Împreună prindem curaj: continuitate și noi începuturi în prevenirea violenței școlare

Programul național de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar „Împreună prindem curaj”, coordonat la nivel județean de CJRAE Bistrița-Năsăud, continuă să ofere un cadru coerent pentru promovarea respectului, empatiei și siguranței în mediul educațional.
În anul școlar 2024–2025, în județul Bistrița-Năsăud au fost implementate 19 proiecte finanțate prin program — 12 în prima etapă și 7 în etapa a doua — derulate în parteneriat cu unități de învățământ din mediul urban și rural. Aceste inițiative au reunit peste 4.400 de elevi, 317 cadre didactice și 2.198 de părinți, care au participat la activități variate de prevenire a violenței, dezvoltare socio-emoțională și cooperare școlară.

Proiectele au adus în prim-plan activități inovative și creative: campanii antibullying, ateliere de empatie, jocuri educative, dezbateri, competiții sportive și „colțuri ale curajului”. Fiecare unitate de învățământ a adaptat tematica la vârsta și specificul elevilor, construind contexte reale de învățare prin cooperare și dialog.

Printre exemplele remarcabile se numără „Aler(R)G conștient” (Școala Gimnazială Nr. 4 Bistrița), „Exmatriculăm violența” (Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița), „Stop violență! Educație pentru respect și siguranță” (Liceul Tehnologic Agricol Bistrița), „Erou în școala mea” (Școala Gimnazială Nr. 7 Bistrița) sau „Martor ocrotitor” (Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistrița).

Rezultatele obținute au demonstrat impactul pozitiv al programului: îmbunătățirea climatului școlar, consolidarea relațiilor dintre elevi și profesori, dar și implicarea tot mai activă a părinților și a comunității locale. Printre partenerii educaționali s-au numărat Inspectoratul de Poliție Județean, DGASPC, CPECA, Asociația Salvați Copiii România, Biblioteca Județeană, Penitenciarul Bistrița și numeroase ONG-uri și instituții locale.

Pentru anul școlar 2025–2026, comisia județeană de selecție a validat opt noi proiecte pentru finanțare, care vor continua direcțiile de succes ale programului. Printre acestea:

  • „Prietenie și încredere” – Școala Profesională Specială „Sfânta Maria” Bistrița
  • „Semințe de bine: Creștem respectul” – Liceul Tehnologic Agricol Bistrița
  • „Curajul de a fi mai bun” – Școala Gimnazială Nr. 1 Bistrița
  • „Fii vocea binelui” – Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița
  • „R.E.S.T.A.R.T” – Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Bistrița
  • „Martor ocrotitor” – Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistrița (ediția a II-a)
  • „Curajul de a fi OM” – CSEI Nr. 1 Bistrița

Această nouă etapă confirmă continuitatea și maturizarea programului, care devine o componentă constantă a culturii educaționale bistrițene. Prin implicarea tuturor actorilor școlari – elevi, profesori, părinți și parteneri comunitari – „Împreună prindem curaj” transformă fiecare școală într-un spațiu al încrederii și respectului reciproc.

„Împreună prindem curaj” nu este doar un titlu de program – este o declarație de credință în puterea comunității educaționale de a forma generații empatice, curajoase și responsabile.

Bibliografie
1. CJRAE Bistrița-Năsăud (2025). Raport final – Programul „Împreună prindem curaj” 2024–2025.
2. CJRAE Bistrița-Năsăud (2025). Lista finală a proiectelor selectate pentru finanțare 2025–2026.
3. Ministerul Educației (2023). Metodologia programului național de prevenire a violenței în mediul școlar.

 

prof. Tudor Daniel Pavelea

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Bistrița-Năsăud (Bistriţa-Năsăud), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/tudor.pavelea