Astăzi, par moderne şi de actualitate utilizarea resurselor virtuale, respectiv, cele oferite de Instruirea Asistată de Calculator, sarcinile didactice bazate pe T.I.C. şi resursele educative ale internetului. Noile cerinţe ale programei şcolare, dorinţa elevilor, dar şi a profesorilor de a utiliza mijloace moderne în procesul educaţional impun o nouă configuraţie a proiectării activitaţii de învăţare în didactica modernă.
Prin utilizarea TIC, ora de limba română are şanse egale cu ale altor discipline de învăţământ de a se înscrie în exemplul complex de virtualizare a educaţiei. Cum informatica are rolul de a crea acea subtilă punte de legătură între ştiinţă şi artă , aşa şi rolul profesorului de limba română este „de a stârni dragostea de lectură, patima pentru carte, sfiiciunea nobilă în faţa ideii de frumos”(Nichita Stănescu) prin crearea unor mijloace moderne, care să se înscrie în tendinţele generale de utilizare a noilor tehnologii informaţionale, devenind pentru cadrul didactic o adevărată provocare.
În ceea ce priveşte resursele mutimedia, acestea oferă acces la informaţie, însă nu garantează stratificarea cunoştinţelor. Resursele informatice se dovedesc eficace în activitatea de învăţare care determină creşterea motivaţiei elevilor, le oferă posibilitatea să interacţioneze cu alţi indivizi, să profite de experienţa şi cunoştinţele acestora în scopul construirii propriului cod de valori şi atitudini. De asemenea, internetul permite depozitarea, accesul şi recuperarea unor mari cantităţi de informaţie.
Pregătirea constă în dezvoltarea competenţelor care permit o adaptare flexibilă la schimbările rapide care se produc în secolul nostru şi la impactul utilizării T.I.C. în viaţa cotidiană. Evoluţia vertiginoasă a informaţiei, a ideilor, a societăţii ne semnealează faptul că tot ceea ce am învăţat în şcoală, în adolescenţă, pregătirea de specialitate, universitatea nu sunt suficiente pentru dezvoltarea vieţii profesionale. Adultul trebuie să înţeleagă că învăţarea permanentă este o parte integrantă din viaţa sa, un proces continuu şi neîntrerupt, numai astfel putându-se adapta social şi profesional.
Dezvoltarea serviciilor de Internet oferă posibilitatea creării de noi situaţii de învăţare bazate pe educaţia digitală care comportă caracteristici precum: actualizări rapide de conţinuturi sau partajarea datelor. Profesorul care doreşte să utilizeze produse multimedia în scopul învăţării şi aprofundării disciplinei limba română dispune de resurse pedagogice precum CD-uri şi site-uri Internet. CD-urile conţin cărţi electronice, dicţionare, enciclopedii virtuale privind opera marilor sciitori români. Unele edituri au realizat instrumente de lucru precum corectoarele ortografice care ajută elevii în efectuarea temelor. Multe dintre materialele multimedia fac apel la imagine, sunet, text, animaţie, iar atenţia elevilor este atrasă de elementele de noutate, ingeniozitate şi diversitate. Site-uri de poezie, de literatură, site-uri ale revistelor literare oferă şi cărţi virtuale, forumuri, anchete ale ziarelor. Forumurile acestor site-uri sunt o resursă importantă pentru schimburile de opinii privind cărţi apărute, articole pe teme de literatură, limbă şi cultură, evenimente literare, apariţii editoriale.
În ceea ce priveşte gestionarea datelor, atât profesorul, cât şi elevul pot să se mulţumească să utilizeze Internetul pentru a căuta date pe care le vor exploata ulterior; de asemenea, pot găsi aici idei de activităţi sau de proiecte. Elevul poate să se documenteze pe o anumită temă care îl interesează sau ar putea desfăşura activităţi fără a fi evaluat. Scopul acestor activităţi este de a trezi la elevi dorinţa de a se informa, de a se perfecţiona, de a căuta informaţii utile în vederea studiului individual.
Profesorul are posibilitatea să realizeze cu elevii simple operaţii de tehnoredactare de text, explicând faptul că un PC ne poate uşura munca dacă ştim să ne folosim de facilităţile oferite de programele sale. Spre exemplu, Power Point, Canva, Jamboard sunt specializate pe realizarea grafică a prezentărilor în format electronic şi se foloseşte pentru a crea prezentări electronice, ce pot rula fie pe monitorului unui PC, fie cu ajutorul unor dispozitive ataşate calculatorului, pe un ecran mărit.
În softurile cu ecranizari ale operelor literare elevii fac cunoştinţă cu personajele şi conţinutul acestora. Pe parcursul derulării filmului, elevii ar putea avea de îndeplinit şi sarcini surpriză care dezvoltă memoria, logica, spiritul de observaţie şi îndemânarea elevilor în utilizarea calculatorului. Dezvoltarea sistemelor de Lecţii AeL şi a platformelor de eLearning, Google Meet, Zoom a făcut posibilă implementarea şi utilizarea de tehnologii moderne în educaţie şi cercetare. Noile tendinţe în mediul educaţional evidenţiază necesitatea unui instrument de predare care să implice activ cei doi actori ai procesului de instruire: profesor şi elev. Lecţiile AEL şi-au dovedit eficienţa şi datorită faptului că obiectivele propuse (generale sau operaţionale) sunt centrate pe formarea de capacităţi proprii folosirii limbii în diferite situaţii de comunicare, reprezentând o adaptare adecvată a conţinuturilor de învăţare la nivelul de vârstă şi la interesele elevului. Au un design foarte clar, plăcut, care contribuie în mod semnificativ la înţelegerea conceptelor şi fenomenelor prezentate.
Implementarea platformei A.E.L. contribuie la diversificarea cunoştinţelor elevilor; aceştia au ocazia să vadă ecranizarea unor piese, prezentari ale vieţii şi operei scriitorilor, opinii critice, imagini sugestive, poezii recitate, interviuri, (Enciclopedia I.L. Caragiale, Enciclopedia Nichita Stănescu), vizionarea unor filme ecranizate după operele marilor scriitori români precum Ion Creangă (Amintiri din copilărie), Liviu Rebreanu (Ion, Ciuleandra), Marin Preda (Moromeţii), etc. Prezentările Power Point, spre exemplu, sunt deosebit de utile, dacă profesorul corelează în mod optim obiectivele lecţiei cu întreg conţinutul acesteia. Prezentările Power Point prezintă avantajul că permit o abordare multidisciplinară a unor secvenţe ale lecţiei, contribuind astfel la dezvoltarea capacităţilor cognitive şi afective ale elevului.
Așadar, Internetul poate fi utilizat cu succes atât în proiectarea orelor de curs, cât şi a opţionalelor; reprezintă o modalitate la îndemână, prin care profesorii, elevii şi studenţilor au posibilitatea de a-şi lărgi orizontul de cunoaştere în orice domeniu. În ultimii ani, din ce în ce mai mulţi artişti, poeţi, prozatori, şi oameni de cultură apelează la Internet ca la un mijloc de a transmite tuturor rezultatele muncii lor.
Bibliografie
Ghidul informatic al profesorului modern, Editura Polirom, Iaşi, 2006, Constantin Cuccos