Explorarea teoriei inteligențelor multiple prin proiecte internaționale eTwinning

Teoria inteligențelor multiple a fost propusă de Howard Gardner în 1983, ca o alternativă la conceptul tradițional al inteligenței unice. Gardner a susținut că oamenii posedă mai multe tipuri distincte de inteligență, fiecare importantă în felul său. Această teorie a avut un impact semnificativ asupra practicilor educaționale, promovând o abordare mai diversificată a învățării.

Inteligența este capacitatea noastră de a învăța, de a folosi ceea ce s-a învățat și de a produce noi soluții din ceea ce s-a învățat. Deoarece fiecare persoană este unică, modurile noastre de a învăța, de a procesa informațiile și de inteligența pe care o avem sunt și ele diferite.

Proiectul eTwinning „Eight doors of inteligence” coordonat de fondatorul Meltem Altundag din Turcia și Elisabeta Edit Borș din România și-a propus să exploreze 8 domenii de inteligență diferite, permițându-le astfel elevilor să învețe distrându-se și să-și descopere propriul domeniu de inteligență. Pe lângă cei doi fondatori au mai participat în proiect profesori din România, Turcia, Bulgaria, Georgia, Polonia, Croația, Grecia, Ucraina, Albania, Italia sau Portugalia, în total 35 de profesori.

Obiectivele proiectului au fost:

  • să ajutăm fiecare elev să-și descopere propriul domeniu de inteligență;
  • să permitem elevilor să-și dezvolte zona de inteligență predominantă și să-l îndrumăm să producă produse în acest domeniu;
  • să utilizăm metode și tehnici de învățare pentru a crea o atmosferă distractivă în sala de clasă;
  • să ne asigurăm că elevii împărtășesc cu părinții lor zonele lor de inteligență;
  • să creștem gradul de conștientizare a unor zile speciale sărbătorite în întreaga lume.

Proiectul s-a derulat din septembrie 2023 și se încheie în mai 2024. În luna octombrie fiecare partener s-a familiarizat cu grupurile de comunicare (Facebook, WhatsApp, platforma proiectului), au completat sarcinile comune, uneltele Web2 folosite, harta proiectului sau integrarea în curriculum. Totodată profesorii coordonatori au cerut acordul părinților cu privire la participarea copiilor în proiect, filmarea sau fotografierea lor.

Noiembrie 2023 – Inteligența verbală. Vorbirea este un element esențial al inteligenței verbale. Ne-am propus să dezvoltăm și să îmbunătățim abilitățile de vorbire ale elevilor noștri printr-o dezbatere. Așadar, am propus dezbaterea „Este mai importantă vorbirea sau scrierea?”. S-a creat o carte online cu aplicația storyjumper în care fiecare profesor a adăugat fotografii și filmări de la această activitate. Tot în noiembrie profesorii s-au prezentat pe pagina proiectului, au prezentat regiunea de unde sunt și au contribuit la realizarea ziarului lunii noiembrie prin completarea datelor despre elevi

În decembrie 2023, fiecare profesor a realizat un logo și un poster care au fost postate pe pagina proiectului. De asemenea s-a completat ziarul lunii decembrie cu informații despre ele. Tot în această lună profesorii au creat jocuri pe platforme educaționale despre dizabilități, care au fost postate pe pagina proiectului. Elevii s-au logat pe pagina proiectului și au explorat mai multe jocuri postate de coordonatori. Pentru că în data de 3 decembrie se sărbătorește Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, profesorii au implicat elevii în jocuri diverse, în care ei au evidențiat o anumită deficiență ce o poate avea omul. Elevii mei au jucat jocul „Grădinarul orb” și au putut explora dizabilități de vedere.

