Aventura Științescu a început la Școala Gimnazială ”Grigore Moisil”, Galați în ianuarie 2019 când Fundația Comunitară Galați accepta finanțarea proiectului ”Meteorologie fără formule”. În cadrul atelierelor experimentale, elevii au învățat să manipuleze o complexă stație meteorologică.
Folosind instrumentele cu care aceasta era dotată, au realizat înregistrări zilnice ale parametrilor meteorologici: temperatura, presiunea, vizibilitatea, direcția şi viteza vântului, minimele, maximele, umiditatea etc. Ei au observat instrumentele specifice meteorologiei (barometrul digital, aneroidul, termometrul uscat, termometrul de maximă, termometrul de minimă, psihometrul, higrometrul, pluviometrul, rigla nivometrică, girueta, anemometrul, heliograful, termometrul de sol), au interpretat științific datele colectate de toate aceste instrumente și fenomenele care au loc zilnic în atmosferă, au analizat comparativ fenomenele care au loc local cu cele care au loc în alte zone, din ţară şi din alte ţări. Copiii au învățat să ”citească” hărţi meteorologice, să diferențieze conceptele de vreme, meteorologie şi climă, s-au familiarizat cu metodele de colectare a datelor meteorologice. Și toate acestea fără ca elevii să perceapă activitățile ca pe niște obligații, ci bucuroși să manipuleze toate acele instrumente de precizie, conform principiului learning by doing.
În anul următor, două echipe de cadre didactice propun comisiei de selecție OZOFUN în școala mea și Îmblânzirea științelor, proiecte care se desfășoară simultan și de multe ori împreună, jumătate fizic, jumătate în condiții de început de pandemie.
OZOFUN în școala mea aduce elevilor în clase o escadrilă de ozoboți programabili care declanșează un caleidoscop de activități practice la toate materiile de studiu din programă. Copiii sunt încântați să le ofere acestora ceva de făcut și în același timp cadrele didactice profită de versatilitatea micilor dispozitive care plasate în contextele potrivite duc la învățare reală. Doar câteva exemple de situații de învățare create pentru ozoboți de către copiii:
La clasa pregătitoare, activitate integrată matematică, științe, arte vizuale și abilități, copiii au făcut cunoștință cu armata celor șase ozoboți apoi aceștia au parcurs hărțile cu traseele berzelor din Africa în România desenate codat de către copii, dar și trasee cu probe matematice. La clasa a IV-a, ozoboții au fost luați la plimbare. La ora de geografie s-a recapitulat mai ușor și mai plăcut relieful României, iar prezentarea principalelor orașe ale țării a fost chiar distractivă. La clasa I, ozoboții au dinamizat orele de curs: s-a povestit lecția la română cu ajutorul lor, s-au recapitulat literele învățate și formele geometrice din pătratul Tangram. Copiilor de la clasa a III-a li s-au adus șase ozoboți în clasă și pornind de textul din manualul de română „George și cheia secretă a Universului” au continuat activitățile despre spațiu alături de noii parteneri de învățare. S-a recreat Sistemul Solar, s-au studiat câteva constelații, s-a descoperit o aplicatie nouă pentru telefon – Skymap.
Proiectul Îmblânzirea Științelor a plecat de la premisele că astăzi trebuie să educăm nativi-digitali, că nu mai putem stârni interesul elevilor noștri cu informație care oricum poate fi găsită la un click distanță, că profesorii au din ce în ce mai mult rol de moderatori ai educației și copiii de azi aleg ce să învețe, refuză să asimileze cunoștințe dacă nu înțeleg întâi ce pot face cu ele în viața de zi cu zi. Unii dintre ei se tem încă de științe precum matematica, chimia, fizica, biologia, dar iubesc necondiționat desenul, mișcarea, muzica, manipularea obiectelor, spațiile neconvenționale și dispozitivele digitale. Scopul proiectului a fost acela de a folosi soft-ul artelor pentru apropierea copiilor de hard-ul științelor, de a transpune fenomene științifice în piese de teatru japonez kamishibai. Au putut fi astfel netezite asperitățile către dobândirea competențelor necesare folosirii științelor în viața de zi cu zi atât pentru elevii participanți la proiect cât și pentru cei care vor folosi piesele de teatru ca material didactic în viitor.
