EmpowerAId – Transformarea educației prin inteligența artificială (EACEA)

În contextul transformărilor rapide determinate de avansul tehnologic, instituțiile educaționale se confruntă cu necesitatea de a răspunde cerințelor unei societăți în continuă schimbare. Dezvoltarea instituțională nu mai poate fi concepută fără o abordare strategică a integrării tehnologiilor emergente, în special a inteligenței artificiale (IA), în procesul de predare-învățare. Școala Gimnazială Nr. 29 Galați demonstrează că dezvoltarea instituțională autentică presupune nu doar adoptarea de noi instrumente, ci și participarea activă la rețele internaționale de cercetare și practică educațională. Prin implicarea în proiectul EmpowerAId, școala noastră face un pas semnificativ către modernizare și excelență, poziționându-se ca lider regional în integrarea responsabilă a inteligenței artificiale în educație.

EmpowerAId – O viziune europeană pentru formarea profesorilor

Școala Gimnazială Nr. 29 Galați derulează proiectul educațional EmpowerAId, un demers ambițios al unui consorțiu internațional coordonat de Universitatea din Vilnius, care își propune dezvoltarea unei comunități de practică (CoP). EmpowerAId urmărește transformarea profesionalizării cadrelor didactice din întreaga Europă, oferindu-le profesorilor competențele, încrederea și fundamentul etic necesare pentru a integra inteligența artificială în educație (AIED) într-un mod creativ și responsabil.

Proiectul este conceput ca o inițiativă participativă, care reunește multipli actori educaționali și reimaginează formarea inițială a profesorilor (ITE) și dezvoltarea profesională continuă (CPD) prin programe de formare inovatoare și incluzive. EmpowerAId promovează responsabilitatea socială, gândirea critică și alfabetizarea digitală în domeniul IA, asigurându-se că profesorii devin nu doar utilizatori de IA, ci adevărați lideri ai transformării digitale în educație.

Prima unitate de practică din România

Școala Gimnazială Nr. 29 Galați deține statutul de primă unitate de practică din România în cadrul acestui proiect european, contribuind activ la construirea unei forțe didactice pregătite pentru viitor și la dezvoltarea de recomandări de politici educaționale bazate pe evidențe științifice, destinate schimbării sistemice și sustenabile.

Prin intermediul Centrului Interactiv de Cunoaștere EmpowerAId (Interactive Knowledge Hub) și al unei rețele în continuă creștere de Alianțe, proiectul conectează formatori de profesori, studenți la pedagogie, profesori în activitate și decidenți de politici educaționale, promovând colaborarea, schimbul de cunoștințe și crearea de sinergii.

Obiectivele proiectului EmpowerAId

Proiectul EmpowerAId se structurează pe opt obiective specifice care acoperă întregul parcurs de la cercetare la implementare și sustenabilitate:

Obiectivul 1 vizează desfășurarea unei cercetări fundamentate pe evidențe privind stadiul actual al integrării IA în educație, atât în programele de formare inițială a profesorilor (ITE), cât și în cele de dezvoltare profesională continuă (CPD).

Obiectivul 2 constă în crearea Centrului Interactiv de Cunoaștere EmpowerAId, care reunește formatori de profesori, studenți la pedagogie, profesori în activitate și decidenți politici pentru a facilita colaborarea și schimbul de bune practici.

Obiectivul 3 urmărește dezvoltarea unui program comprehensiv și participativ de tip „Train the Trainer” (formare a formatorilor), destinat consolidării capacității formatorilor de profesori de a concepe și implementa eficient programe de formare în domeniul integrării IA în educație.

Obiectivul 4 se concentrează pe co-crearea de cursuri de formare interdisciplinare, inovatoare și bazate pe creativitate pentru furnizorii de formare inițială și continuă, deschizând calea pentru integrarea formării în domeniul IA în educația profesorilor din întreaga Europă.

Obiectivul 5 prevede dezvoltarea de scheme inovatoare și interdisciplinare de mobilitate pentru a stimula dimensiunea europeană a programelor de formare inițială și continuă realizate în cadrul proiectului.

