De la STEM la STEAM – O abordare inovatoare în cadrul proiectelor eTwinning

Proiectul educațional eTwinning „3,2,1… Let`s go through the Universe with Paxi!”, desfășurat în primul semestru al anului școlar 2018-2019, cu parteneri din 12 țări  (Albania, Armenia, Georgia, Italia, Macedonia, Polonia, Republica Moldova, România, Spania, Tunisia, Turcia, Ucraina), și-a propus să trezească și să stimuleze curiozitatea copiilor în descoperirea misterelor Universului prin studiul unor subiecte din domeniul Științelor Spațiale precum și orientarea lor spre cariere STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) pentru a face față schimbărilor de pe piața muncii și a deveni parte a unei forțe de muncă calificate în următorii ani. Acest lucru s-a realizat prin activități variate, accesibile și atractive prin introducerea unui personaj simpatic, îndrăgit de toți copiii, PAXI-extraterestrul, mascota educaţională a ESA. Proiectul și-a propus și îmbunătățirea competențelor digitale prin utilizarea tehnologiei și inițierea lor pe calea programării, prin transformarea jocurilor pe calculator în ceva util.

Proiectul ne-a atras încă de la început, datorită personajului simpatic ce ne-a însoțit pe calea descoperirii misterelor Universului. Activitățile propuse  ne-au permis să efectuăm o serie de activități practice și experimente atractive care au fost pe placul tuturor copiilor.

Am căutat să adopt o abordare integratoare, originală, modernă și interdisciplinară prin transformarea domeniului STEM în STEAM (știință, tehnologie, inginerie, arte și matematică). Avantajele acestei abordări au fost multiple.

Elevii au învățat mai ușor prin sarcinile variate care au cuprins și domeniul Artelor (Muzică și Mișcare, Arte și Abilități practice). Astfel, am reușit să contribui la metamorfozarea sălii de clasă într-un mediu de învățare creativ, unde copiii au învățat dansând, pictând, cântând atât în limba română cât și în engleză. Au învățat despre Sistemul Solar, creându-și propriul lor Imn pe muzică din folclorul copiilor (Zece negri mititei) sau au creat un Imn al micilor exploratori spațiali  (Imnul lui PAXI) pentru a atrage și alți colegi spre acest domeniu fascinant.

Elevii au lucrat în echipe și s-au grupat în funcție de aptitudinile și tipul lor de inteligență. Ideile lor au prins contur și au descoperit că lucrând în echipă au mai multe șanse să pună în practică ideile. Astfel am acoperit o paletă largă de domenii: de la gastronomie, la programare, muzică, pictură, sport, literatură, științe, totul printr-o abordare sub forma de joc și cooperare, în care fiecare a învățat unul de la celălalt. A crescut motivația pentru învățare deoarece conținuturile au fost proiectate în funcție de interesele copiilor și învățarea s-a bazat pe investigare, experimentare, pe participarea activă a copilului la propria sa învățare. Elevii au devenit mai încrezători  în puterea lor de muncă, mai răspunzători față de activitățile desfășurate, mai implicați, mai toleranți și mai creativi.

Prin intermediul acestui proiect generos și abordării originale a domeniului STEM am acoperit toate ariile curriculare prevăzute în programa pentru clasa a II-a, printr-o perspectivă transdisciplinară și creativă. De exemplu, la Matematică și Explorarea mediului, am avut șansa să aplicăm și îmbogățim cunoștințele despre operații matematice dar și despre Științele Pământului (Planetele Sistemului Solar, Ciclul zi-noapte) și Științele Fizicii (Forțe și mișcare) prin vizitele la muzee ca Planetariu sau Muzeul Pedagogic cu Expoziția interactivă pentru copii-Newton. La Comunicare în Limba Română am exersat scrierea funcțională și imaginară prin crearea de eseuri, poezii (PAXI, profesorul meu), felicitări atât în limba română cât și engleză pentru noul profesor, PAXI. La orele de Muzică și Mișcare am creat cântecele și imnuri pentru proiect pentru a facilita învățarea. De exemplu, Imnul Sistemului Solar sau Imnul lui PAXI, pe care le-am prezentat și colegilor din școală în cadrul activităților de diseminare a proiectului. Orele de Educație Fizică au fost mai interesante datorită noilor antrenamente pentru a deveni astronauți. Orele de Abilități practice ne-au oferit  posibilitatea de a realiza machete, postere, planșe, desene, felicitări, mascote, chiar și rachete pe care am avut șansa să le și lansăm. Elevii au avut posibilitatea să-și exerseze și dezvolte competențele digitale prin activitățile de programare care au transformat jocurile de calculator în ceva util pentru dezvoltarea lor personală și viitoarea lor carieră. Orele de Dezvoltare Personală au oferit prilejul de a aborda și explora meseriile și carierele spațiale.

