Importanța parteneriatelor educaționale în crearea unui viitor sustenabil

Într-o lume aflată în continuă schimbare, modificările climatice, care au drept consecință degradarea mediului și amenințarea echilibrului vieții pe Pământ, reprezintă o temă de actualitate în școlile din România, iar educația ecologică, cu cât se face de la vârste mai fragede, cu atât contribuie mai mult la formarea unui comportament civic responsabil. Astfel, pentru ca această educație să poată fi eficientă, este esențial ca ea să treacă dincolo de cărți, să depășească granițele clasei și să creeze contexte de învățare direct în inima naturii, acolo unde elevii pot înțelege clar cum funcționează ecosistemele și ce înseamnă un comportament responsabil față de mediu.

În acest context, proiectul educațional „Pădurea – lecție vie”, pe care l-am inițiat în calitate de profesor la Școala Gimnazială „Ion Mareș” Vulcana-Băi în parteneriat cu Ocolul Silvic Sturzeni, județul Dâmbovița, reprezintă un model de colaborare educațională care pune pădurea în centrul procesului de învățare, transformând-o într-o sală de clasă vie, unde fiecare copac, fiecare frunză sau fiecare vietate devine un profesor și spune o poveste. Acest parteneriat marchează un pas important în direcția unei educații durabile, interactive și incluzive, demonstrând că pădurea nu este doar o resursă economică sau un spațiu de recreere, ci un veritabil laborator natural care ne învață lecții despre viață, echilibru și interdependență.

Prin acest parteneriat se urmărește dezvoltarea responsabilității față de mediu, cu accent pe conștientizarea importanței pădurilor în menținerea vieții pe Pământ și pe necesitatea protejării acestora în rândul elevilor, prin activități educative și practice care să promoveze incluziunea socială și respectarea principiilor dezvoltării durabile. Așadar, în subsidiar, proiectul pune un accent puternic pe incluziune, asigurând participarea tuturor elevilor, inclusiv a celor din grupuri vulnerabile, și încurajând colaborarea și sprijinul reciproc. Astfel, copiii vor avea ocazia să exploreze direct în mijlocul naturii, să observe diversitatea speciilor, să înțeleagă rolul fiecărui element al pădurii în menținerea echilibrului climatic și să învețe cum acțiunile sau inacțiunile lor pot influența acest echilibru.

Obiectivele au fost stabilite clar, în concordanță cu nevoile școlii, cu obiectivele strategice ale Acreditării Erasmus+, anul V, și ale societății actuale. Printre acestea aș sublinia formarea unei atitudini responsabile și solidare față de colegi și față de mediu, dobândirea unui sistem coerent de cunoștințe despre mediul înconjurător, identificarea și conștientizarea activităților umane care afectează negativ natura, înțelegerea importanței principiilor dezvoltării durabile, realizarea de activități practice și experimentale pentru însușirea noțiunilor ecologice.

Activitățile planificate pentru perioada mai 2025 – iunie 2026 sunt variate și adaptate vârstei copiilor, astfel încât să le ofere experiențe atractive și educative:  lansarea proiectului într-un cadru festiv; ateliere de lucru cu tematică specifică protecției mediului și reciclării cu ocazia Zilei Mondiale a Mediului; expoziții de desene inspirate din pădure; drumeții în pădure, unde elevii vor fi însoțiți de specialiști silvici; plantări de pomi și flori în cadrul „Săptămânii Verzi”; concursuri pe teme ecologice. La final, produsele lor, fotografii, mărturii, lucrări artistico-plastice etc., vor fi reunite într-un portofoliu al proiectului pentru a fi prezentat colegilor din școală, părinților, altor membri ai colectivității locale.

Pădurea, în calitate de „lecție vie”, le oferă copiilor o experiență unică, pe care nicio lecție din manual nu o poate înlocui. În natură, ei pot observa schimbările anotimpurilor, ciclul vieții, adaptările speciilor, rolul fiecărei plante și insecte, și pot înțelege interdependența dintre toate aceste elemente. În plus, aceasta le dezvoltă răbdarea, atenția, spiritul de observație și îi ajută să simtă comuniunea om – natură, contribuind la dezvoltarea empatiei și formarea unui comportament responsabil.

Așteptările la începutul acestui parteneriat sunt mari, dar pline de speranță: elevii să dezvolte o conduită ecologică solidă, să dobândească un respect autentic față de mediu, să învețe să coopereze și să aprecieze diversitatea, iar părinții și colectivitatea locală să fie implicați activ, întărind sentimentul de apartenență și responsabilitate comună. Totodată, se dorește ca proiectul să inspire și alte clase/școli să adopte pădurea ca spațiu educativ, în orice context de educație outdoor, pentru că numai împreună putem construi o lume nouă, o lume în care omul și natura, asemenea poeziilor eminesciene, să coexiste în armonie.

O primă activitate, aceea de contemplare a pădurii, sub toate aspectele ei, s-a desfășurat de Ziua Mondială a Mediului, când copiii au vizionat, pentru început, filmul Educație Ecologică în școli: Pădurile si ecosistemele, cum protejam natura (youtube.com/watch?v=QzixUWaPtiU), după care a urmat o sesiune de întrebări în context formal. Activitatea a continuat cu o drumeție în pădurea din apropierea școlii, unde copiii au contemplat, au notat observații personale, într-un tabel organizat – Ce văd?/ Ce aud?/ Ce simt?/ Ce mă întreb?/ Ce cred?/ Ce pot să fac?, au desenat pădurea. La întoarcerea în sala de clasă, o explozie de impresii se auzea pe holul școlii. A fost o activitate intensă, plină de sensibilitate și curiozitate, din care elevii au învățat că primul pas în protejarea pădurii este să vibrezi în armonie cu ea.

Consider că proiectul educațional „Pădurea – lecție vie” este o oportunitate pentru elevii clasei mele de a descoperi natura, de a-și crea legături puternice cu aceasta, de a-și forma un comportament conștient și responsabil în relațiile cu mediul înconjurător, de a privi pădurea sub toate aspectele ei – un loc al inspirației artistice, cu aer curat, răcoros în zile toride, un spațiu al delectării și al vieții pe pământ.

Bibliografie
• Ministerul Educației, Strategia Națională pentru Educație Ecologică și Schimbări Climatice 2023-2030, 2022, București,
• Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, Prin pădurile României. Manual de educație forestieră, 2024, București,  (www.rosilva.ro/files/content/bucuresti/meniu_stanga/educatieforestiera/ManuaRo4_11zon.pdf)

 

prof. Nadia Alina Dumitrescu

Școala Gimnazială Ion Mareș, Vulcana Băi (Dâmboviţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nadia.dumitrescu