Epoca în care trăim este dominată de puternica expansiune a științei și a tehnicii, în toate domeniile de activitate și de accelerare continuă a ritmului de viață al oamenilor. Aceste caracteristici ale zilelor noastre au urmări directe asupra pregătirii generației tinere. Această generație trebuie să treacă victorioasă de cerințele societății actuale, cât și de viitoarele dezvoltări sociale. Fiecare copil este unic și totodată copilul reprezintă cea mai mare bogăție a familiei și a societății. Fiecare copil este asemenea unui tezaur pentru țara sa, în copilul de astăzi, vom găsi refugiul de mâine.
Fiecare copil se dezvoltă diferit, în propriul său ritm. Pentru a ne da seama de acest aspect putem face comparații între copii, dar nu trebuie să forțăm proprii copii să fie la fel ca ceilalți (vecinul, prietenul, colegul). Putem face comparații, doar pentru a identificare diferențele dintre ei, unuia îi place să picteze, altuia îi place să cânte. Fiecare copil are darurile sale speciale primite la naștere, cu care a fost înzestrat de viața, aptitudinile, de asemenea sunt diferite și conferă unicitate copilului. Unele dintre ele vor sta ascunse o vreme până când un educator, învățător, profesor, părinte le va identifica și va îndruma copilul către dezvoltarea lor. Consider ca ar fi plictisitor si haotic dacă toți am fi la fel, cu aceleași aptitudini si înclinații. Vă puteți imagina, cum ar fi să facem toți aceleași lucruri, să avem aceleași preferințe, să avem aceleași talente?
Averea, viitorul unei țări, și nu numai, stau în generația actuală, copiii sunt cea mai mare avere a familiei și a societății. În zilele noastre educația este centrată pe elev, nu pe profesor. Se urmărește dezvoltarea copilului și valorificarea aptitudinilor, talentelor pe care acesta le deține. La naștere fiecare animal, lucru, obiect, om are o menire pe pământ. Așa cum obiectele, animalele, lucrurile au câte o întrebuințare sau câte un rol, cum ar fi: telefonul este un obiect indispensabil al societății actuale, fiind principalul mijloc de comunicare; la fel și omul are menirea de a face ceea ce știe el mai bine. Pentru a identifica și pentru a ști sa facă ceea ce poate el mai bine, trebuie să punem bazele educației încă din vremea antepreșcolarității. Pentru a putea identifica valorile ascunse ale copilului, trebuie sa îl ajutăm în procesul cunoașterii propriei persoane. Cu cât ne cunoaștem mai mult cu atât putem valorifica mai mult. Sigur că nimeni nu poate face asta in locul lor, dar ii putem ajuta sa reușească.
Un aspect pe care îl consider foarte important este acela de descoperire a sinelui, fiecare individul trebuie să își afle rolul său în această viață și să descopere cine este. Omul se diferențiază dintre toate celelalte ființe datorită gândirii. În consecință, ca și ființe umane, raționale avem nevoie să știm ce vrem de la viața noastră, încotro mergem și unde vrem să ajungem. Societatea are obligația de a ocroti si de a forma tânăra generație. Investițiile în educație sunt cele mai benefice, deoarece generația tânără de astăzi va conduce în viitor.
Educația și bazele viitorului se clădesc timpuriu.
Atunci când copilul învață valorile și principiile umane, va ști să se respecte pe sine, respectându-se pe sine îi va respecta și pe ceilalți. Încă din familie, copilul face cunoștința cu dragostea părinților, bunicilor, cu bunătatea lor, cu valorile lor. În familie, timpuriu, copilul învață să fie respectuos, să nu își uite niciodată salutul în buzunar, să empatizeze cu ceilalți. Părinții au datoria morală față de copii să îi susțină, să îi sfătuiască, să le explice, să încerce să răspundă la întrebările copilului, să îi ofere atenția cuvenită. Primele modele ale copiilor sunt părinții, ulterior educatorii, copiii fac ceea ce fac adulții, nu ceea ce spun ei. În primii ani de viață, tind să absoarbe totul ca un burete și pentru asta au nevoie de informații, comportamente, atitudini corecte și o siguranță de sine mare.
Cunoașterea de sine le va da copiilor puterea interioara de a putea obiectiva mai ușor în orice moment, vor putea înțelege dacă un lucru este benefic sau mai puțin benefic pentru ei și vor reuși să facă cele mai bune alegeri în puncte cheie din viața lor. De asemenea, vor învăța să depășească fricile, să își motiveze acțiunile și să se bucure de cine sunt și de ce pot face.
Nu toți copiii pot fi genii, dar pentru a exista geniile, trebuie să avem grijă și de ceilalți.
Societatea trebuie să sprijine și să valorifice fiecare copil, să îi susțină fundația pe care își clădește existența. După cum știm foarte clar, peștii sunt foarte buni înotători în apă, dacă îi vom scoate pe uscat nu vor putea supraviețui, la fel și copilul, dacă îl vom lăsa să se afunde în apele ce nu sunt pentru el, îi pierdem progresul pe care îl poate avea într-un alt domeniu, propice pentru el și pentru aptitudinile, nevoile, talentele sale. Copilul trebuie ghidat, ajutat să se descopere, dar nu obligat să facă ceva ce nu este pentru el, trebuie să îi respectăm amprenta și unicitatea. Copiii trebuie protejați deoarece ei reprezintă viitorul! Oportunitatea sau inoportunitatea, fericirea sau suferința, succesul sau reușita reprezintă doar alegerea.