Educație fără frontiere – Școala de acasă

Pe fundalul pandemiei de coronavirus, care a împins multe state să închidă școlile pe o perioadă care se poate extinde mai multe săptămâni, profesorii din România sunt acum provocați să se adapteze rapid și să transmită un mesaj important elevilor: învățarea continuă dincolo de școală și cu instrumente online accesibile tuturor și multă determinare, putem face progrese împreună și, mai mult decât oricând, putem încuraja elevii să învețe și să lucreze independent.

Cel mai popular instrument de colaborare online cu aplicații care acoperă toate nevoile de comunicare și colaborare online este Google. Pentru a accesa gratuit Suita Google for Education, e nevoie ca școala să aibă un domeniu și să se înregistreze cu un cont G Suite for Education. Un singur administrator poate crea acest cont de unde poate crea adrese de email tuturor utilizatorilor pentru acel domeniu. În lipsa unui cont G Suite for Education al școlii, am folosit contul personal de Google pentru a împărtăși documente cu alții, folosind serviciul Drive unde am centralizat în sub-foldere materiale, pe clase sau teme, cu colegii și elevii. Pentru ca elevii să urce teme sau alte fișiere, e nevoie să aibă un cont de Google, la rândul lor. Contul de email e destinat celor peste 13 ani, altminteri părintele ar trebui să fie cel care creează și administrează contul.

Având clasa pregătitoare, copiii fiind destul de mici, am comunicat pe grupul de Whatsapp și Messenger cu părinții sau cu elevii, precizând orarul și modul de derulare a orelor. Este important ca părintele sau tutorele să pregătească elevul pentru acest program și să sprijine învățătorul în organizarea activităților și temelor pentru acasă. Elevul trebuie să aibă acces la Internet de pe laptop/calculator sau telefon, căști și webcam (opțional) pentru a putea participa online.

După o perioadă de acomodare, am utilizat Zoom, care este una dintre cele mai folosite platforme de întâlniri video care de curând a eliminat limita de 40 de minute per întâlnire pentru conturile gratuite create în țările afectate de Coronavirus. Ea permite crearea gratuită a unor întâlniri online (meetings) unde putem invita până la 100 de participanți prin intermediul unui link. Elevii nu au avut nevoie de niciun cont, ci au accesat linkul primit, au descărcat aplicația Zoom pe calculator sau mobil și s-au conectat cu un microfon și sau/webcam.

O parte din activitatea didactică uzuală (față-în-față) nu se poate face online/ la distanță, având astfel un impact negativ asupra învățării temeinice. Astfel, colegii profesoriau  semnalat disfuncții în ceea ce privește următoarele activități de suport pentru învățare: comunicare autentică și relaționare umană (65%), sprijin personalizat pentru elevii cu nevoi speciale de învățare (64%), monitorizarea ritmului învățării (52%), feedback pentru corectarea promptă sau pentru confirmarea achizițiilor (45%), explicații pentru înțelegerea conceptelor, relațiilor, fenomenelor (45%), consiliere individuală (36%).

Pentru buna desfășurare a acestor ore, am urmat mai multe cursuri: CRED, predarea online- de la Digital Nation, „Utilizarea platformelor și instrumentelor online în activitatea didactică” curs gratuit oferit de CCD ARAD, am participat la evenimentul „Folosește manualele 3D și instrumentele interactive pentru a susține lecții la distanță” organizat de Editura Didactică și Pedagogică S.A, EduMagic și Mozaik Education, cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării.

Am aflat totodată despre următoarele și am studiat platformele pentru ciclul primar: LearningApps, Word wall, Story jumper, Padlet, Loom, academia ABC, Liveworksheet, Kahoot, Xtra Math, ASQ.

LearningApps a fost preferata noastră în această perioadă, este un ajutor pentru profesori şi pentru elevi. Profesorul are posibilitatea să structureze materialul pe care doreşte să-l predea în cel mai bun mod, sau să se folosească de exercițiile oferite de colegi. Pentru elevi, LearningApps oferă moduri cât mai interactive şi atrăgătoare de însuşire a noilor informaţii. Prin intermediul LearningApps elevul va învăţa mult mai uşor prin descoperire şi mai ales prin interactivitate. Spre deosebire de un profesor care trebuie sa explice un subiect la cel putin 20 de elevi, neputînd acorda atenţie fiecărui elev în parte, aplicația  permite individualizarea procesului didactic acordînd fiecărui elevului toată atenţia sa.

Aplicația dispune de o variantă a site-ului în limba română, o interfață românească este în lucru.  Categoriile încorporează majoritatea disciplinelor de studiu, se poate opta pentru mai multe limbi, iar tipurile de exerciții care pot fi alcătuite sunt diverse pornind de la: Cuvinte încrucișate; Jocul Milionarii; Marchează în text; Quiz cu alegere; Completează tabel; Quiz cu introducere; Grilă ordonare; Joc-Perechi (Perechi imagini); Joc-Perechi (Text/Imagine); Ordonare cu hartă; Ordonare grupe; Ordonare pe imagini; Ordonează perechi; Puzzle – Grupe; Tabel ordonare; Rebus; Spânzurătoarea; Text spații goale; Completează tabel; Quiz cu introducere; Audio/Video cu inserări; Avizier; Caiet; Calendar; Chat; Mindmap; Scrieți împreună. Exercițiile (Apps) se pot alcătui relativ simplu, urmînd instrucțiunile de pe site. Există numeroase modele care facilitează crearea acestora într-un timp relativ scurt.

Copiii au fost încântați mai ales de filmulețe și jocuri online, când au putut rezolva exercițiile direct pe laptop/telefon, dar au lucrat conștiincioși și fișele trimise pe WhatsApp.

Chiar dacă am evoluat, fără să vrem, initial, totuși nimic nu se compară cu învățământul față în față, copiii nu înțelegeau de ce nu mai începe odată școala, de ce nu pot să se întâlnească cu colegii și învățătoarea lor.

Așteptăm cu nerăbdare luna septembrie, când, sperăm, totul va reveni la normal.

 

prof. Laura Balint

Școala Gimnazială Mihai Eminescu, Arad (Arad) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/laura.balint

Articole asemănătoare