Incluziune și stare de bine (Mobilitate Erasmus+)

Școala Gimnazială Vulcana Pandele implementează, în perioada iunie 2022 – iulie 2023, proiectul pe termen scurt pentru mobilitatea elevilor și a personalului în domeniul educației școlare numit „Incluziune prin starea de bine”, cu numărul de referință: 2022-1-RO01-KA122-SCH-000075211. Acest proiect este finanțat de Comisia Europeană în cadrul Acţiunii-Cheie 1 (Mobilitatea persoanelor în scopul învăţării) a programului Erasmus+.

Prima mobilitate din cadrul proiectului s-a desfășurat în perioada 09-15 octombrie 2022 şi a avut loc în Reykjavik, Islanda. Cursul de formare “Smart Teachers Play More- Combine academic subjects and language learning with play and movement games to optimise learning”, la care am participat în cadrul proiectului, are la bază jocul, creativitatea și starea de bine. Am participat la o activitatea de formare dinamică care mi-a oferit o perspectivă reală și personală a sistemului școlar islandez şi mi-a permis să mă familiarizez cu metodologia Play To Learn More (Smart Teachers Play More).

Metodologia Play to Learn More (Smart Teachers Play More -STPM) este inspirată din activități sportive, de povestire, de mindfulness şi încurajează învățarea multimodală care încorporează, printre altele, stilurile vizual, auditiv și kinestezic de învățare.

În cadrul cursului, am participat şi învăţat:

  • jocuri de energizare: Clap-Stomp, Desen în lanţ
  • jocuri și tehnici de povestire: Harta poveştii, Poveşti pe pietre
  • jocuri care încoporează activitatea fizică în cea academică: Staţii; Cursa cu obstacole; Jocul literelor/numerelor; Zarul mişcării; Mergi în centru; 1,2 Open!; 1,2,3 grammar
  • exerciţii de mindfulness: Ghiceşte secunda, Floarea şi lumânarea

Clap, Stomp este un joc de energizare care cere elevilor să urmeze paşii profesorului. Se numără de la 1 la 6 pentru diverse mişcări: se bate din palme, se trosnesc degetele, se calcă cu putere podeaua. Activitatea continuă şi se numără de la 1 la 6, alternând mişcările anterioare. Acţiunea se repetă pentru fiecare mişcare (se bate din palme, se trosnesc degetele, se calcă cu putere podeaua), numărând de la 6 la 1.

Harta poveştii este o activitatea care se desfăşoară în grup. Elevii primesc începutul unei poveşti pe care trebuie să o continue, reprezentând grafic fiecare situație.
Se folosește modelul:
În primul rând…
Apoi….
La final….

La final, fiecare grup spune povestea pe care a creat-o cu ajutorul desenului.

Mergi în centru (Move to the middle) este un joc dinamic. Clasa de elevi este împărţiţă în grupuri de 3-4 elevi. Spaţiul de lucru este aranjat asfel încât fiecare grup să stea la o distanţă egală faţă de centru. În centru se aşază un cerc. Fiecare grup primeşte o subtemă a temei centrale (de exemplu, pentru tema centrală „ţări” se pot da subtemele România, Franţa, Spania, Italia) pentru care trebuie să scrie 4 informaţii pe foi de hârtie diferite. Se împăturesc foile de hârtie şi se depun în cercul din centru. Fiecare grup se mută la stânga pentru a prelua spaţiul şi subtema altei echipe. Sarcina de lucru cere membrilor unui grup să aleagă o informaţie din cercul din centru. Dacă informaţie aleasă se potriveşte sub temei pe care o reprezintă, o păstrează, Dacă au selectat o informaţie greşită, trebuie să o ducă inapoi în cercul din centru. Membrii unui grup se deplasează la cercul din centru rând pe rând prin predarea ştafetei (se bate palma). Echipa care adună cele 4 informaţii corespunzătoare subtemei pe care o reprezintă, câştigă

Exerciţiul „Guess the time” cere elevilor să închidă ochii şi să aştepte în linişte. Profesorul dă drumul la cronometru, iar elevii trebuie să ghicească când au trecut 30 de secunde, ridicând mâna atunci când consideră că a trecul timpul. Exercițiul trebuie realizat în liniște, la final, mimându-se starea de bucurie dacă au ghicit când au trecut cele 30 de secunde.

Aplicarea metodologiei Play to Learn More la clasele la care predau s-a dovedit eficientă deoarece  a crescut performanța elevilor şi starea de bine a acestora. Metodele învăţate la cursul de formare “Smart Teachers Play More- Combine academic subjects and language learning with play and movement games to optimise learning” permit elevilor să-şi dezvolte simultan competențe cognitive, fizice și sociale.

Bibliografie
Suport de curs “Smart Teachers Play More-combine academic subjects and language learning with play and movement games to optimise learning”, furnizor de curs: Smart Teachers Play More ehf, 09-15.10.2022, Islanda

Disclaimer: Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei.

 

prof. Nicoleta-Loredana Porojan

Școala Gimnazială, Vulcana Pandele (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nicoleta.porojan

Articole asemănătoare