În cadrul proiectului european „Explore! Callenge! Express!”, prin intermediul artei tranziente – concept folosit în cadrul pedagogiilor de inspirație Reggio Emilia, care promovează conectarea copiilor cu natura – și pe baza activităților de tip STEAM, copiii de grupă mică au participat activ, cu deosebit interes, la activități specifice.
Denumirea activităţii: „Ne jucăm, învățăm și emoții exprimăm!”
a). „Vulcanul rece” – experiment;
b). „Desenăm chipuri cu emoții”- desen în făină de porumb și nisip, la mese luminoase;
c). „Pictăm chipuri cu emoții” – pictură pe gheață, presărată cu sare.
Data desfăşurării: 28 ianuarie 2025
Grupul ţintă: grupa mică A – „Albinuțele”
Nr. participanţi: 12 preșcolari
Parteneri implicaţi/ invitaţi: parteneri ai proiectului european „Explore! Callenge! Express!”, din: Estonia; Grecia și Turcia.
Locul desfășurării: sala de grupă
Obiectivele:
- să exprime trăiri emoționale în contexte inedite;
- să identifice emoții și sentimente;
- să exploreze modul în care sentimentele și emoțiile pot fi exprimate prin artă, într-un mediu neconvențional;
Resursele:
a). tavă; pietricele colorate; plastilină; borcan; săpun lichid; bicarbonat de sodiu; apă; colorant alimentar galben și roșu şi oțet alimentar.
b). mese luminoase;făină de porumb și nisip colorat; jetoane cu emoții (bucurie; tristețe)
c). mese luminoase; farfurii transparente; boluri cu gheață; borcănel cu sare fină; bețișoare de urechi (estompe); acuarelă; jetoane cu emoții.
Descrierea activității:
Momentele activității: intuirea materialului; anunțarea temelor; explicarea modului de lucru; executarea sarcinilor de lucru și evaluarea activității.
Toți copiii participă prin la activitate prin intermediul simțurilor – vizual, auditiv, tactil – cu ajutorul a trei receptori senzoriali principali: – vedere, ascultare şi atingere.
La finalul experimentului, copiii exprimă facial emoția trăită, o identifică și apoi sunt împărțiți in două echipe:
- 6 copii desenează cu degețelul în făină/ nisip colorat chipuri cu emoțiile de pe jetoanele primite;
- 6 copii desenează/ pictează cu bețișoare de urechi – estompe – chipuri cu emoțiile de pe jetoanele primite.
Rezultate așteptate:
- copiii să observe cu atenție, cu ajutorul a trei receptori senzoriali principali – vedere, ascultare şi atingere, schimbările ce au loc în timpul experimentului, precum: „explozia vulcanului”, cauzată de amestecul bicarbonatului de sodiu și a oțetului, dintr-un recipient și culoarea „lavei”, cauzată de amestecul de culori dintre galben și roșu și apoi să-și exprime emoția trăită;
- copiii să observe cu atenție emoția de pe jetonul primit, apoi ,cu degetul în făină/nisip colorat , să contureze un chip cu emoția respectivă;
- copiii să observe ce se întămplă cu gheața presărată cu sare fină, să identifice emoția de pe jetonul primit și apoi s-o picteze pe gheața din farfurie și să precizeze textura gheții, în două momente: la început și după ce se presară sarea (netedă/ lucioasă; poroasă/ aspră).