Obiectivul 6 constă în testarea și validarea cursurilor de formare și a schemelor de mobilitate ale Academiei EmpowerAId, demonstrând contribuția acestora la promovarea integrării programelor de formare în domeniul IA în educația profesorilor din Europa.

Obiectivul 7 are ca scop crearea unei Rețele de Alianțe Europene pentru extinderea și internaționalizarea programelor ITE și CPD, precum și dezvoltarea de recomandări de politici educaționale bazate pe evidențe, destinate factorilor de decizie europeni și naționali.

Obiectivul 8 se referă la elaborarea de instrumente, mecanisme de motivare și măsuri adecvate pentru a asigura diseminarea, transferabilitatea și sustenabilitatea pe termen lung a Academiei EmpowerAId.

Metodologia proiectului: colaborare, participare și creativitate

EmpowerAId se bazează pe un cadru metodologic robust care integrează pedagogii colaborative, participative și creative. Proiectul combină Comunitățile de Învățare Colaborativă, Design-ul Participativ și Cercetarea Bazată pe Creativitate pentru a asigura implicarea activă a tuturor părților interesate – educatori, decidenți politici, cercetători și actori din domeniul tehnologiei educaționale – de la început până la finalizarea proiectului.

Această abordare se desfășoară în cinci etape interconectate: cartografierea practicilor actuale, co-crearea de conținut inovator de formare, pilotarea și rafinarea programelor, extinderea rezultatelor prin angajament politic și scheme de mobilitate, și asigurarea sustenabilității pe termen lung prin resurse deschise și rețele de colaborare. Această metodologie garantează că Academia EmpowerAId rămâne practică, cu impact real și adaptabilă la diversele sisteme și nevoi educaționale.

Întâlnirea de la Malta: mentoratul și bunele practici internaționale

În perioada 1–2 decembrie 2025, în cadrul întâlnirii de la Malta, partenerii proiectului au evidențiat nevoia de formare a profesorilor formatori și, implicit, de mentorat prin bune practici internaționale într-un domeniu care ridică întrebări, provoacă și presupune un efort de echipă în adaptarea la noile tehnologii. Pentru că perspectivele diferite duc la soluții diferite, efortul rămâne unul comun: acela de a inspira și de a co-crea instrumente valide în practicile educaționale desfășurate la clasă. Fiecare decident educațional este important, iar împreună trebuie să găsim soluții noi pentru ceea ce astăzi pare o provocare, dar mâine poate deveni o normalitate.

Concluzii: Către o dezvoltare instituțională sustenabilă

Școala Gimnazială Nr. 29 pășește într-o aventură a cunoașterii la care răspundem pozitiv, pentru a le oferi elevilor noștri cele mai noi și mai bune perspective educaționale. Participarea la proiectul EmpowerAId reprezintă mai mult decât o simplă implicare în activități de formare – este o componentă esențială a strategiei noastre de dezvoltare instituțională.

Prin acest proiect, școala noastră construiește capacitatea internă de a anticipa și răspunde schimbărilor din educație, dezvoltă o cultură organizațională bazată pe inovație și învățare continuă, și își consolidează poziția ca instituție educațională de referință în regiune. Experiența acumulată în cadrul rețelei EmpowerAId, expertiza dobândită și parteneriatele internaționale dezvoltate vor genera efecte pe termen lung asupra calității educației oferite elevilor noștri.

În era transformării digitale, dezvoltarea instituțională înseamnă nu doar adaptare, ci și leadership educațional. Școala Gimnazială Nr. 29 Galați își asumă acest rol cu responsabilitate și entuziasm, contribuind activ la construirea viitorului educației europene.

* * *

Autori:

Prof. Geanina Țurcanu
Prof. Alina Buduleanu
Școala Gimnazială Nr. 29, Galați

Pentru mai multe informații despre proiect:

empoweraid-academy.eu

facebook.com/share/v/17gUn12PWs/

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Geanina Țurcanu

Școala Gimnazială Nr. 29, Galați (Galaţi), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/geanina.turcanu