În urma participării la cursul de formare „Outdoor education to promote environmental and social inclusion values”, desfășurat în Tenerife, Spania, finanțat prin programul Erasmus+, am fost instruiți și antrenați în activități ce au avut ca scop deprinderea unor tehnici și metode de predare non-formale, pentru crearea unui mediu de învățare antrenant, în aer liber. Voi detalia metodologia „TORE”, care abordează organizarea de activități și excursii în aer liber, cu accent pe biodiversitate si protecția mediului, a eticii în natură și aplicabilitatea acesteia.
Ce înseamnă metodologia “TORE”?
Cadrul metodologic „TORE” (Thematic, Organized, Relevant, Enjoyable), ceea ce înseamnă Tematic, Organizat, Relevant și Plăcut, pune accent pe învățarea prin experiență, reflecție și dialog și ajută la crearea de conexiuni autentice între conținutul învățat și viața reală. Un exemplu concret în care se poate aplica această metodă este organizarea unei excursii educaționale.
Excursie educațională integrată: „Pe urmele naturii și ale omului: Sare, plante și stânci”
Locații: Salina Turda, Grădina Botanică „Alexandru Borza”, Cluj-Napoca și Cheile Turzii.
Durată recomandată: 2 zile (opțional 1 zi extinsă)
Tematică: biodiversitate, mitologie locală, educație ecologică.
Metodologia TORE (Thematic, Organized, Relevant, Enjoyable = Tematic, Organizat, Relevant, Plăcut);
Competențe Erasmus:
- Abilitatea de a utiliza abordări inovative în educația în aer liber.
- Abilitatea de a utiliza metode non-formale în educația în aer liber și educația în natură.
- Abilitatea de a implementa metode active de învățare experiențială în educația în aer liber.
Descrierea activităților folosind Metodologia TORE:
Tematic (T):Tema principală va fi biodiversitatea, cu accent pe plantele din diferite zone ale lumii și pe rolul Grădinii Botanice în conservarea acestora. Activitățile vor încuraja elevii să observe și să aprecieze natura, să învețe despre diverse tipuri de plante, medii naturale și ecologie.
Organizat (O): Activitățile vor fi structurate pe parcursul zilelor în diferite sesiuni: Tur ghidat al grădinilor/parcuri și activități educative pe traseu și jocuri interactive (căutare de comori, memory game) în aer liber.
Relevant (R): Activitățile vor fi legate de biologie și ecologie (studii despre plante, ecosisteme, conservare), dar și de dezvoltarea abilităților de echipă și logică prin jocuri. Elevii vor avea ocazia să aplice cunoștințele dobândite la școală, fiind implicați activ într-un mediu natural.
Enjoyable(E) / Plăcut (P): Experiența va fi plăcută și interactivă, încurajând participarea activă a elevilor. Jocurile și activitățile în aer liber vor adăuga o componentă ludică și vor transforma activitatea într-o experiență memorabilă.
Obiective generale:
- Descoperirea relației dintre activitatea umană și resursele naturale (sare, apă, roci).
- Învățare interdisciplinară: științe ale naturii, istorie, artă, educație civică.
- Aplicarea metodei TORE: tematică relevantă, organizare clară, legătură cu viața reală și atractivitate.
- Promovarea incluziunii sociale și a colaborării în activități outdoor.
- Dezvoltarea gândirii critice, a conștiinței ecologice și a empatiei față de natură.
Scenariul, pe zile:
Ziua 1 – Salina Turda: “Din adâncul Pământului, la lumina cunoașterii”
Activități:
1.Tur ghidat interactiv
-Istoria exploatării sării
-Impactul economic și cultural
-Observarea formațiunilor geologice
2.Joc și joacă „Comoara din adâncuri”
-Elevii primesc o „hartă cu provocări”: întrebări, curiozități, puncte de observație
-Caută simboluri, înscrisuri, roci, creează un mini-jurnal
3.Storytelling: „Vocea unui bob de sare”
-Elevii creează scurte povestiri despre un „bob de sare” care a călătorit în timp
Reflecție:
-Ce resurse prețuim astăzi? Ce învățăm din trecut?
-Atelier de desen: „Salina viitorului” – cum ar putea fi valorificată durabil?
Ziua 2 – Grădina Botanică și Cheile Turzii: “Biodiversitate între știință și emoție”
Grădina Botanică, Cluj-Napoca
Activități:
1.Traseu tematic: “Plantele călătoare”
-Explorare pe continente, sere, plante medicinale
-Fiecare grup are o “planta ghid” pe care o documentează
2.Activitate senzorială: “Simte și descrie”
-Participanții ating, miros, privesc, ascultă elemente naturale și notează impresii
3.Joc “Plant Bingo”
-Elevii primesc tabele cu specii sau caracteristici pe care trebuie să le bifeze pe parcursul vizitei
Cheile Turzii
Activități:
1.Drumeție ghidată: “Pe urmele apei și ale timpului”
-Identificarea reliefului carstic, trasee de apă, vegetație specifică
-Pauze de observație și documentare
2. „Expediția în Chei”
-Parcurgerea un traseu tematic cu sarcini (eco-challenges, hartă de orientare, identificare de plante sau forme geologice)
3.Exercițiu de storytelling: “Legenda Cheilor”
-Prezentarea Legendei Cheilor care s-au format în momentul în care copita calului lui Alexandru Macedon a lovit stânca imensă de calcar. În urma loviturii puternice, stânca a fost împărțită în două și s-au format cele două versante stâncoase și abrupte. Ceata de dușmani ce îl urmărea pe împărat a rămas pe un versant, iar pe celălalt versant, dinspre Turda, a rămas însuși împăratul și credinciosul său cal.
-Reinterpretarea legendei sau crearea uneia noi legată de stânci și oameni.
4.Reflecție finală:
-Cerc de idei: “Ce m-a învățat natura astăzi?”
-Fiecare elev scrie un „mesaj pentru Natură” pe o frunză de hârtie prinsă pe o sfoară.
Componenta de incluziune:
- Sarcinile sunt adaptate pe niveluri de dificultate (ex. identificare vizuală vs. descriere orală)
- Se oferă sprijin în perechi (copil cu CES + coleg mentor)
- Activități senzoriale și de colaborare, nu competitive
- Pauze frecvente, adaptare a traseelor și materialelor pentru toți elevii
Rezultate și impact:
- Creșterea angajamentului față de protejarea naturii
- Învățare transdisciplinară aplicabilă
- Coeziune în grup și dezvoltare personală
- Sensibilizare față de patrimoniu natural și cultural
Recomandări de implementare:
- Colaborare cu ghizi locali, facilitatori outdoor și unități muzeale
- Pregătire prealabilă în clasă: vizionări, activități introductive
- Realizarea unui portofoliu al excursiei (fizic sau digital)
- Integrarea activității într-un proiect educațional extins (Eco-școala)
Acest ghid oferă cadrelor didactice instrumente pentru integrarea activităților în aer liber care promovează simultan protecția mediului și incluziunea socială. Prin explorare directă, colaborare și reflecție, participanții dezvoltă cunoștințe, abilități și atitudini bazate pe respect, diversitate și responsabilitate.
Bibliografie
Suportul de curs Erasmus + “OUTDOOR EDUCATION TO PROMOTE ENVIRONMENTAL AND SOCIAL INCLUSION VALUES”, Tenerife, 2025