În ianuarie 2024, s-a realizat a treia activitate a proiectului dedicată inteligenței logice. Profesorii au creat puzzle-uri online cu tematică de iarnă, iar elevii au intrat pe platforma proiectului și s-au jucat. Toate aceste puzzle-uri create de profesori au fost inserate într-o aplicație genially, care a fost inserată pe pagina principală a proiectului. Profesorii au scris câte un articol în ziarul lunii ianuarie despre importanța puzzle-ului și au inserat fotografii surprinse cu elevii jucându-se. Pe 15 ianuarie 2024, a avut loc încă o întâlnire online a profesorilor din proiect, pentru a realiza o diseminare a activităților deja desfășurate și pentru a clarifica activitățile viitoare ale proiectului. În luna ianuarie s-a desfășurat și a patra activitate a proiectului dedicată zilei nonviolenței în școli. Elevii mei au creat „nori de cuvinte” scriind cuvinte ce nu implică violența și au scris aceste cuvinte și pe cartonașe colorate sub formă de mânuțe, realizând împreună un colaj colorat.

În februarie 2024, profesorii au participat la un sondaj despre activitățile proiectului deja derulate, iar elevii au explorat inteligența muzicală. Participanții la proiect s-au împărțit în mai multe grupe, având ca temă realizarea unui ritm pe o melodie a partenerilor și cântarea unor cântecele preferate. Clasa noastră a ales un cântec turcesc „Mini, mini, bir kuș” la care am utilizat diverse instrumente muzicale improvizate pentru a tacta ritmul. În ziarul lunii februarie am inserat două videoclipuri în care elevii au cântat cântecul „Mamei” și au dansat și cântat cântecul „Mărțișoare muzicale”.

În martie 2024, activitățile proiectului s-au concentrat pe inteligența naturală. Elevii au dat dovadă de foarte multă creativitate, deoarece au creat o plantă unică, căreia i-au scris câteva caracteristici și i-au făcut un desen. Pe pagina din canva am inserat videoclipuri în care elevii își prezintă colegilor noua plantă creată.  A fost una dintre cele mai îndrăgite activități ale proiectului, din ceea ce mi-au spus la final, în diseminarea tuturor activităților. Ei își doresc să mai exploreze și cu alte ocazii astfel de activități. A doua activitate din martie a fost aceea de a scrie în ziarul lunii despre o lecție despre apă. Fiecare profesor a ales modul de organizare a acestei lecții și a  scris planul acesteia în ziar, inserând și fotografii sau alte materiale din timpul desfășurării activităților cu elevii.

În aprilie 2024, participanții la proiect au explorat inteligența artistică. Elevii au avut de reprodus modelul unui picturi celebre, iar părinții s-au implicat activ în această activitate. Feedbackul părinților a fost unul pozitiv și s-au mobilizat foarte repede în realizarea acestei activități. Elevii au fost foarte încântați de această provocare.

Tot în aprilie 2024, a avut loc încă o întâlnire online a profesorilor din proiect, unde s-au diseminat activitățile desfășurate până acum și s-au trecut în revistă realizările sale.

În mai 2024, profesorii și părinții au completat chestionare despre proiect și a avut loc explorarea inteligenței kinestezică. Profesorii au avut de ales din mai multe teme, eu am ales hrana sănătoasă, realizând cu elevii o piramidă a alimentelor și mișcarea în aer liber, unde elevii au participat la mai multe jocuri și ștafete.

La finalul proiectului elevii și profesorii au primit diplome de participare din partea fondatorilor proiectului, am realizat fotografii și le-am postat pe pagina dedicată. Am avut activități de diseminare în cadrul școlii, al colectivului de părinți și pe alte grupuri de socializare. Toate activitățile proiectului au fost excelente exemple de bună practică, ce au avut la bază colaborarea și motivarea elevilor de a participa activ în proiecte eTwinning.

În concluzie pot afirma că participarea elevilor în proiecte eTwinning nu doar îmbogățește experiența educațională, ci contribuie și la formarea unor cetățeni globali, pregătiți pentru provocările și oportunitățile secolului XXI. Aceste proiecte oferă un cadru dinamic și interactiv de învățare, unde elevii pot experimenta și crește într-un mediu colaborativ și multicultural.

Câteva activități din cadrul proiectului pot fi vizualizate aici:
www.emaze.com/@ALIRCLIOF/opt-ui-ale-inteligenei

 

prof. Mariana Rodica Borzei

Liceul Tehnologic Energetic Dragomir Hurmuzescu, Deva (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.borzei

Articole asemănătoare