajută să-ți dezvolți imaginația și să reții mai bine.

Elevii au fost entuziasmați de procedeul folosit, și-au pus în valoare imaginația, au lucrat în echipe, s-au ajutat reciproc, și-au folosit talentul și abilitățile, capacitățile și inteligența.

Ca instrument vizual, harta mentală ne-a fost extrem de utilă. Am realizat-o la clase diferite, în momente diferite ale lecției, evidențiind capacitatea elevilor de a analiza, de a sintetiza informațiile, de a le organiza, pentru a le reține cât mai bine. Ne-am dorit ca prin folosirea acestei metode să le dezvoltăm elevilor competenţele-cheie, să le stârnim acestora curiozitatea, dar și să încurajăm originalitatea, creativitatea, munca în echipă.

Webografie
1. www.litera.ro/blog/hartile-mentale-un-instrument-prietenos-pentru-invatare
2. www.mindonmap.com/ro/blog/what-is-a-mind-map/
3. edurod.org/retine-mai-usor-cu-harta-mentala/
4. www.mindomo.com/

* * *
Autori:
Prof. Manta Georgiana Beatrice, Școala Gimnazială Nr. 4 „Elena Donici Cantacuzino”, Pucioasa
Prof. Mihaela Corina Nicolae, Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mihaela Corina Nicolae

Liceul de Arte Bălașa Doamna, Târgoviște (Dâmboviţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.nicolae