Educația prin joc și joacă, de la tradițional la digitalizare!

„Educația este cea mai bună provizie pe care o poți face pentru bătrânețe” spunea Aristotel. Tehnologia informațională este o nouă etapă în evoluția societății, un nou stil de viață, iar grădinița are un rol important, deoarece aceasta reprezintă „punctul de pornire” pentru societatea de mâine. Datorită dezvoltării tehnologiei informației și comunicațiilor, grădinița trebuie să se reinventeze pentru a oferi copiilor tot ceea ce au nevoie pentru a se dezvolta, deoarece motivarea reprezintă un punct cheie al învățării eficiente, iar motivarea se obține prin feedback, răspunsuri, gândire și implicare activă pentru ca obiectivele să fie îndeplinite. La grădiniță, copiii învață cel mai bine prin experiențe concrete, explorare și interacțiune – fie prin metode tradiționale, fie prin instrumente digitale adaptate vârstei lor, unde jocul reprezintă fundamental învățării.

Accesul la resursele educaționale interactive (tablete, calculatoare, laptopuri, video-proiectoare, etc.) oferă cadrelor didactice acces la jocuri educaționale, aplicații care dezvoltă abilități de logică, matematică, limbaj și chiar creativitate. Acestea pot sprijini învățarea prin metode noi, atractive pentru copii. Multe aplicații și platforme sunt bazate pe jocuri interactive care ajută la dezvoltarea unor abilități fundamentale, cum ar fi gândirea critică și rezolvarea de probleme, în mod ludic și plăcut pentru copii.

Câteva sugestii pentru activități concrete: realizarea de colaje digitale după o poveste citită; jocuri de asociere pe tablă interactivă; cântece cu mișcare, înregistrate și redate digital pentru învățare active; proiecte tematice (ex. „Săptămâna animalelor”) în care copiii explorează subiectul prin jocuri clasice și aplicații digitale.

Datorită tehnologiei, activitățile educaționale pot fi adaptate la ritmul și nevoile fiecărui copil, pentru a avea parte de o învățare eficientă și plăcută. Totuși, educația digitală are și ea limitele ei. Lipsa interacțiunii față în față poate duce la un sentiment de izolare. De asemenea, nu toți elevii au acces la tehnologia necesară sau la conexiuni stabile de internet, creând astfel inegalități în accesul la educație.

Modelul blended learning (învățare combinată) combină predarea față în față cu elemente online. Preșcolarii, pe lângă informațiile primite la ore într-un mod tradițional, pot accesa resurse și activități online pentru a-și completa cunoștințele atât la grupă cât și acasă împreună cu părinții lor (cu precădere cei din grupa mare). Acest lucru permite o flexibilitate mai mare și o personalizare a învățării.

Activitatea principală în grădiniță este jocul, sub toate formele sale, în strategia didactică pentru grupa mea, am folosit instrumente digitale care să păstreze simțul ludic, dar care să-mi ofere și posibilitatea de a capta atenția și a menține interesul copiilor pe toată durata activității. Din experiența personală, aplicațiile de jocuri on-line sunt plăcute și iubite de către copii fiind interactive și pline de învățăminte.

În cele mai multe situații, cadrele didactice, preșcolarii dar și părinții acestora au accesat tehnologia și formele ei diverse. De la mijloace de comunicare, precum whatsapp, facebook messenger, e-mail, zoom, la platforme de management educațional și aplicațiile diverse, folosite în varianta lor gratuită Kahoot, Quizziz, Wordwall, Jigsaw Planet, LearningApps, etc.

Site-ul Twinkl constituie o bogată sursă de conținut educațional, oferită gratuit pentru unele teme din planificarea anuală.

Softurile PitiClic, Logico sau Pro-Edu ajută preșcolarii să învețe ceasul, rolul igienei, noțiuni despre animale și alte teme din diferite săptâmăni. În cadrul acestora copiii pot descoperi mai multe variante de joc. Preşcolarii îşi pot dezvolta cunoștințele, rezolvând sarcinile primite. În cadrul altor jocuri interactive, copilul este recompensat cu o diplomă pe care îşi poate nota numele sau cu lucrarea pe care a avut de realizat o jucărie, un mijloc de transport, o colorează şi are posibilitatea de a le printa. Educația prin joc rămâne esențială în grădiniță, indiferent de mijloacele folosite. Tehnologia nu înlocuiește jocul tradițional, ci îl poate îmbogăți. Este important ca digitalizarea să fie făcută cu discernământ și adaptată nevoilor reale ale copilului.

Consider că toate aceste aplicații și platforme educaționale eficientizează procesul instructiv educativ, dar cu anumite limitări. Ele pot fi folosite pentru o perioadă scurtă sau în anumite momente la clasă. Trebuie să existe o îmbinare plăcută între metodele clasice, moderne cu învățarea online, toate acestea sub atenta îndrumare a cadrului didactic și a părinților atunci când copilul este acasă. În viitor, succesul educației va depinde de capacitatea noastră de a combina în mod armonios aceste două abordări, pentru a oferi oportunități egale tuturor preșcolarilor.

Bibliografie
• Cristea, I.M., Jocul didactic – teorie și aplicații, Sillabus, Academia, 2015
• MECT. Curriculum pentru învățământul preșcolar. MECT, 2008
• Neacșu, I. Metode și tehnici de învățare eficientă. Editura Militara, București, 1990
• Ordean, Grațian. Primii pași în lumea calculatoarelor. Editura Sigma Plus, Deva, 2001
• Poenaru, Vasile-,, Calculatorul, prietenul nostru”, Ed.Coresi, Bucureşti, 2005
• S.M. Cioflica, B. Iliescu, „Prietenul meu, calculatorul”, (Ghid de utilizare pentru preşcolari), Ed. Tehno-Art, Petroşani, 2003
prezi.com/p/x7-cbkeiabba/animale-domestice/
www.liveworksheets.com/worksheet/ro/insecte/8080140

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Simona Florina Afalter

Grădinița cu Program Prelungit Palatul Fermecat, Reșița (Caraş-Severin), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/simona.afalter