ICT – Learning by Doing. Mobilitate Erasmus+ în Tenerife, Spania

Proiectul de formare profesionala și mobilități VET „Experiențe europene, orizonturi deschise” este al doilea proiect care se desfășoară in cadrul acreditarii Erasmus+ VET, acordata Liceului de Transporturi Auto, Dr. Tr. Severin, pe perioada martie 2021 – decembrie 2027. Un alt proiect ce se adaugă celor deja încheiate, un alt prilej pentru experiențe profesionale și personale memorabile pentru cei 40 participanți la mobilități, dintre care 34 de elevi si 6 cadre didactice.

Pentru aceste mobilități, Uniunea Europeană ne-a alocat un grant de 114 380 euro  pe perioada iunie 2022-august 2023 pentru îndeplinirea următoarelor obiective:

  • Îmbunătățirea competentelor necesare integrării durabile pe piața muncii a 34 elevi, prin participarea la stagii de practica de calitate in Europa
  • Cresterea competentelor in utilizarea noilor tehnologii si metodelor didactice inovatoare a 6 cadre didactice VET, prin participarea la schimburi de bune practici internationale.
  • Promovarea si transpunerea valorilor europene ale incluziunii si diversității in practica școlară pentru creșterea șanselor oricărui elev de a participa la o mobilitate.
  • Dezvoltarea capacitatii scolii de a realiza parteneriate de calitate ECVET care sa susțină cooperarea si formarea profesionala la standarde EU.

Pentru prima oara, acest proiect își propune participarea la cursuri de formare a cadrelor didactice VET din școala noastra. Astfel, în luna august 2023, 4 cadre didactice să participe la cursul ”ICT – Learning by doing” în   Tenerife, Spania . De aceasta data, competențele ce urmează a fi dezvoltate sunt:

  • cunoasterea utilizării diverselor resurse digitale pentru a face activitățile mai interesante pentru elevi.
  • creșterea angajamentului și a motivației elevilor.
  • dezvoltarea activităților de colaborare profesor-elev.
  • creșterea performanței și eficacității în pregătirea lecțiilor
  • dezvoltarea capacității de a oferi sprijin elevilor în domeniul TIC.

Furnizorul cursurilor este idevelop Training.

În era tehnologiei, în afară de punerea în clasă a tablelor digitale, încărcarea documentelor pe un site web și căutarea unor informații, tehnologia nu a transformat încă profund educația. Multe se pot realiza doar profitând de dispozitivele IT pe care elevii le poartă deja cu ei și le-au acasă. Scopul acestui curs va acoperi toate etapele creării unei Clase Digitale, de la cercetare la evaluare, pentru a facilita munca profesorului.

In calitate de participant la acest curs am dobândit noi competențe, printre care:

  • Înțelegerea a diferite modele de instruire folosind TIC.
  • Utilizarea unor  instrumente de colaborare folosind instrumente de cloud computing: Google Apps
  • Crearea unor  resurse video: înregistrare, editare și difuzare videoclipuri.
  • Crearea de activități interactive audio-vizuale.
  • Rezolvarea de  probleme folosind tehnologia în clasă.
  • Transmiterea informațiilor și încurajarea elevilor să-și creeze propriul conținut, obținerea de  feedback instantaneu de la elevi.
  • Utilizarea unor metode diferite de evaluare rapidă și ușoară.

Activitățile s-au desfășurat timp de 5 zile și am învățat noi aplicații și metode de creare de lecții și metode creative de evaluare, influența digitalizării și utilizarea acesteia într-un mod util și instructiv, interactiv, creativ etc.

