Educație interculturală prin activități extrașcolare: Tabăra de limba engleză

În lumea modernă, diversitatea culturală nu mai este un prejudiciu, ci o realitate care trebuie fructificată în mediul şcolar. Pluralitatea culturală pune nu numai problema apărării diferenţelor, ci a dialogului cultural, care recunoaşte că fiecare trebuie să contribuie la îmbogăţirea experienţei umane. Interculturalismul implică înţelegerea, aprecierea şi valorizarea culturii proprii, la care se adaugă respectul bazat pe o informare autentică şi pe construirea curiozităţii faţă de cultura etnică a celuilalt. În același timp, educația interculturală este educația relațiilor interpersonale, care implică membrii unor culturi diferite.

Scopul acestui tip de educație este de a facilita relațiile interculturale, de a contribui la formarea și intensificarea atitudinii de toleranță, de acceptare a celuilalt. Diferențele în raport cu celălalt vizează mai multe domenii: limbă, religie, practici sociale, de relaționare, vestimentare, alimentare, de petrecere a timpului liber, tradiții etc.

Principiile educației interculturale:
Principiul I: Educaţia interculturală respectă identitatea culturală a elevului printr o ofertă educațională adecvată din punct de vedere cultural şi de înaltă calitate pentru toți.
Principiul II: Educaţia interculturală furnizează cunoştinţele culturale, atitudinile şi abilităţile necesare pentru o participare activă la viaţa socială.
Principiul III: Educația interculturală oferă tuturor elevilor cultura, atitudinile și abilitățile care să le permită să contribuie la creşterea respectului, înțelegerii și solidarității între indivizi, grupuri etnice, sociale, culturale și religioase și națiuni.

Aplicarea principiilor educației interculturale presupune, concomitent, respectul diversităţii, şi cel al echităţii. Pe aceste două axe se bazează, în practică, atât conţinuturile, cât şi procesele pedagogice proprii educaţiei interculturale.

În afară de activitățile defășurate la orele de curs, o formă de organizare a activităţilor de educaţie interculturală este tabăra de limbă engleză, ca activitate extrașcolară. Ca urmare, în ultimii zece ani am participat cu elevi din școala unde îmi desfășor activitatea la diverse tabere de engleză, în care elevi de performanță și elevi cu CES sau cu risc de abandon școlar au avut parte de cursuri interactive și interesante, aventuri, jocuri, prieteni noi și multă, multă distracție! În cele ce urmează, vă voi împartăși experiența mea din tabăra Happy Faces 2019 din județul Alba.

Happy faces este o tabăra cu totul specială care oferă copiilor și adolescenților posibilitatea de a cunoaște tineri de pe mai multe continente. Fiecare animator internațional a încercat să îi convingă de farmecul și de unicitatea țării din care provine, să îi învețe un obicei tradițional, un dans, un joc sau un cântec care îl reprezintă cel mai bine (dansuri și tradiții lituaniene, cântece irlandeze, capoeira –  stil de luptă brazilian care îmbină artele marțiale cu muzica și dansul, cele mai haioase jocuri mexicane pentru copii, etc).

Copiii au avut ocazia să aprecieze diversitatea și frumusețea acestor popoare și au realizat că există multe lucruri pe care le avem în comun, că fiecare are ceva interesant de oferit. La rândul nostru, am demonstrat acestor tineri că suntem o țară cu oameni calzi, isteți, primitori și preocupați de tot ceea ce are o valoare autentică. Întreg programul a fost implementat în limba engleză, însă copiii care cunosc și alte limbi (franceză, spaniolă, italiană etc.) au avut ocazia să le folosească dialogând pe tot parcursul taberei cu acești vorbitori nativi.

În cele 6 zile pe care le-am petrecut împreună, lecțiile de engleză s-au îmbinat perfect cu spiritul de distracție și cu aventura. Tabăra de engleza Happy Faces este organizată împreună cu vorbitori nativi de limba engleză. Activitățile s-au concentrat pe partea de conversație, cu intenția de a le oferi copiilor încredere în ei înșiși, de a se exprima cât mai liber și de a fi cât se poate de dezinvolți.

