Aș avea ca punct de pornire nevoia de implicare a elevilor în mai multe activități, evenimente, acțiuni de colaborare și socializare, dar am observat, în ultima vreme, că această implicare se realizează diferențiat, iar diferențierea este dată de către aceștia. Generațiile în schimbare, vârstele diferite, contextul în care se realizează aceste activități, toate determină și din partea lor răspunsuri diferite. O parte respinge total orice implicare, chiar dacă cei ce propun implicări sau realizări de evenimente și proiecte sunt profesorii, iar o altă parte se implică cu pasiune, cu dorința de dezvoltare personal, de cunoaștere a mai multor persoane, de integrare în realități variabile, precum și de informare despre anumite teme pe care predarea și învățarea la nivel școlar nu le presupun. Mă voi opri asupra proiectelor internaționale de tip eTwinning, unde „se jonglează” cu geografia, arta, sportul, matematica, limbile străine, tehnologia, climatizarea, alimentația, jocurile digitale, sănătatea, istoria etc, toate acestea studiate ori de sine stătător, ori într-o combinație ce ne determină să vizualizăm conceperea unor lucruri simple, într-o interconexiune spectaculoasă.
Plecând de la imaginea și transpunerea ei practică a socializării, dezvoltării creativității elevilor, utilizarea unor aplicații cu realizarea de colaborări comune, interdisciplinaritatea, dar și transdisciplinaritatea (destul de evidente în proiectele internaționale), am participat la un astfel de proiect eTwinning, atrasă fiind de tematica atractivă și modalitatea interactivă presupusă.
Proiectul „Eat Healthy, Smile to the Future” a fost o oportunitate magnifică de a descoperi noi mijloace de realizare a conectivității cu elevii (dar și cu părinții), a unor noi moduri de predare, dar și a interactivității la lecții. Pentru a-i face pe aceștia conștienți de valorile unei alimentații sănătoase și a unor obiceiuri de viată sănătoase, s-au pregătit materiale simple gastronomice (cu legume, fructe, deserturi, salate, sandwich-uri), activități fizice, discuții despre nutriție cu invitați speciali, programe de fitness, piramide alimentare, jocuri (amintindu-ne de importanța jocului în educația copilului), poezii, scenete, broșuri, excursii tematice, toate reprezentate prin videoclipuri, fotografii, imagini, cercetări auto-pregătite, lucrate în grupuri mici. Copiii din clase primare (8-10 ani) au progresat prin învățarea prin cooperare, iar strategiile utilizate de către noi, profesori, părinți și doamnele învățătoare au fost în conformitate cu nevoia de dezvoltare a copiilor, totul corespunzând perfect dorinței lor de cunoaștere. Ca un exemplu, lucruri formatoare pentru elevi au fost reprezentate și de scrierea titlului proiectului cu fructe, ceea ce înseamnă că strategiile de lucru pot fi utilizare ca parte de inovație pedagogică în modul de lucru interactive.

Educația adusă copiilor prin obiceiuri alimentare adecvate și echilibrate este un element important, iar dezvoltarea utilizării conștiente de către elevi a tehnologiei și a abilităților lor de comunicare au fost alte obiective importante de urmărit și atins, toate ajutând la implicarea copilului în activități complexe prin înțelegerea importanței activității fizice.
Aceasta a determinat participarea noastră la proiectul educațional prezentat anterior, aspectele unei vieți sănătoase fiind indispensabile și necesare în educația și dezvoltarea copilului în mediu sănătos, iar prin modul lor de participare și de răspuns la sarcinile proiectului s-a văzut clar, la final de proiect, că latura lor de gândire a fost lărgită. Copiii au fost extrem de încântați de activitățile prin care au trecut, au oferit feedback pozitiv, au participat cu mare plăcere la toate întâlnirile, au observat îmbunătățirea bagajului comunicativ prin noi perspective învățate în cadrul acestui proiect, iar sprijin a fost și din partea colegilor de la alte clase, dar și a profesorilor, toți arătând solidaritate cu implicarea noastră în promovarea unui stil de alimentație și de viață sănătoase. Noi, toți cei implicați, am făcut permanent schimb de experiență, împărtășindu-ne ideile indiferent de rolul avut, profesor sau elev.
Prin jocurile fizice și competițiile sportive încadrate ca exerciții de dimineață, implicarea a fost directă, reflectând latura educației fizic de și sportului, iar asimilarea de informații despre o alimentație echilibrată și practicarea unei activități fizice pentru a atinge un echilibru adecvat au dezvoltat multe abilități cheie.

