În calitate de profesor diriginte la clasa a VII-a, în contextual actual al şcolii online din cauza pandemiei Covid-19, am considerat că trebuie să adaptez materia Consiliere şi dezvoltare personală în aşa fel încât să formez un mediu familial şi de încredere, asemănător cu cel de la orele de dirigenţie de la şcoală. În acest sens, am încercat să creez activităţi, care să îi atragă pe elevi şi care să le dea o senzaţie de bine, de incredere şi de siguranţă.
O astfel de activitate a pornit de la un cântec, al artistului român Smiley, cu titlul Acasă, îndrăgită de elevii din clasa mea, al cărei titlu tratează subiectul chintensenţei familiei, a locului unde fiecare dintre noi se simte în siguranţă. Consider că aceste exerciţii, pe baza textului piesei se pretează mai multor categorii de vârstă şi pot fi aplicate cu usurinţă de profesorii diriginți, atât în mediul online, cât şi la şcoală, după cum urmează:
Aveţi nevoie de fişierul mp3 sau de videoclipul piesei Acasă a lui Smiley şi de textul piesei, care se găsesc cu uşurinţă online. Eu am împărţit în trei prima parte a piesei, respectiv primele două strofe şi refrenul. Pentru prima strofă am optat pentru un exerciţiu cu alegere multiplă. Astfel, elevii au ascultat strofa de două ori şi la final au ales varianta corectă pentru fiecare vers. La refren au avut de completat cuvintele lipsă, după audiţia acestuia, iar la strofa a doua, au ordonat versurile, conform textului original.
Menţionez faptul că am folosit modul Partajare Ecran prin platforma pe care predau online, pentru a le arăta elevilor fişa şi pentru a reda fişierul audio. De asemenea, în rezolvarea frontală, a exerciţiilor, m-am ajutat de tableta grafică, cu tabla albă din dotare. Însă, activitatea se pretează foarte bine în sala de clasă, fie proiectând fişa de lucru, fie imprimând-o pe suport de hârtie, pentru fiecare elev în parte, pentru muncă în perechi sau pe grupe.
Activitatea îmbină audiţia piesei preferate de mulţi, cu exerciţii de atenţie, menite să sporească şi să testeze atenţia elevilor, fiind printre tipurile de activităţi preferate de elevii clasei a VII-a care sunt diriginte. De asemenea, poate avea ca şi continuare un exerciţiu de brainstorming, în care elevii sunt rugaţi să se gândească la primul cuvânt care le vine în minte atunci când aud termenul de acasă. La această întrebare, majoritatea elevilor mei au spus familie, iar restul s-au gândit la mama, dor, binecuvântare sau somn. Apoi, putem folosi sintagma în lume în același mod, elevii mei gândidu-se la: străinătate, necunoscut, depărtare sau călătorii.
Redau mai jos fişa activităţii şi precizez faptul că diriginţii pot utiliza cu uşurinţă textul pieselor, care consideră a fi relevante, pentru temele tratate la ora de Consiliere şi dezvoltare personală, pentru a crea o serie de activităţi distractive şi relevante.
Prima strofă – alege varianta corectă:
Poți spune că sunt doar un om / pom Că zestrea / povestea mea-i ca toate celelalte, M-am născut, trăiesc și-o să dor / mor Și voi fi amestecat / judecat după fapte. Dar sigur / singur am drumul meu, Nu am niciun semn / îndemn de întrebare. Niciodată / Câteodată e greu să fiu eu, Dar nu pot / vreau să fiu un oarecare.
Refren – completează cuvintele care lipsesc:
Vreau să ………, să …………. și să ………. Să nu uit să mă ………… câteodată. Și-atunci când în ………….. voi pleca, Să nu uit să mă-ntorc …………
Strofa a doua – pune versurile în ordinea corectă
……… Vreau să mă bucur de viață ……… Și-atâta timp cât mai respir ……… Vreau să beau cât se cuvine, ……… Vreau să rămân copil, ……… Că nu se știe când mai vin, ……… Să-mi iubesc prietenii așa cum mă iubesc pe mine. ……… Să stau cu cine vine …
[Smiley, Acasă]