Examenul de evaluare națională și presiunea simțită de elevi

Finalul ciclului gimnazial este echivalent cu momentul în care se trage linie și se observă munca continuă realizată pe parcursul anilor. Clasa a VIII- este anul în care materiile de examen devin prioritatea elevilor, iar aceștia, împreună cu părinții și profesorii formează o echipă. Eliminarea importanței mediei din clasele V- VIII amplifică anxietatea, deoarece notele obținute la limba și literatura româna, matematică sunt cele care vor sta la baza repartizării ulterioare.

Pentru majoritatea elevilor de clasa a VIII-a, este primul moment cu adevărat tensionat din parcursul lor educațional, cu o încărcătură emoțională imensă. Presiunea nu vine doar din partea școlii sau a profesorilor, ci și din așteptările părinților și din competiția cu colegii. Încă din clasa a VII-a (uneori chiar mai devreme), se intensifică temele, orele de meditații și simulările.

Se vorbește constant despre „o notă mare la evaluare” ca un pașaport pentru un viitor mai bun, iar acest mesaj ajunge să cântărească greu pe umerii unui copil de 13-14 ani. Mulți elevi povestesc că se simt obosiți, epuizați psihic și copleșiți de teama de a nu greși. Gândul că „dacă iau o notă mică, nu prind liceul dorit” poate deveni o sursă constantă de anxietate.

Programul zilnic al unui elev poate include:

  • ore de curs la școală (dimineața sau după-amiaza)
  • teme și recapitulări acasă, pentru toate materiile
  • meditații (de cele mai multe ori la matematică și limba română)
  • simulări și teste săptămânale, pentru antrenament
  • renunțarea la timp liber, hobby-uri sau ieșiri cu prietenii.

Este nevoie de foarte multă muncă, ambiție și susținere din partea celor din jur. Cheia succesului este exersarea, dar şi păstrarea unui mediu relaxant, în care copilul să ştie că are susţinerea părinţilor, că este uman să greşească şi ca oricare ar fi rezultatul, nimic nu se va modifica ]n rela’iile sale atât cu familia, cât şi cu prietenii.

Ce se întâmplă dacă după obținerea performanței dorite, completarea fișei de opțiuni pentru admiterea la liceu este cu erori, iar elevul ajunge în urma unui cod scris greșit la un liceu pe care nu îl avea drept favorit?

Este important să pregătim emoțional elevii pentru orice deznodământ și să îi facem să înțeleagă că sănătatea (fizică și mintală ) este cea mai importantă. Liceul este doar o altă etapă a dezvoltării sale care duce către adultul de mâine. Adult ce trebuie să înțeleagă că viața e plină de încercări și că orice are rezolvare atât timp cât ești sănătos. Echilibrul este foarte important, iar examenul de evaluare națională ar fi bine să fie privit cu mai multă liniște. Uneori, notele pe care le obține un elev în cele 4 ore nu îl definesc, dar ele sunt cele care îl vor plasa într-o ierarhie, care va avea importanță pentru următorii ani din viața sa de licean.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Luiza Maria Cojocaru

Școala Gimnazială Nr. 124 Voievodul Mihai (Bucureşti), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luiza.cojocaru