Exemple de bune practici GRLI – grădina de relaxare, liniște și învățare – la grădinița Dumbrava minunată și grădinița Floare albastră din București

GRLI este un nou concept de educație tip outdoor, creat și susținut de Silvia Breben, ce se dorește a fi o nouă paradigmă, un model pentru educația timpurie în ceea ce privește amenajarea spațiului, mediului educațional.
Pornind de la faptul că, GRLI presupune „alfabetizarea învățării, relaxării și liniștirii”, într-un mediu special amenajat în aer liber, în curtea grădiniței, și ca urmare a faptului că, la nivelul sectorului 4 din București, această temă a fost propusă fiind de actualitate, pentru susținerea unui cerc pedagogic ce s-a desfășurat la grădinița „Dumbrava minunată”, am pornit în primul rând în a studia  materiale ce făceau  referire la acest nou concept.

Astfel, conceptul GRLI la nivelul sectorului 4, a fost derulat pentru început în grădinița “Dumbrava minunată”, care a dat startul și împreună cu părinții, cadrele didactice și toată echipa au implementat atât la nivel teoretic, întrucât în cadrul unității de învățămînt s-a susținut  cercul pedagogic pe această temă, ce s-a dovedit de a fi un real succes, fiind prezente 98 cadre didactice în sistem online și fizic, cât și la nivel practic–aplicativ, curtea grădiniței devenind o zonă vie, ce prindea viață pe fiece zi ce trecea.

În doar câteva săptămâni, părinții copiilor, cadrele didactice de la grădinița “Dumbrava minunată” au amenajat Grădina de Relaxare, Liniște și Învățare cu cele 4 zone: „Învățare”, „Liniștire”, „Relaxare” și „Pereții ne surprind”, cu materialele specifice fiecăreia, în curtea grădiniței. Au avut loc primele activități cu copiii, cadrele didactice și părinții lor în cadrul parteneriatului cu părinții și s-au făcut dotările din grădină potrivit acestui nou concept. Reușita în experimentarea însă a GRLI la nivelul sectorului 4 s-a dovedit a fi ziua de 22 noiembrie 2023, în care a avut loc cercul pedagogic pe această temă “Copil, natură, creștem împreună” fiind prezentate toate acțiunile ce au fost întreprinse la nivel colectiv pentru a fi implementat acest proiect, concept GRLI.

Vizionarea materialului de sprijin PPT prezentat de către grădinița „Dumbrava minunată”, vizita cadrelor didactice prezente la această acțiune, a curții exterioare amenajată cu cele patru zone: „Zona de liniște”, „Zona de  relaxare” , „Zona de învățare” și Zona ”Perețíi ne surprind”  precum și arta tranzientă la care au participat cadrele didactice prezente fizic la finalul cercului pedagogic, în prezența unui specialist ce a desfășurat o scurtă prezentare a programului de “Artă tranzientă în școli și grădinițe”, activitate inovativă, ne-a provocat creativitatea tuturor, în sensul că, a trebuit să realizăm mandala personală ținând cont de originalitatea, imaginația fiecăreia, aspect ce ne-a ajutat să avem o conectare în mod direct cu natura, cu ajutorul materialelor din natură puse la dispoziție și anume: (pietre, frunze, fulgi colorați, nasturi, capace, castane, bețe, scoici,mălai, măceșe, paste, boabe de porumb, bucăți din lemn etc). Au urmat și copiii preșcolari din grădinițe să realizeze mandale împreună cu cadrele didactice pe măsura derulării acestui proiect, ceea ce i-a încântat, fiind extrem de atrași de astfel de activități creative. Și pentru că această acțiune colectivă ce a fost prezentată în cadrul cercului pedagogic s-a bucurat de foarte multe aprecieri, reprezentînd un model de bune practici și la noi în sector, multe alte grădinițe s-au alăturat acestei inițiative/ demers printre care și grădinița „Floare albastră”, aducând GRLI în spațiul exterior, amenajând Grădina de Relaxare, Liniște și Învățare, potrivit celor 4 zone.

S-a implementat în același mod cu implicarea tuturor cadrelor didactice, părinților și copiilor preșcolari, obținându-se crearea unui spațiu colorat ce oferă posibilitatea copiilor de a -și manifesta libertatea de exprimare în ceea ce privește alegerea locului/ zonei în mediul de afară/ outdoor, de a explora și a socializa între ei, într-un mediu prietenos, democratic.

Beneficiile amenajării acestui spațiu sunt incontestabile, vizibile pentru copii, deoarece oferă posibilitatea contactului direct cu natura și în acelaşi timp fiind o modalitate extrem de benefică pentru schimbarea atitudinilor şi comportamentelor lor faţă de mediu, în sensul de a-l proteja. Copiii își dezvoltă spiritul de echipă, experiențele de învățare, într-un mediu educațional de tip outdoor , relaxant, liber întrucât au posibilitatea de a și-l alege, în funcție de preferințe, manifestându-și dorința cu privire la zona la care doresc să participe.

Spațiul amenajat poate reprezenta și un model de practică incluzivă, întrucât toți copiii, inclusiv cei cu CES (cerințe educaționale speciale) sunt mai atrași de activitățile care se desfășoară în aer liber, oferindu-le nenumărate beneficii fizice, emoţionale, mentale ce le asigură bunăstarea, starea de bine și bucuria de a învăța.

Astfel, conceptul GRLI vine în sprijinul grădinițelor incluzive de astăzi, creând posibilitatea dezvoltării armonioase a tuturor copiilor preșcolari, deoarece existența celor patru zone, reușește să creeze atât spațiul special de relaxare , „Zona de relaxare”, spațiul special de liniște , unde pot răsfoi cărți, pot picta pietre, realiza mandale, „ Zona de liniștire”, unde copiii au la dispoziție lădițe cu nisip și pot executa diverse mișcări cu ajutorul accesoriilor speciale, greble, etc dar și de învățare,  „Zona de învățare”,  ultima zonă fiind dedicată, numeroaselor  experiențe, experimente, precum  Zona “Pereții ne surprind”.

Concluzionând, GRLI este un exemplu de bună practică, întrucât poate răspunde  tuturor  nevoilor copiilor preșcolari, reprezentînd un model de succes în cele două  grădinițe în care aceste spații au fost special amenajate cu cele patru zone, care au creat bună dispoziție copiilor, provocându-i la învățare, relaxare dar și petrecere a timpului liber într- un mod cât mai plăcut. Am putea spune că, este locul nostru colorat, magic, atractiv din curtea grădinițelor, ce ne-a consolidat și parteneriatul grădiniță – familie, cu părinții preșcolarilor noștri.

* * *

Autoare:

Prof. Veronica Floroiu, grădinița „Dumbrava minunată” sector 4, București
Prof. Ioana Carina Badea, grădinița „Floare albastră” sector 4, București

 

prof. Ioana Carina Badea

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 207 Floare Albastră (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ioana.badea

Articole asemănătoare