Discuțiile au fost permanent colaborative, informațiile și cerințele au fost cu precizări suplimentare, legăturile fiind strânse de la începutul proiectului, atât pentru realizarea planului, cât și pentru atingerea scopurilor stabilite inițial.
Am scris și citit poezii (fiecare elev realizând un vers cu fiecare literă inclusă în titlul proiectului, în limba engleză), am pregătit pe platouri sandwich-uri și fețe zâmbitoare cu fructe și legume, am jucat o dramă despre fructe și legume (scenografie), iar activitățile au fost unificate în carte digitală, creându-se o broșură cu desen de prăjituri, precum și una cu piramida alimentară, în urma unor discuții cu un nutriționist prezent la ei în clasă.

La acestea s-au adăugat activități privind utilizarea în siguranță a Internetului, drumeții, partea de neuitat fiind schimbul intercultural, partenerii împărtășind modul lor tradițional sau modern de a desfășura toate aceste activități. Au avut multă distracție în proiect, au dat dovadă de colaborare, creativitate (prezentând chiar modul de plantare al unor fructe sau legume), au creat jocuri care pot fi folosite indiferent de sex, cultură, religie, limbă, cu utilizare de metode și mijloace de predare-învățare inovative.
Cu ajutorul acestor proiecte eTwinning, elevii noștri sunt așteptați să arate aspectele ușoare și distractive ale predării realizărilor lor cu obiceiuri de nutriție adecvate și echilibrate împreună cu activitate fizică pentru o viață sănătoasă, să-și extindă părerile asupra influenței obiceiurilor sănătoase în dezvoltarea lor, întrucât o alimentație bună este indispensabilă și necesară în educația și dezvoltarea copilului, încurajarea pentru aceste beneficii fiind reciprocă.
Totodată, s-a observat direct influența mișcărilor fizice în educație, un echilibru între alimentație și exerciții, prin cultura partenerilor din alte țări. Este destul de bine știut că un stil de viață sănătos influențează dezvoltarea socială și emoțională în general, fiind o acțiune care poate fi folosită cu ușurință în procesul educațional, iar cunoștințele și abilitățile pe care le-au dobândit și dezvoltat a fost într-un mod plăcut și distractiv, jucăuș.
Grupurile de lucru prin colaborare, studiul individual, activitățile interactive cu toți copii participanți dar și cu cadrele didactice (prin partajări de evenimente, locații, imagini), demonstrează că elevii au găsit un mediu de învățare confortabil și au putut oferi o varietate de produse folosindu-și imaginația. Prin crearea și schimbul de diferite tipuri de materiale prin utilizarea instrumentelor web în timpul proiectului, ei și-au îmbunătățit abilitățile lor de comunicare orală, de colaborare și implicare fizică, dar și mentală, prin asocieri de imagini și de acțiuni variate, dezvoltându-li-se capacitatea de a prezenta anumite domenii într-un limbaj adecvat, dar și încrederea crescută că pot face asta. Îndrumarea birecțională, în multe situații, a oferit elevilor o dorință de partajare a propriilor experiențe din contexte asemănătoare, prezentându-și trăirile personale din acele momente cu o detașare și exprimare liberă, totul în formă ludică.
Prin aceste inițiative educaționale europene care promovează colaborarea între școli din diferite țări prin intermediul tehnologie, proiectele eTwinning, impactul este extrem de semnificativ asupra dezvoltării copiilor, contribuind atât la formarea competențelor academice, cât și la dezvoltarea personală și socială. Încurajez participarea elevilor la orice fel de proiecte, activități, evenimente, cluburi, indiferent de nivelul lor (în cadrul unității lor de învățământ, interșcolare, interjudețene, naționale, internaționale), așa cum există la noi în școală Clubul eTwinning, Clubul jocurilor interactive, Clubul media, Clubul de debate, Clubul de dezvoltare personală, echipa pentru Sanitarii pricepuți, Clubul de teatru. Ca o paranteză, dezvoltarea copiilor/ elevilor prin cluburi educaționale și recreative este o modalitate eficientă de a susține formarea lor armonioasă, atât pe plan intelectual, cât și emoțional, social și fizic. Cluburile oferă copiilor ocazia să-și descopere pasiunile, să învețe în mod informal și să-și dezvolte abilități esențiale într-un cadru relaxat și motivant, ceea ce se observă din partea celor implicați direct (ca participanți) sau indirect (ca suport parental sau ca spectatori).
Să nu uităm, totodată, că dezvoltarea educației prin proiecte este o metodă eficientă și inovatoare care contribuie la îmbunătățirea calității procesului educațional, la creșterea motivației elevilor, la implicarea elevilor într-un proces activ de investigare, cercetare și rezolvare a unor probleme reale sau simulate, cu scopul realizării unui produs final (prezentare, eseu, broșură, joc, site, aplicație, eveniment, competiție, carte digitală etc.).
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.