Am învățat:
– metoda flipped (view.genial.ly/628285f6fd518f0018f6e709/interactive-content-teaching-methods?authuser=0), clasa inversată, o metodă cunoscută, dar cu rezultate bune, având posibilități de folosire a resurselor din multiple aplicații.
– Flipgrid (www.weareteachers.com/flipgrid-ideas/?authuser=0) – Acest site cool și complet GRATUIT permite elevilor să înregistreze răspunsuri video la solicitările profesorului. Există – nenumărate modalități de a-l folosi în fiecare clasă, virtuală sau personală, K-12.
– Flip (info.flip.com/?authuser=0)  este o aplicație de discuții video, gratuită de la Microsoft, în care mințile curioase se conectează, partajează videoclipuri scurte și formează comunitate. Au început în sala de clasă și de atunci au crescut pentru a include comunități diverse și creative din peste 190 de țări din întreaga lume.
– aplicatii noi Ted-Ed (ed.ted.com/educator) ,
– ClassDojo (www.classdojo.com/pl-pl/?authuser=0),  este o comunitate globală de peste 50 de milioane de profesori și familii care se reunesc pentru a împărtăși cele mai importante momente de învățare a copiilor la școală și acasă prin fotografii, videoclipuri, mesaje și multe altele.
– nearpod (nearpod.com/?authuser=0) ,
– genially (app.genial.ly/teams/64d3513b8aa51900196da5d9/spaces/64d3513b8aa51900196da5e0/dashboard?from=login-true), (sandboxeducacion.es/extensiones-genially) ,
– aplicatie de editare video,
– edpuzzle, – Khan Academy Kids (apps.apple.com/app/apple-store/id1378467217?mt=8) face învățarea distractivă cu mii de jocuri educaționale, cărți și activități care inspiră o viață întreagă de învățare și descoperire pentru copiii cu vârste cuprinse între 2 și 8 ani.
padlet.com/?authuser=0, tablou interactiv online, unde studenții pot posta diferite tipuri de conținut. Îi ajută pe elevi să-și împărtășească ideile și să lucreze cu alți elevi, nu numai cu profesorul, – resurse pentru profesori (www.teacherspayteachers.com/)
– Reading Eggs (readingeggs.co.uk/?authuser=0) face ca învățarea cititului să fie interesantă și captivantă pentru copii, cu jocuri și activități de lectură online grozave. Și chiar funcționează! Copiii iubesc jocurile, cântecele, ouăle de aur și alte recompense care, împreună cu faptul că se simt mândri de cititul lor, îi motivează cu adevărat pe copii să continue să exploreze și să învețe.
–  alte aplicatii pentru profesori și nu numai, care pot fi folosite pentru a transforma orele în timp plăcut petrecut împreună, interactiv și creativ pentru toți.
(www.youtube.com/@NewEdTechClassroom?authuser=0), (www.teacherspayteachers.com/?authuser=0), (makebeliefscomix.com/?authuser=0) , (www.geoguessr.com/?authuser=0)  

Am creat practic materiale de evaluare, m-am jucat interactiv în  aplicații diferite, față de cele prezentate teoretic.

Experiența a fost minunată și prin prisma oamenilor cu care am interacționat, oameni din Germania, Italia, Slovacia. Am aflat despre alte sisteme de învățământ, lucruri noi despre abordarea unor situații cu elevii cu probleme de comportament.

Personal mi-a plăcut mult aplicația ClassDojo, unde se pot crea comunități între școli, elevi, părinți, mai ales că se poate folosi și în limba română. Se crează o legătură bazată pe egalitate de șanse, securitate și încredere care promovează egalitatea de șanse pentru educație și învățarea prin joc.

Consider că am o mulțime de informații noi și utile pe care le pot folosi în activitatea mea didactică, pentru a introduce metode de preedare-evaluare interactive și plăcute pentru elevi, competențe pe care nu aș fi putut să le dobândesc într-un mod atât de plăcut și în locuri fascinante din lume, decât prin intermediul cursurilor organizate prin proiecte Erasmus+.

 

prof. Aura Valerica Beletei

Liceul de Transporturi Auto, Drobeta-Turnu Severin (Mehedinţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/aura.beletei

Articole asemănătoare