EscapeRoomLand – a Magic Realm of Learning (Proiect eTwinning 2021-2022)

Jocurile educaționale de evadare oferă elevilor de toate vârstele o abordare validă și captivantă a învățării. Prin joc, elevii învață mai ușor, sunt mai motivați, iar lecțiile se transformă în adevărate provocări! Din acest motiv, acest proiect s-a concentrat pe utilizarea și crearea de jocuri de evadare. Acest tip de jocuri se pretează la învățarea unei game de abilități trans-curriculare transferabile – cum ar fi colaborarea și formarea echipelor, abilitățile sociale, rezolvarea de probleme, gândirea laterală și creativitatea – datorită designului lor intrinsec care implică lucrul împreună pentru a rezolva puzzle-uri, ghicitori, mistere.

Obiectivele educaționale ale proiectului au marcat trezirea interesului pentru anumite discipline prin utilizarea gamificării și implicarea efectivă a elevilor în crearea de resurse pentru antrenarea și dezvoltarea competențelor digitale. Utilizarea unor aplicații digitale unice și crearea de jocuri de evadare conferă inovație și multă creativitate. În cadrul acestui proiect, elevii au fost încurajați să lucreze atât frontal, realizând diverse produse, cât și în echipă, pentru a realiza afișul colectiv, diverse prezentări, dar și pentru a sărbători evenimente.

Repartizarea sarcinilor în funcție de potențialul fiecărui copil, utilizarea aplicațiilor digitale, crearea de contexte diverse pentru a învăța despre coordonate, siguranța pe internet sunt doar câteva elemente care au sporit valoarea proiectului. Implicarea elevilor a fost asigurată de caracterul ludic al metodelor folosite, de jocurile digitale și de organizarea activităților. Elevii si-au îmbunătățit abilitățile de comunicare cu semenii lor atât în limba română cat și limba engleză. S-au bucurat de produsele de colaborare împreună, dobândind abilități legate de înțelegerea lecturii, auto-exprimare și utilizarea corectă a tehnologiei. Au fost create produse colaborative și comune pe tot parcursul procesului, în care, toate țările participante  și-au dezvoltat scrierea creativă, gândirea critică, rezolvarea problemelor și încrederea în sine.
Metodele activ-participative au fost  problematizarea, experimentarea, modelarea, simularea, metoda proiectului, metode de dezvoltare a gândirii critice, jocul jocul de evadare, puzzle, quiz, iar ca evaluare s-au folosit metode alternative precum portofoliul, jurnalul reflexiv, observarea sistematică a comportamentului elevilor, investigația.

Acest proiect a fost selectat conform vârstei elevilor participanți. Elevii de 7-11 ani s-au descurcat minunat la fiecare etapă a acestui proiect. Proiectul a fost integrat în programa școlară prin diferite discipline școlare, precum limba română, științe, dezvoltare personală, educație plastică, educație tehnologică, limba engleză, educație moral-spirituală. În timpul acestor activități s-a încercat instruirea elevilor în abilități de comunicare orală și scrisă, în relații de grup, să aibă încredere în a se exprima pe un subiect dat, vorbind în engleză folosind vocabularul în sine. Elevii și-au exersat abilitățile de vorbire și ascultare în engleză atunci când au comunicat cu profesorii și elevii altor școli partenere în timpul întâlnirilor online organizat, exercitarea algoritmilor, pașii în jocurile de evadare.

La educația plastică și tehnologică – logo, design de afiș, implicarea în jocul de culori și dimensiuni. La dezvoltarea personală și educația moral-spirituală au analizat principalele valori care trebuie împărtășite și respectate. Competențe digitale prin jocuri și aplicații utile pentru a-i învăța să se organizeze, sau să realizeze diverse produse în echipă – de exemplu Canva – crearea afișului și lucrul pentru Logo în echipă.

Folosirea tehnologiei a fost o parte importantă a proiectului nostru. Elevii și profesorii au lucrat în colaborare prin intermediul TIC, folosind  TwinSpace-ul proiectului  pentru încărcarea lucrărilor  și în scopuri de comunicare și colaborare. Pentru prezentarea școlii și orașului s-au folosit, youtube. Animoto pentru a realiza videoclipuri și pentru a ne prezenta lucrările, padlet, formulare google pentru prezentarea produselor obișnuite și pentru procesul de evaluare. Studenții au folosit smartphone-uri și tablete pentru a face fotografii și a înregistra întâlnirile online. Proiectul a avut o  secțiune specială cu pagini create pentru a-i învăța pe copii să navigheze pe internet în siguranță. Fiind un proiect axat pe utilizarea internetului, prin crearea de jocuri, a fost necesară instruirea elevilor și profesorilor, explicându-le prin jocuri noțiunile de cyberbullying, despre utilizarea corectă a parolelor. A fost organizat evenimentul Safe Internet Day și care a avut ca probă un pașaport digital pe care elevii îl aveau dacă răspundeau corect la întrebări. A fost creat un joc despre utilizarea corectă a internetului, fiecare partener propunând împreună cu elevii o întrebare. S-a pus accentul pe însușirea noțiunilor de copyright și protecția datelor.

Proiectul este centrat pe studenți, adecvat vârstei lor, din viața pe care o pot face făcând și trăind. Cunoașterea studenților cu instrumentele tehnologice care pot fi utilizate diferit în educație la o vârstă fragedă a sporit interesul în proiect. Le-au plăcut instrumentele Web2 și s-au distrat. Elevii au fost foarte mulțumiți de proiect, am văzut acest lucru în răspunsurile pe care le-au dat la întrebările adresate în sondaje. De asemenea, părinții au adoptat proiectul și l-au urmărit îndeaproape și au aflat despre eTwinning. Părinții au afirmat, de asemenea, că proiectul a fost benefic pentru copiii lor.

La finalul proiectului, am pregătit expoziția noastră virtuală și produsul proiectului nostru, cartea noastră digitală. Instagram, facebook, blog și site-ul web pentru a partaja și disemina activitățile pe pagina personalp de Facebook a proiectului.

EscapeRoomLand – a Magic Realm of Learning a fost și este un proiect eTwinning inovator, premiat în tări participante în proiect, în Portugalia, Ungaria.

eTwinning este o comunitate consacrată profesorilor și altor categorii de cadre didactice din domeniul educației și formării profesionale inițiale, începând cu educația și îngrijirea copiilor preșcolari și până la instituțiile de învățământ superioare care pregătesc viitoare cadre didactice.

eTwinning e prietenie, colaborare, muncă în echipă, susținere.

 

prof. Adina-Veronica Godja

Școala Gimnazială Dr. Ioan Mihalyi de Apșa, Sighetu Marmației (Maramureş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adina.godja

Articole asemănătoare