Servindu-se de arta literară, de codurile artei muzicale în studiul unor evenimente, fenomene, realități, ca alte forme de exprimare a unui adevăr, profesorul are posibilitatea de a dezvălui, la nivelul sensibilității elevului și alte aspecte ale factorilor de ordin emoțional și intelectual, care, din cauza limitelor codurilor și a unei evoluții psiho-somatice insuficiente, nu încap în spațiul cuvântului.
Pentru a dezvolta capacitățile creative, afective, emotive, interpretative ale elevilor, vor fi utilizate diverse metode şi tehnici de lucru: chestionarea prin întrebări focalizatoare, audiția muzicală, observarea, expunerea, freewritingul, problematizarea, lucrul în perechi etc.
Spre exemplificare:
Mijloace didactice: Melodia „Monosilab de toamnă”, în interpretarea Andei Călugăreanu, poeziile „Monosilab de toamnă” și „Note de Toamnă” de G. Bacovia, coli, flipchart, cd-player etc.
Evocare
Poezia „Monosilab de toamnă” de G. Bacovia va fi citită de către profesor. Este propus apoi un ghid de interpretare a textului, astfel elevii vor explica efectul expresiv al îmbinărilor – „frunze de metal”, „tăcerea grea”, „în van”, „lampa plânge”.
Realizarea sensului
Va fi creată axa lexicală a motivului „tăcerii” prin identificarea unor cuvinte din text.
a. Selectaţi din text cuvinte ce creează imagini auditive.
b. Ce cuvinte sugerează cromatica textului?
c. Extrageţi din text un epitet cu valoare de simbol.
d. Care este rolul personificărilor?
e. Ce legătură stabiliţi între titlu şi text?
f. Realizaţi lectura textului fără versurile monosilabice.
g. Ce aţi observat? La ce nivel se modifică textul?
h. Ce fel de rimă are textul?
Apoi va fi adudiată melodia „Monosilab de toamnă”, în interpretarea Andei Călugăreanu, pe versuri de G. Bacovia
a. Ce asocieri puteţi stabili între opera muzicală şi cea poetică?
b. Ce instrumente muzicale depistaţi?
c. Comparaţi poezia „Monosilab de toamnă” cu „Note de toamnă” de acelaşi autor. Ce asemănări şi ce deosebiri se găsesc în cele două poezii?
„Note de Toamnă” de G. Bacovia
Tăcere… e toamnă în cetate…
Plouă… şi numai ploaia dă cuvânt–
E pace de plumb, e
vânt, şi pe vânt Grăbite, trec
frunze liberate.
Reflecţie
Lucrul pe grupe (inteligenţe multiple)
Muzicienii
– Dacă aţi avea posibilitatea să realizaţi o melodie pentru această operă ce instrumente muzicale veţi încadra la interpretare şi de ce anume acestea?
Pictorii
– Dacă aţi fi pictori şi va trebui să redaţi o imagine în baza textului – ce veţi reprezenta pentru a transmite mesajul aşa cum se desprinde din text? Ce culori veţi alege?
Jurnaliştii
– Dacă v-aţi întâlni cu poetul ce l-aţi întreba după ce aţi studiat opera sa?
Literaţii
– Dacă aţi avea posibilitatea să modificaţi textul „Monosilab de toamnă” ce aţi modifica, unde şi cum?
Iată o listă de melodii ce pot fi sincronizate cu poeziile bacoviene:
Melodii clasice – Poezii de G. Bacovia
Ernesto Cortazar- Adieu, Poveste
Chris Spheeris-Rain, Amurg de toamnă, Spre toamnă
Ernesto Cortazar- Autum rose, Moină
Ernesto Cortazar, Intermezzo, Melancolie
Chopin Nocturne in B Moll Op 9 No 1, Note de toamnă
Tomaso Albinoni- Sonata în RE minor Nervi de toamnă, Note de toamnă
Apocallyptica-Somewere, Lacustră
Lacrimosa-Shakal (piano version), Toamnă
Tomaso Albinoni -Adagio, Plouă, Poemă în oglindă
Howard Shore-Concerning Hobbit,s Nervi de primăvară
Wolfgang Amadeus Motzart-Requiem, Marş funebru
Jean Sibelius-Vals trist, Alb, Balet
Bach- Piano Concerto No. 9, Nervi de toamnă
Franz Schubert- Serenade, Ecou de romaţă, Serenadă, Ecou de serenadă
Franz Schubert-Standehen, Renunţare, Să ne iubim, Memento
Bibliografie
Mihai Nebunu, Literatura și celelalte arte, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2009.