În perioada 14-18 iulie 2025, am avut, alături de alte trei cadre didactice din Școala Gimnazială Mănești, județul Dâmbovița, oportunitatea de a participa la cursul de formare profesională „Game-Based Learning and Gamification”, organizat la Praga, în cadrul proiectului de Acreditare Erasmus +, finanțat de Uniunea Europeană (nr. proiect 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217413). Acest stagiu a reunit profesori din Turcia, Franța, Italia și Germania, oferindu-ne un cadru intercultural în care am putut învăța, experimenta și colabora pe teme inovatoare de educație.
„Educația viitorului începe acum – iar jocul este cheia spre o învățare cu sens.”
În urma participării la activitatea de mobilitate, am constatat că învățarea bazată pe jocuri (GBL) și gamificarea sunt instrumente eficiente pentru transformarea lecțiilor într-o experiență captivantă. Aceste metode nu doar că implică elevii în procesul educațional, dar dezvoltă și competențe-cheie precum gândirea critică, creativitatea, comunicarea și colaborarea – toate esențiale în secolul XXI. Am învățat care este diferența dintre cele două concepte din titlul cursului: învățarea bazată pe joc -învățarea bazată pe joc, metodă care integrează complet jocul în conținutul educațional, incluzând obiective de învățare și rezultate măsurabile; gamificarea – utilizarea elementelor specifice jocului într-un context non-joc, de exemplu provocarea, competiția, cooperarea, câștigul de puncte, insigne, badge-uri, recompense în scopul stimulării și înregistrării unui progres în învățare.
Activitățile desfășurate în perioada de mobilitate s-au concentrat pe integrarea elementelor de joc și a principiilor de design ale jocurilor în mediile educaționale pentru a îmbunătăți rezultatele învățării. Cursul a cuprins 11 module, fiecare abordând diferie aspecte ale utilizării GBL în educație. Am apreciat profesinalismul și seriozitatea formatorului, organizarea cursului, atmosfera sălii de curs, diversitatea aplicațiilor, interactivitatea, schimbul de experiență, aplicabilitatea informațiilor la clasă.
Pe parcursul formării, am avut acces la numeroase aplicații digitale și jocuri care pot fi integrate cu succes în procesul de predare și adaptate la mai multe discipline, printre care:
- Skribbl – joc online de desenat și ghicit, unde jucătorii desenează un cuvânt ales de ei, iar ceilalți jucători încearcă să ghicească ce desenează.
- Canva – platformă de design grafic, utilizată pentru a crea grafică de socializare, prezentări, postere, invitații, cărți de vizită, pliante, planuri de lecție, fundaluri Zoom și multe altele folosind șabloane concepute profesional.
- StoryJumper – instrument care familiarizează elevii cu procesul de scriere creativă prin scrierea de povești digitale și stimulează exprimarea, creativitatea și reflecția elevilor. Se pot realiza atât cărți cu imagini și text, cât și cărți audio.
- Zapier – soluție pentru automatizarea proceselor educaționale, cum ar fi colectarea de feedback și conectarea diverselor aplicații;
- ChatGPT – un partener valoros pentru generarea de idei, povești, întrebări și materiale personalizate;
- Alte aplicații care folosesc inteligența artificială: PixVerse (cea mai bună suită de creație video bazată pe inteligență artificială, care poate să convertească fără efort fotografiile, textele și videoclipurile în conținut extraordinar, în doar 5 secunde) , Deepfake (un conținut media, în special video sau audio, care a fost manipulat sau creat digital, folosind inteligența artificială, pentru a părea real) , QuiverVision ( o aplicație de realitate augmentată care combină educația și divertismentul, oferind experiențe de colorat interactive prin care desenele prind viață în 3D);
- Hourofcode – o aplicație care își propune să introducă milioane de elevi în informatică prin activități de programare de o oră. Prin Hour of Code, se dorește inspirarea unei noi generații de programatori și specialiști IT.
- Kahoot! – platformă pentru quiz-uri interactive, excelentă pentru recapitulări rapide și dezvoltarea atenției;
- Blooket – o platformă de tip quiz, distractivă și captivantă din punct de vedere vizual, concepută pentru a-i implica pe elevi în învățarea bazată pe jocuri;
- GooseChase – o platformă online ce permite crearea de experiențe interactive, asemănătoare cu vânătoarea de comori, prin intermediul căreia se pot desfășura activități educaționale, de team building, recreative;
- Miro – aplicație de organizare vizuală și colaborare, folosită pentru planificarea lecțiilor și proiectelor;
- Coduri QR și jocuri în aer liber – pentru crearea de trasee de învățare interactive și stimularea învățării active.
- The Pyramide – un joc atât online, cât și offline, care presupune ghicirea contracronometru a unor cuvinte din domenii diferite, pe baza informațiilor oferite de un alt participant;
- Forbidden Words (Cuvinte interzise) – un joc desfășurat în runde, care dezvoltă competențele de comunicare și exprimare orală, gândirea critică, într-un context ludic.
Prin participarea la acest curs, mi-am îmbunătățit abilitățile și cunoștințele necesare pentru a crea experiențe de învățare captivante și eficiente pentru elevii mei, promovând un mediu de învățare mai dinamic și mai plăcut. De exemplu, la disciplina limba și literatura română îmi propun să utilizez în activitatea la clasă aplicații precum Canva, StoryJumper, Kahoot, Blooket, The Pyramide, Forbidden Words. De asemenea, voi concepe fișe de lucru pentru activități gamificate, astfel încât învățarea să devină motivațională și atractivă.
Pe lângă dezvoltarea competențelor digitale și pedagogice, participarea la acest curs mi-a oferit o înțelegere mai profundă a diversității sistemelor educaționale europene, o rețea de colegi internaționali cu care pot colabora și schimba resurse, curajul de a inova în clasă prin metode centrate pe elev.
Consider că acest curs mi-a adus o experienţă valoroasă, ajutându-mă să-mi dezvolt abilităţile personale, să-mi îmbunătăţesc competenţele digitale, interculturale şi abilităţile lingvistice, mi-a dat ocazia să întâlnesc şi să colaborez cu profesori străini și de a deveni mai adaptabilă şi rezilientă, calităţi esenţiale în viaţa profesională şi personală. De asemenea, mi-a oferit motivația de a aplica la clasă metode inovatoare, bazate pe gamificare, menite să le crească elevilor motivația, încrederea în sine și implicarea în învățare și care să transforme procesul educațional într-o experiență mai interactivă și mai plăcută.
Bibliografie
Suport de curs: Game Based Learning and Gamification, furnizor de curs ITC International, 14-18 iulie 2025, Praga, Cehia