Educația extracurriculară are un rol foarte exact și bine stabilit în formarea și dezvoltarea personalității copiilor. Educația care este realizată prin activități extracurriculare urmărește adoptarea de către copii a unui stil creative, în multiple domenii; identificarea aptitudinilor și talentelor pe care le au copiii; formarea unui stil de viață civilizat; acumularea în permanență de cunoștințe noi, care stimulează comportamente pozitive.
Activităţile educative extraşcolare pot consta în: proiecte şi programe educative, concursuri, festivaluri, expoziții, campanii, schimburi culturale, excursii, serbări, expediţii, şcoli, tabere şi caravane tematice, dezbateri, sesiuni de formare, simpozioane, vizite de studiu, vizite, ateliere deschise etc.
Activitățile extracurriculare se referă și la suma activităților educative care pot fi organizate și desfășurate în orice instituție de învățământ și pot avea ca scop dezvoltarea și formarea personalității elevilor. Întotdeauna când vom organiza și desfășura activități extracurriculare în școală, interesul și disponibilitatea elevilor noștri vor fi la capacitate și intensitate ridicată. Vor avea un comportament creative, pozitiv și orientat spre joacă, spre a fi în mișcare, spre relaxare și recreere în timpul acestor activități.
Noi, ca și cadre didactice, prin desfășurarea acestor tipuri de activități, vom putea cunoaște mult mai bine elevii, să îi conștientizăm să respecte anumite reguli, să folosească diverse informații, să învețe să învețe. Vor trebui îmbinate obiectivele educative care le propunem cu momentele de relaxare prin joc și joacă și astfel vom avea parte de reușite.
Activitățile extracurriculare presupun și organizarea și structurarea lor, respectiv proiectare, implementare și evaluare. Odată gestionate acestea, se va asigura și relația care se stabilește între proiectare-implementare-evaluare. În cadrul activităților extracurriculare, prin respectarea de bună voie a regulilor și asumarea acestora copiii se vor autodisciplina. Realizarea și reușita acestor activități extracurriculare depind foarte mult de conținutul acestora și de influențele formative pe care la avem asupra elevilor/ copiilor.
Printre caracteristicile acestor activități extracurriculare, enumerăm:
- Au un rol complementar misiunii școlii,
- Sunt parte a întregului școală-familie-comunitate,
- Însumează activitățile organizate de școli, mai ales în afara mediului școlar,
- Oferă posibilitatea de exprimare, de cunoaștere și explorare a identității.
În timpul desfășurării activităților extracurriculare, elevii își pot observa propriul comportament, îl pot educa și pot avea exemple pozitive. O abordare corectă și o atitudine pozitivă în timpul desfășurării activităților extracurriculare vor duce la dezvoltarea personalității fiecărui participant la aceste activități.
Exemple de activități extracurriculare sunt: plimbări, excursii în natură, concursuri pe diferite teme, realizarea de desene, vizionarea de emisiuni distractive, vizionarea de activități sportive, vizionarea de filme, vizionarea unor piese de teatru,
Funcții ale activităților extracurriculare:
- Funcția culturală a activităților extracurriculare, manifestată prin formarea și dezvoltarea dimensiunii culturale a personalității elevului,
- Funcția socială a activităților extracurriculare, manifestată prin asigurarea unui cadru optim de interrelaționare, de dezvoltare a abilităților de muncă în echipă, de formare a educabililor,
- Funcția economică a activităților extracurriculare, manifestată prin pregătirea și perfecționarea educabililor, prin valorificarea potențialului lor- viitoare condiție economică importantă pentru progress economic.
- Funcția de dezvoltare a aptitudinilor,
- Funcția de integrare a cunoștințelor din diferite domenii de activitate a elevilor, a educabililor,
- Funcția de întărire a activității realizate în cadru formal, prin extindere și diversificare,
În concluzie, activitățile extracurriculare ajută foarte mult la dezvoltarea personalității tuturor copiilor. Activitățile extracurriculare desfășurate prin jocuri și joacă vor atrage copiii, îi vor motiva spre a duce la bun sfârșit sarcinile primate. Jocul are un rol foarte important în procesul de învățare și de dezvoltare al copiilor. Este una dintre cele mai vechi forme de interacțiune dintre oameni. Activitățile extracurriculare desfășurate prin jocuri și joacă încurajează gândirea creativă a copiilor, dezvoltă inteligența, promovează controlul asupra impulsurilor și totodată ajută la reglarea emoțiilor, ajută și stimulează dezvoltarea creierului, ajută la îmbunătățirea abilităților sociale.
Încheiem cu un citat care definește copilul și experimentul numit viață…
„Ce este un copil? Un experiment. Este o noua încercare de a perfecționa omul cinstit; adică de a face pe om divinitate.” – George Bernard Shaw