Desfășurarea „Grădiniței online” cu siguranță a fost și este în continuare o reală provocare pentru noi toți. La nivelul grupei mici, provocările grădiniței online sunt numeroase, atât în ceea ce îi privește pe copii, părinți și de asemenea cadrele didactice.
Dacă într-o primă fază panica a fost cea care ne-a cuprins, odată cu instalarea virusului covid-19 și am trăit într-o necunoscută fără margini, cu timpul am învățat să ne adaptăm „noii normalități”. Într-un haos la nivel mondial, în prima parte a noutății nedorite legătura cu copiii și părinții acestora a fost posibilă prin comunicarea și transmiterea unor sugestii de jocuri/ activități pe grupurile de părinți formate, în cea de-a doua fază s-a creat o grupă virtuală pe platforma Classroom. Părinții au fost receptivi, înțelegători cu privire la necesitatea muncii pe platformă și au înțeles faptul că pe platformă activitatea tuturor este transparentă și poate fi monitorizată. Însă, totodată s-au arătat îngrijorați, temători, reticenți cu privire la eventuale „lecții online” cu copii atât de mici ( 2 – 3 ani ), în condițiile în care unii copii nu au reușit să-și cunoască educatoarele într-un timp atât de scurt cât au fost sau nu au fost la grădiniță efectiv.
Odată creată această grupă virtuală, părinților le-a fost mai dificil, mai puțin practic să acceseze platforma, implicit jocurile și activitățile propuse, în condițiile în care fiecare părinte are provocările din propria viață – un alt copil care este la „Școala online” folosind un dispozitiv (poate singurul existent în casă), timp insuficient din cauza serviciului, din cauza unui copil la școală care necesită mai multă atenție în ceea ce privește educația (nu subestimăm importanța grădiniței), copil lăsat în grija bunicilor sau al altor persoane în timpul în care părintele muncește. Totuși, provocările vieții fiind mereu tot altele, ne adaptăm cu toții cum putem fiecărei schimbări, îmbunătățind mereu aspectele care necesită acest lucru.
În ceea ce privește satisfacția cadrului didactic pe parcursul „Grădiniței online”, aceasta se rezumă la mulțumirea că unii părinți au reușit să desfășoare și să posteze pe platformă o fotografie din timpul activităților/ jocurilor sugerate pentru copii acasă.
Ca exemple de activități și sugestii de jocuri, putem enumera:
Construcții „Grădina cu legume” – construiți din lego/ cuburi/ bețe sau orice alte materiale pe care le aveți la îndemână – copilul poate așeza piesele una lângă alta pentru a obține gardul, iar apoi poate așeza legume în interiorul grădinii formate; Modelați din plastilină „Morcovi”- rădăcina, tulpina, frunzele- după ce în prealabil s-a observat această legumă; „Leguma preferată”- puteți să desenați/ imprimați leguma preferată a copilului pe o foaie, iar el va picta leguma respectivă folosind culoarea corespunzătoare. Copilul poate să picteze cu degetul arătător – buline pe legumă (dactilopictură) – sau cu pensula (în contur). De asemenea, copiilor le-au fost propuse activități practic-gospodărești – ordine în camera cu jucării, sortarea jucăriilor, așezarea acestora la locul lor, măturatul/ adunatul frunzelor uscate din curte, audierea unor cântecele potrivite temei săptămânale, cântece cu joc cu text și cânt, jocuri de mișcare adaptate situației, jocuri de dezvoltarea autonomiei personale, etc. Feedbackul primit a fost unul pozitiv, copiii și părinții care au reușit să desfășoare activitățile/ unele activități propuse ne-au transmis fotografii, fiind încântați de lucrările realizate.
Dacă ar fi să identificăm câteva puncte tari și puncte slabe pentru grădinița online, acestea ar fi următoarele:
Puncte tari – În ceea ce privește cadrele didactice, avem ocazia să ne îmbunătățim abilitățile, competențele digitale.
Puncte slabe – (1) Din cauza lipsei activității educaționale desfășurate la grădiniță efectiv, educatoarea nu poate să asigure preșcolarilor o educație de succes și nici nu poate să îi evalueze pe aceștia în ceea ce privește abilitățile lor. (2) Părinții ajung la saturație din cauza lipsei prezenței fizice a copiilor la grădiniță, instituție în care copiii beneficiază atât de educație corespunzătoare și dezvoltare armonioasă, oferită de către specialiști în domeniu, cât și de îngrijire.
Bibliografie
Curriculum pentru educația timpurie, MEN, 2019, București
Educație timpurie nivel preșcolar- Repere metodologice pentru consolidarea achizițiilor din anul școlar 2019-2020, MEC, 2020, București