Excelența în învățământul actual

De câțiva ani tot se vorbește despre această excelență în învățământ. Avem centre de excelență, grupe de excelență, dascăli excelenți, elevi excelenți, numai învățământul românesc nu mai este așa: dascăli care dau meditații și nu-și fac treaba la clasă, elevii care nu iau examenele, manualele sunt cum sunt, dotările din școli nu prea sunt… Oare ce să mai creadă cineva care nu este în sistem și nici nu are copii. Am ales un astfel de exemplu considerând că un astfel de adult este echidistant și nepărtinitor.

Ce este de fapt această excelență? DEX `98 definește acest termen ca ceva „deosebit, admirabil, minunat, excepțional de bun”. În acest sens, în 2020, ministrul educației de atunci, Monica Cristina Anisie, a aprobat înființarea în fiecare județ de centre de excelență ce funcționează ca unități conexe ale Ministerului Educației, având personalitate juridică., totul deoarece conform Legii educației naționale nr.1/2011 „statul sprijină copiii și tinerii capabili de performanțe înalte atât în unități de învățământ, cât și în centre de excelență”

M-am dus și am întrebat prietenul Google ce înseamnă aceste lucruri, cui se adresează. Peste tot apare  definiția de  ”tineri capabili de performanță” . Să presupunem că  se realizează aceste  grupe de excelență, pe ani de studiu și discipline, numărul de elevi din fiecare grupă fiind de minim 10 și maxim 15.  Zic probabil deoarece am experiența acestui  an, cel puțin la nivel de județ, nu vorbesc de municipiul București. La gimnaziu, la matematică, limba română, informatică, engleză, grupele sunt complete, cerere peste ofertă. Nu toți doritorii ar fi de nivel de excelență, dar având examene , părinții- care la acest nivel încă hotărăsc- îi trimit. La celelalte materii, ocuparea locurilor se face mai greu. La liceu interesul scade de la clasă la clasă chiar și la materiile de examen. Vina ? Greu de spus și mult de discutat pe această temă!

M-am uitat peste listele din județul meu ți am regăsit aceiași elevi și la fizică,  și la matematică, și la informatică. Probabil tot același lucru la disciplinele umaniste, cu alți elevi.

Este firească acum întrebarea: Cine va preda la aceste grupe? Normal, dascăli excelenți! Ce este acela? Un fost elev și student excelent, care făcea totul foarte bine. Excela la materia lui, poate la alte câteva, era și a rămas serios, responsabil, mereu atent la pregătirea  lui. Va preda bine, fără a face rabat de la calitate, va oferi tot ce poate și va cere la fel. În special când se ocupă de aceste grupe de excelență. Pentru foarte mulți elevi, poate părea rigid, anost, pentru că acest dascăl nu stă la „o șuetă” cu ei, nu spune povești, nu glumește, sau dacă o face, glumele lui sunt uneori prea subtile pentru a fi înțelese și agreate de toți. Ce face acest dascăl este numai și numai pasiune. Toți știm că pentru olimpiadă materia depășește cu mult nivelul clasei, că subiectele au grad de dificultate ridicat. Pentru a asigura o ședință a grupelor de excelență cauți material, cauți probleme dificile… pentru o ședință de două ore te pregătești două zile sau mai multe, pe măsură ce grupa este la o clasă mai mare. Banii oferiți pentru orele desfășurate  în aceste centre de excelență sunt prea puțini în raport cu munca depusă.

Și pentru ce toată această zbatere a profesorului? Elevul, știm, muncește pentru acumulare, pentru devenire, pentru un viitor bun care pentru el înseamnă o facultate aici sau oriunde în lume, o bursă și un job bun și bine plătit care în majoritatea cazurilor nu este la noi în țară.

Și atunci voi întreba iar, cine se va bucura de roadele muncii? Elevul pregătit și o altă țară, nicidecum țara care te plătește.

Profesorul care a muncit nu are nici măcar plăcerea de a-și vedea elevul undeva în fruntea listei! De ce ? Pentru că  acolo sunt doar niște cifre…

556. VI 9,25 8,62 17,87 6,50  9,00  9,00  24,50  42,37: Premiul I Medalie de Aur
594. VI 8,87 8,75 17,62 7,00  9,00  8,50  24,50  42,12: Premiul II Medalie de Aur
543. VI 9,00 8,75 17,75 5,00 10,00 8,50  23,50  41,25: Premiul III Medalie de Aur

Deci ce să înțeleagă domnul Popescu Andrei, care nu lucrează în învățământ și nu are nici copii, că înseamnă excelența?  Că 556, 594 și 543, de nu știu unde și nu se știe de cine pregătiți, au luat premii la Olimpiada de fizică, etapa națională și că, în mod sigur, dacă vor persevera, vor ajunge să fie un produs made OXFORD, CAMBRIDGE…

Cu noi cum rămâne? Doar mândri că i-am pregătit pe 556, 594, 543?

 

prof. Rodica-Maria Negrea

Colegiul Național Tudor Vladimirescu, Tg-Jiu (Gorj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/rodica.negrea

Articole asemănătoare