Impactul pandemiei asupra educației

Cele mai multe dintre țările lumii au închis temporar instituțiile educaționale din cauza pandemiei în vederea încercării de a diminua numărul de îmbolnăviri cu virusul SARS-CoV-2. Această acțiune a guvernelor are un puternic impact la nivel mondial asupra populației care se află în stadiul de învățare. În câteva țări, însă, închiderea instituțiilor de învățământ s-a realizat doar la nivel local, în localitățile în care s-au înregistrat un număr mare de pacienți, sau în locurile în care cazurile de îmbolnăvire sunt în creștere. Acțiunile de închidere a școlilor ajută într-adevăr la reducerea numărului de îmbolnăviri, însă cu prețul diminuării succesului educațional.

Continuarea procesului de învățare din mediul on-line nu este accesibilă întregii populații de elevi și studenți, și, de asemenea, nu se ridică la nivelul învățământului tradițional, interactiv. Legătura dintre profesor și elevii săi se rupe încetul cu încetul, astfel scăzând și motivația elevilor de a continua învățarea.

Predarea lecțiilor noi este dificilă atât pentru  profesor, cât și pentru discipol, astfel că, pe perioada izolării la domiciliu, elevul nu poate rămâne concentrat doar la recapitularea materiei deja parcurse din cauza oboselii, plictiselii și repetabilității informației. Aceste fapte, duc la eșecuri în viața de elev, eșecuri ce vor avea un puternic impact asupra vieții de adult. Astfel că, în momentele în care cei afectați de perioada izolării vor deveni adulți, aceștia vor fi mai puțin pregătiți decât generația anterioară, ceea ce va duce la o evoluție înceată a societății, sau, în cel mai rău caz, o involuție a sa.

Se încearcă soluționarea acestei probleme și încercarea de scădere a lipsurilor adunate de populația din stadiul de învățare de către marile organizații ale lumii, de către dezvoltatorii de aplicații on-line, dar și de către guvernele fiecărui stat afectat de pandemie. În acest sens, Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO), încearcă să găsească soluții pentru învățarea la distanță prin propunerea unei liste de aplicații, platforme și resurse educaționale. Acestea urmăresc să ajute părinții, profesorii și administratorii școlii să faciliteze învățarea elevilor și să ofere îngrijire socială și interacțiune în perioadele de închidere a unităților de învățământ. Majoritatea oferă funcționalități în mai multe domenii, și sunt clasificate pe baza nevoilor elevilor dar și profesorilor în categorii precum resurse pentru oferirea de sprijin psihosocial, sisteme digitale de management al învățări în mediul on-line, sisteme cu funcționalitate off-line, platforme pentru cursuri online, sisteme pentru învățarea self-directed, apicații ce cuprind lecturi în format digital, aplicații ce susțin comunicarea live-video și instrumente ce ajută profesorii să creeze conținut pentru învățarea digitală. Dintre acestea, cele mai cunoscute și folosite în sistemul de învățământ sunt:

Google Classroom- ajută clasele să se conecteze de la distanță, să comunice și să fie organizate în permanență
Youtube- reprezintă un depozit uriaș de videoclipuri educaționale și canale de învățare
Global Digital Library- cuprinde manuale digitale și alte materiale de citit disponibile în 43 de limbi ușor accesibile de pe orice device
Skype, Zoom, Google Meet- oferă acces la apeluri video și audio cu funcții de convorbire
Facebook- este una dintre cele mai răspândite rețele de socializare din lume și oferă posibilitatea de a contacta persoane, creea  grupuri și trimite diverse materiale și link-uri.
WhatsApp- destinată realizării apelurilor video și audio, mesageriei și partajării de conținut între utilizatori
Duolingo- susține învățarea limbilor străine, oferind numeroase limbi de bază și pentru învățare
Padlet, Wordwall, Mentimeter, Edpuzzle, Kahoot!- sunt platforme de învățare bazată pe jocuri care poate fi folosită de părinți și profesori pentru a crea materiale pentru învățare.

Închiderea unităților de învățământ nu afectează numai elevii, cadrele didactice, administrațiile instituțiilor și familiile, ci au și consecințe economice și sociale ce vor fi resimțite pe termen lung de către populație.

Oricât de dificil ar părea, trebuie să se asigure persistența învățării și utilizarea de inovații puse la dispoziție de multitudinea de dezvoltatori de aplicații pentru ca procesul de educare a elevilor să nu fie oprit. Există evidențe atât la nivel local cât și la nivel global ale impactului pandemiei asupra dezvoltărilor și evoluțiilor în toate domeniile, fapt pentru care continuitatea procesului de învățământ este esențială, astfel putând fi recuperate pierderile cauzate de apariția noului coronavirus.

 

prof. Claudia Mitiriță

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/claudia.mitirita

Articole asemănătoare