Concret, cum au fost îmblânzite științele prin teatrul de hârtie? Pe parcursul proiectului elevii au fost puși în situația de a construi dispozitive legate de fenomene și noțiuni științifice, de exemplu mini-sere sau micro-climate care demonstrează circuitul apei în natură ori mori de vânt pentru care au avut nevoie de anumite cunoștințe, abilități, informații. Lucrând în echipă le-au accesat de pe internet folosind tabla interactivă. Au creat apoi povești care să urmeze adevărurile științifice descoperite care preluate de echipa de teatru Kamishibai au fost ilustrate în această tehnică, li s-au adăugat pasaje muzicale, recuzită, scenografie însoțită de experimente științifice desfășurate în direct. Reprezentațiile de teatru au fost filmate în spații neconvenționale și au fost prezentate tuturor elevilor de la ciclul primar ca secvență a lecțiilor de științe sau ca spectacol de sine stătător.
Dintre piesele de teatru Kamishibai, una este oarecum inovatoare, fiindcă, forțați de pandemia care interzicea întâlnirile în grupuri numeroase, ozoboții au fost puși să interpreteze în locul copiilor, dar împrumutând vocile acestora. Echipa de proiect ajutată de voluntari a reușit, de asemenea, amenajarea unei curți interioare ca un spațiu alternativ de petrecere a timpului în școală cu mobilier colorat, tablă de șah uriașă, spații senzoriale cu elemente din natură, spațiu digital unde senzorii de mișcare declanșează sunete din natură, locuri de învățare.
Ultimul proiect care a atras o altă finanțare Științescu se desfășoară pe parcursul anului 2022 și se numește Îmblânzirea STEAM.
Educația STEM este un concept despre care a început să se vorbească relativ recent, dar despre care se crede că este deja un punct cheie în pregătirea tinerelor generații pentru viitor. Subiectele din această sferă au mare trecere în rândul elevilor datorită folosirii tehnologiilor de toate felurile, experimentării, jocurilor. Curiozitatea și dorința de e studia mai mult odată stârnite ne-au determinat să punem educația de tip STEAM pe primul loc.
Jucăriile STEM mai mult sau mai puțin tehnologizate sau digitalizate precum roboții solari sau cei construiți cu ajutorul Lego WeDo s-au dovedit foarte catchy, activitățile de programare menite să stârnească tocmai curiozitatea științifică, tehnologică, inginerească și matematică din primii ani de formare au atras copiii de toate vârstele.
Proiectul propune elevilor de gimnaziu și să construiască oglinzi inteligente sau să amenajeze un spațiu adaptat copiilor cu cerințe educaționale speciale unde aceștia să găsească o insulă de liniște, panouri senzoriale, cărți, muzică, acces la aplicații digitale recomandabile.
De asemenea, o componentă importantă este un proiect eTwinning care propune un festival internațional sub numele FESTEAM sub egida căruia profesori și elevi să facă să defileze cele mai interesante activități din sfera lărgită STREAM.
„Fondul Științescu este o mișcare națională de reenergizare a educației STEM care-i încurajează pe cei pasionați să le arate copiilor – prin experiment, activități practice și joc – acea latură a disciplinelor științifice care cu greu poate fi descrisă în manuale. Științescu, a cărui menire e să-i ajute pe copii să descopere sensul ultim al științelor, le oferă mentorilor – profesori, elevi, studenți, profesioniști din toate domeniile – finanțări, resurse, îndrumare, sprijin. Dezvoltat de către Federația Fundațiile Comunitare din România (FFCR) cu sprijinul Romanian-American Foundation (RAF), Fondul Științescu este implementat prin fundațiile comunitare locale în 15 orașe din România.”
Schimbarea concepțiilor despre cunoaștere la limita dintre științe și arte, asigurarea legăturii dintre educația formală și informală, promovarea unei învățări bazate pe artă și creativitate, în contextul educației incluzive și interdisciplinare sunt obiectivele educației STEAM. Prin intermediul fondului Științescu, profesorii au putut să se implice în construirea de parteneriate care să faciliteze realizarea de activități caracteristice educației STREAM prin promovarea unei pedagogii creative.