Instrumente digitale folosite la clasa pregătitoare

Pe fundalul pandemiei de coronavirus, care a dus la închiderea școlilor, cadrele didactice au fost nevoite să se adapteze, să studieze, să învețe despre instrumentele online,  cât mai accesibile elevilor și părinților, pentru a continua învățarea „de acasă”, îndrumați, încurajați și sprijiniți  de învățători și profesori, și pentru „a învăța să trăim cu acest virus”. Școala online a fost „o alternativă necesară” în acea perioadă. Este important ca părintele sau tutorele să pregătească elevul pentru învățarea online și să sprijine învățătorul în organizarea activităților și temelor pentru acasă. Elevii trebuie să aibă acces la internet de pe laptop/ calculator sau telefon, căști și webcam (opțional) pentru a putea participa online.

La clasa pregătitoare, colaboram cu părinții pe WhatsApp, o platformă de mesagerie privată care s-a dezvoltat foarte mult, pentru că aveam grupul de părinți și acolo postam informații utile pentru buna desfășurare a activităților școlare. De asemenea, aveam pe Facebook grupul ,,CNPR – Clasa prietenilor” unde diseminam activități mai importante pe care le desfășuram la școală, folosind poze sau video-uri. Am continuat să colaborăm pe WhatsApp și pe site-ul de socializare Facebook, până la vacanța de primăvară, dar, văzând că această pandemie „nu dădea semne că vrea să plece”, am învățat să folosesc Zoom, Google Meet (Google Meet este un instrument digital pe care l-am folosit cu colegii, iar accesul se face pe baza contului de Google.) și să-mi dezvolt competențele digitale folosind Kahoot, Quizziz, Wordwall, Padlet.

Școala noastră avea și înainte o platformă E-learning, www.campus.petrurares.ro , pe care o foloseam pentru resurse educaționale deschise, dar a fost nevoie să o folosim mai des. I-am ajutat pe elevi să-și creeze cont și să acceseze cursul ,,Clasa pregătitoare” pe care l-am creat.

Elevii sau părinții găseau acolo fișe de lucru, de recapitulare, evaluare, imagini, clipuri de pe YouTube și alte materiale, apoi postau pe grupul de WhatsApp sau Facebook activitățile, fișele pe care lucrau acasă. De fiecare dată primeau feedback pentru a-i stimula, corecta sau ajuta unde au nevoie. De asemenea, vorbeam la telefon cu elevii care solicitau explicații, cu unii pentru consiliere sau pentru a păstra legătura cu ei. Ne-am și văzut cu ajutorul celor două aplicații. Cu ajutorul platformei școlii am desfășurat lecții și cu elevii clasei a IV-a, la disciplina matematică, clasa de excelență.

YouTube este o resursă gratuită unde putem găsi tutoriale pentru platformele /aplicațiile pe care vrem să le folosim. Nu toate sunt gratuite și multe din ele necesită cunoștințe de limba engleză. Unele oferă posibilitatea creării gratuite a unui număr limitat de lecții, jocuri, fișe interactive online, cerând ulterior abonament. Pot fi folosite creativ cu elevii, dar e nevoie să identificăm doar câteva care ne ajută pe noi și îi încântă pe elevi.

Zoom este o aplicație gratuită, sigură, ușor de configurat și folosit. Platforma aplicației permite efectuarea de apeluri video de grup de pe PC, laptop, smartphone sau tabletă, prin folosirea chat-ului care împarte ecranul între fereastra profesorului și utilizarea unei table virtuale interactive. Elevii pot interacționa și au posibilitatea de a oferi feedback prin postarea de comentarii la produsele de activitate. Odată finalizate, poveștile pot fi făcute publice sau pot fi vizualizate doar de grupul de prieteni. Am folosit-o, împreună cu elevii, după ce și-au instalat aplicația pe dispozitivele de care dispuneau. Menționez că familiile elevilor aveau internet la telefon sau acasă și am putut să desfășor lecții, în format digital, pentru școala online. Impedimentul a fost doar programarea activităților, pentru că unii părinți mergeau la serviciu și elevii nu se descurcau singuri.

Elevii s-au bucurat foarte mult când ne-am văzut prima dată și nu mai conteneau cu salutările, întrebările, iar emoțiile ,,și-au sps cuvântul”. Treptat, am reușit să creez o atmosferă prielnică pentru „învățarea online”.