În același timp, English Camp este și o tabără care își propune să ofere participanților posibilitatea de a face mult sport și de a cunoaște mai multe culturi prin diverse jocuri și activități specifice. Au învățat engleza jucându-se, organizând concursuri, realizând proiecte hazlii, în timpul activităților creative și de gândire, în timpul practicării unor sporturi de echipă sau a unor vânători de comori și chiar și timp ce am călătorit, în cadrul excursiilor sau al drumețiilor. Prin joc, copiii și tinerii au transformat realitatea, i-au descoperit pe ceilalți, s-au descoperit pe sine și s-au dezvăluit celor din jur, comunicând și colaborând natural. Jocurile le-au oferit copiilor motivație, satisfacție, i-au ajutat să se elibereze și să împletească, pe negândite, jocul cu efortul de a învăța.

Din programul taberei, aș dori să menționez:

  • Două cursuri de limba engleză în fiecare zi, în total 3 ore, și International Day
  • Majoritatea activităților și jocurile de distracție, cunoaștere și relaxare tot în limba engleză
  • Jocuri de echipă, de imaginație, de gândire și de responsabilizare: Environmental Scavenger Hunt, Treasure Hunt, Land Art, Water Games, Healthy Living Day, Concurs “Cine știe câștigă” (Quiz), Riddle Competition, Project Day – Fashion Show, Art Sessions, Camp’s News Journal, etc.
  • Sporturi individuale și de echipă (baschet, volei, badminton, tenis cu piciorul, ping-pong, fotbal, tir cu arcul, înot, frisbee).
  • Cluburi (de pictură și desen, creare bijuterii, creative writing, teatru, Art & Crafts).
  • Fashion-Show, Dance-Show, Talent-Show, Camp Songs și Camp Dances, T-shirt Design și Tie-dye

Programul orientativ al unei zile:

8.00: Wake-up Team dă trezirea, pe muzică, mergând la fiecare cameră în parte
8.15:  Înviorarea – are loc pe terenul de sport și ia diverse forme, care de care mai…înviorătoare
9.00: I want breakfast – Mic dejun, mic dejun!
9.45: Come in song – îi adună pe toți pe terasa mare, pentru începerea activităților!
10.00: Prima activitate a zilei
11.30: Pauza de… “Hydrate/Dehydrate and always, always remember to…wash your hands”!
11.45: A doua activitate a dimineții
13.00: Prânzul (“…and don’t forget to eat your veggies!”)
15.30: Prima activitate de după-amiază
17.00: Pauza de “Hydrate/Dehydrate and always, always remember to …wash your hands”!
17.30: A doua activitate de după-amiază
19.00: Cina – “La masăăăăăăăăăă….”!
20.30: But we are not done yet: Programul de seară!
22.30 Verificarea camerelor, making sure everybody is safe and well and….Nighty night!

Misiunea organizatorilor taberei Happy Faces este să creeze un mediu atractiv și diversificat, plin de experiențe noi și de activități fascinante, pentru copiii și tinerii care le calcă pragul. Cu ajutorul echipei de animatori internaționali, au creat un program dedicat aventurilor din toată lumea. În Tabăra Happy Faces, cei peste 70 de animatori, veniți anual din peste 25 de tari, conlucrează, aducându-și fiecare aportul, prin varietatea culturală și lingvistică pe care o au, prin talent și abilitățile de care dispun, la crearea unor momente magice, de care ne-am bucurat și de care ne vom aminti, mulți ani, de acum înainte. “Cause, you may leave CAMP, but camp will never leave YOU!

Educația interculturală dobândită în urma participării la această tabără m-a determinat să revin, după anii de pandemie, cu un alt grup de copii, în vara anului 2023.

Bibliografie
Nedelcu, Anca, Fundamentele educației interculturale. Diversitate, minorități, echitate, Editura Polirom, București, 2008
asociatiaproetnica.ro/wp-content/uploads/2021/11/ghid_practic_tipar.pdf
www.tabara-mea.ro/

 

prof. Tatiana Adi Antonescu

Școala Gimnazială Nr. 7, Alexandria (Teleorman) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/tatiana.antonescu

Articole asemănătoare