Formare Erasmus+ în domeniul utilizării instrumentelor digitale

Cursul de formare Erasmus+, desfășurat în vibrantul oraș Barcelona, în perioada 19-25.08.2024, cu titlul „ICT Tools for Successful Education”, s-a concentrat pe integrarea unor instrumente digitale inovatoare în activitatea de predare-învățare, cu scopul de a îmbunătăți calitatea educației și de a spori implicarea elevilor. Printre subiectele abordate s-au numărat platforme educaționale interactive precum Kahoot, elemente de programare simplă prin Scratch, utilizarea cardurilor Scratch și integrarea inteligenței artificiale în instrumentele educaționale digitale.

Kahoot s-a dovedit a fi unul dintre cele mai populare instrumente digitale explorate în cadrul acestui curs. Această platformă permite profesorilor să creeze teste interactive, chestionare și jocuri educaționale menite să capteze atenția elevilor și să transforme procesul de învățare într-o experiență interactivă. Unul dintre principalele avantaje ale utilizării Kahoot este faptul că permite profesorilor să obțină feedback în timp real, identificând rapid nivelul de înțelegere al elevilor cu privire la materialul prezentat.

Participanții la cursul din Barcelona au învățat cum să creeze chestionare adaptate nevoilor clasei și au explorat modalități prin care să folosească Kahoot nu doar ca pe un instrument de evaluare, ci și ca pe un mijloc de stimulare a competitivității sănătoase și a colaborării în clasă. Integrarea inteligenței artificiale în Kahoot a fost de asemenea o noutate interesantă, permițând profesorilor să primească recomandări personalizate cu privire la modul în care să îmbunătățească întrebările sau să ajusteze nivelul de dificultate pentru a se potrivi mai bine nevoilor elevilor.

O altă componentă esențială a formării a fost explorarea Scratch, o platformă de programare vizuală destinată învățării conceptelor de bază ale codării. Scratch permite utilizatorilor să creeze povești interactive, jocuri și animații, folosind un sistem de blocuri colorate, care elimină necesitatea de a scrie cod complex. Participanții au descoperit cum pot folosi acest instrument pentru a introduce elevii în lumea programării într-un mod simplu și accesibil.

Acest tip de activitate are multiple beneficii în contextul educațional, deoarece dezvoltă gândirea logică, creativitatea și abilitățile de rezolvare a problemelor. În cadrul cursului, profesorii au învățat să creeze proiecte educative folosind Scratch, care pot fi aplicate în diverse discipline, de la matematică la arte vizuale. De asemenea, prin integrarea inteligenței artificiale, Scratch poate oferi sugestii pentru optimizarea proiectelor elevilor, contribuind astfel la o învățare mai eficientă și personalizată.

Cardurile Scratch au reprezentat o altă resursă utilă discutată pe parcursul cursului Erasmus+. Acestea sunt carduri fizice care descriu pașii pentru crearea de mici proiecte în Scratch, oferind elevilor o modalitate tactilă și interactivă de a învăța conceptele de programare. Aceste carduri sunt deosebit de utile pentru elevii care preferă învățarea prin experiență practică, oferindu-le instrucțiuni clare, dar lăsându-le libertatea de a explora și crea.

Un alt instrument digital important studiat a fost Padlet, o platformă de colaborare online care permite profesorilor și elevilor să creeze și să împărtășească conținut într-un mod structurat și vizual. Padlet poate fi utilizat pentru a organiza idei, pentru a crea hărți conceptuale sau pentru a dezvolta proiecte de grup. Participanții la cursul de formare au avut ocazia să exploreze multiple moduri de utilizare a acestui instrument pentru a îmbunătăți colaborarea în clasă.

Padlet este un instrument extrem de flexibil, iar cursanții au fost încurajați să-l folosească pentru crearea unor spații virtuale de discuție, unde elevii pot contribui cu idei, întrebări sau reflecții personale. De asemenea, integrarea inteligenței artificiale în Padlet facilitează organizarea automată a informațiilor și sugerează modalități de îmbunătățire a activităților desfășurate.

Un alt subiect al cursului Erasmus+ a fost utilizarea inteligenței artificiale (AI) în instrumentele digitale menționate. AI poate juca un rol crucial în personalizarea procesului de învățare, oferind recomandări profesorilor cu privire la adaptarea conținutului și evaluarea performanței elevilor. De exemplu, în Kahoot, AI poate analiza datele obținute din răspunsurile elevilor și poate sugera întrebări suplimentare sau ajustări în funcție de nivelul fiecărui elev.

În Scratch, AI poate ajuta la identificarea unor soluții mai eficiente pentru problemele de codare, sprijinind astfel elevii în dezvoltarea gândirii critice. Prin integrarea acestor funcționalități, profesorii au la dispoziție instrumente puternice care le permit să adapteze predarea într-un mod mult mai eficient, răspunzând astfel diversității de stiluri de învățare ale elevilor.

Participarea la cursul „ICT Tools for Successful Education” din cadrul programului Erasmus+ a oferit cadrelor didactice o oportunitate valoroasă de a se familiariza cu unele dintre cele mai inovatoare instrumente digitale disponibile în educație. Integrarea acestor resurse în procesul de predare-învățare poate aduce multiple beneficii, inclusiv o mai bună implicare a elevilor, o învățare mai personalizată și o dezvoltare mai rapidă a competențelor digitale.

Prin utilizarea Kahoot, Scratch, cardurilor Scratch, Padlet și a inteligenței artificiale, profesorii pot transforma predarea într-o experiență interactivă și captivantă, adaptată la nevoile generației digitale actuale. Cursul de la Barcelona a fost, fără îndoială, o experiență de neprețuit care va contribui la îmbunătățirea calității educației în Școala Gimnazială ,,Bogdan Vodă”.

 

prof. Anca Irinciuc

Școala Gimnazială Bogdan Vodă, Rădăuți (Suceava) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/anca.irinciuc

Articole asemănătoare