Aplicaţia Quizizz este un instrument gratuit de evaluare a claselor care permite tuturor elevilor să învețe împreună. Este foarte ușor să creezi teste și să te distrezi pentru că aplicația are avatare amuzante, tabele live, teme, muzică și conține o bază de date cu milioane de teste create de profesori. Testele create cu această aplicaţie pot fi accesate de către elevi de pe telefoanele mobile, tablete, laptop sau calculatoare conectate la internet. Am creat și eu câteva quiz-uri, de care s-au bucurat elevii mei, folosind această aplicație. https://quizizz.com/quiz/5f19e9c16090fd001b4c7033/edit?source=game&trigger=myQuizzes

Wordwall este un instrument de învățare online și poate fi utilizat pentru a crea atât activități interactive, cât și printabile. Majoritatea șabloanelor sunt disponibile atât într-o versiune interactivă, cât și imprimabilă. Activitățile interactive pot fi redate pe orice dispozitiv, iar cele printabile pot fi tipărite direct sau descărcate ca fișier PDF. Acestea pot fi folosite ca la activitățile interactive sau ca activități de sine stătătoare. Este un instrument atractiv, folosit de multe cadre didactice, foarte îndrăgit de elevi. Exemple de wordwall-uri create: https://wordwall.net/ro/resource/3630908https://wordwall.net/ro/resource/3456177

Aplicaţia Kahoot este un instrument care poate fi utilizat la orice vârstă, la orice disciplină și care transformă învățarea într-o joacă. Aplicația este disponibilă gratuit online și presupune existența unui calculator sau a altui dispozitiv care afișează o serie de întrebări cu patru variante de răspuns. Elevii se înregistrează utilizând un cod pin furnizat de aplicație prin intermediul profesorului. Se poate participa la joc în echipe sau individual. Întrebările pot fi realizate de profesori, din contul acestora, sau pot fi selectate dintr-o listă de „jocuri” disponibile pe aplicație. Cadrul didactic decide când începe jocul și când trece la următoarea întrebare, deținând controlul asupra desfășurării activității. Se stabilește timpul de care dispun elevii pentru fiecare întrebare, iar elevii selectează varianta pe care o consideră corectă. După ce timpul expiră, este afișat răspunsul corect, iar elevii obțin astfel feedback asupra cunoștințelor pe care le au. Am folosit acest instrument la sfârșitul primului semestru din clasa pregătitoare, elevii participând la jocuri în două echipe deoarece aveam calculator și laptop la școală. Exemple: „Câte silabe are cuvântul?” sau „Găsește rezultatul!”. Padlet-ul este o platformă unde cadrele didactice pot crea clase, discuta şi adăuga imagini. În padlet se poate scrie, se pot adăuga documente, fotografii, hiperlink-uri, se pot face înregistrări. Poate să fie public sau privat (dacă este protejat cu o parolă). Am folosit padlet-ul, la sfârșitul anului școlar, un am postat imagini/poze cu elevii care au rezolvat fișe sau alte materiale trimise de părinți – https://padlet.com/dorosioana/gy8lk9h4cu7i5mgu . Atunci am folosit și aplicația PowerPoint, o aplicație familiară care oferă o vizualizare rapidă a prezentării și poate fi accesat de pe orice dispozitiv.

Padlet este o platformă unde cadrele didactice pot crea clase, discuta şi adăuga imagini. În padlet se poate scrie, se pot adăuga documente, fotografii, hiperlink-uri, se pot face înregistrări. Poate să fie public sau privat (dacă este protejat cu o parolă). Am folosit padlet-ul, la sfârșitul anului școlar, un am postat imagini/poze cu elevii care au rezolvat fișe sau alte materiale trimise de părinți – https://padlet.com/dorosioana/gy8lk9h4cu7i5mgu  . Atunci am folosit și  aplicația PowerPoint, o aplicație familiară care oferă o vizualizare rapidă a prezentării și poate fi accesat de pe orice dispozitiv.

Trăim vremuri inedite, trebuie să ne adaptăm la condițiile actuale de pandemie, dar niciodată școala online nu va putea înlocui, în totalitate, ,,învățarea la școală”, mai ales pentru elevii mici ai ciclului primar. Trebuie să ne orientăm spre ,,o dialectică educațională complexă, în care jocul interacțiunilor reciproce dintre personalitățile implicate în procesul de învățământ (cadru didactic-elev-clasă) să fie primordial.” (1 – pag. 12). Mi-e dor de copii, de inocența lor, de ,,frumusețea perlelor” pe care le spuneau în fiecare zi.

Școala trebuie să asigure o educaţie cu adevărat echitabilă, în care să fie valorizat potenţialul fiecărui copil, pentru că fiecare are un anumit potenţial care trebuie descoperit. E nevoie de adaptarea sistemului de învățământ la nevoile şi interesele copiilor, chiar și a celor din grupuri dezavantajate sau cu cerinţe educaţionale speciale, dar și la situațiile de criză, precum pandemiile.

Bibliografie
1. Romiță B. Iucu, ,,Managementul clasei de elevi – Aplicații pentru gestionarea situațiilor de criză”, ed. Polirom, 2006;
2.      https://www.produsemanastiresti.ro/blog/articole-duhovnicesti/academicianul-aurel-pop-un-invatator-face-mai-mult-decat-10-laptop-uri
3.  https://rosioru.ro/2020/07/13/peste-100-de-instrumente-online-utile-in-educatie
4. https://digitaledu.ro/aplicatii-educationale/

 

prof. Ioana Doroș

Colegiul Național Petru Rareș, Beclean (Bistriţa-Năsăud) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ioana.doros

Articole asemănătoare