Prin intermediul acestui proiect, copiii și-au îmbunătățit semnificativ competențele digitale, matematice, de bază în științe și tehnologii, lingvistice (de utilizare a unei limbi străine), de comunicare și relaționare, de interpretare, practice, muzicale, interdisciplinare. Am desfășurat activități interdisciplinare variate și atractive. Elevii au fost implicați în activitățile școlare și extrașcolare, formale sau informale.

Ca profesor, recunosc că acest proiect m-a ajutat să îmi îmbunătățesc considerabil cunoștințele despre Științele spațiale dar și cele digitale. Acest proiect m-a inspirat și a constituit un imbold la autoperfecționare și ridicarea calității actului didactic. De asemenea, satisfacția muncii a crescut și m-a ajutat să îmi întăresc convingerea că și ceea ce realizăm noi, merită luat în considerare și poate constitui sursă valoroasă de inspirație și un exemplu de bună practică în domeniul STEM.

Elevii au învățat multe lucruri noi despre carierele spațiale, despre Univers, planete, sateliți, formarea anotimpurilor, eclipse, etc. Au căpătat încredere în ei și și-au îmbunătățit atitudinea față de ceilalți prin colaborare. Interesul pentru cunoaștere a luat amploare și motivația pentru învățare a crescut prin exersarea și utilizarea abilităților și atitudinilor specifice învățării în contexte diferite.  S-au familiarizat cu noțiunile TIC de bază în comunicarea pe internet atât prin utilizarea tehnologiei cât și prin inițierea utilizării spațiului virtual al proiectului eTwinning.

Profesorii din școală au putut participa la expoziția și diseminarea rezultatelor finale ale proiectului.  Au asistat la un miniconcert în Sala de Sport a școlii, susținut de elevii clasei a II-a D. Cadrele didactice vor avea posibilitatea să citească și un articol care va fi publicat în Revista școlii „Zori” despre parteneriatul intercultural desfășurat. De asemenea, școala a beneficiat de un debut promițător în cadrul parteneriatelor eTwinning, paginile cu rezultatele proiectului fiind vizibile celor interesați.

Imnul micului explorator spațial
(pe melodia cântecului „Mami, te ador”)

Paxi, te ador,
Ia-mă acum, te rog,
Cu tine-n zbor,
Printre galaxii
Chiar pe planeta ta
Astfel lumea și Pământul
Le vom putea salva!

Paxi, I love you
Take me with you, right now
Up in the sky
Through the galaxies
Even on your planet
In this way the world and the Eart
We could save forever.

Cariere spațiale
Chiar și eu pot avea
Dacă-ncep de pe-acum
A învăța
Matematică sau Științe,
Inginerie
Dar și Tehnologie
Deloc n-ar strica.

Pot fi medic sau designer
De costum spațial
Sau chiar astronaut
Pe nava ta,
Inginer chimist, mecanic
Ca să fac roboți,
Poate meteorolog
Sau chiar psiholog.

Imnul Sistemului Solar
(pe melodia cântecului „Zece negri mititei”)

SOARELE este o stea
Mare și fierbinte,
În jurul lui se rotesc
Alte opt planete.

Prima cea mai mică e
Și MERCUR se cheamă,
Plină e de cratere
Cum este și Luna.

VENUS cât Pământul e
Și este fierbinte,
Toxic este aerul
Invers ea se-nvârte.

TERRA e planeta noastră
Și este albastră,
Singura-i din Univers
Ce conține viață.

MARTE jumătate e
Din Pământul nostru,
Are două Luni în jur
Și culoarea roșu.

JUPITER imensă e
Cu o mică pată,
TERRA-ar încăpea în ea
Chiar și înc-o dată.

Inelată e SATURN
Cu boabe de gheață
Și ușoară așa vă spun
C-ar pluti pe apă.

A treia URANUS e
Ca dimensiune,
Suprafața-i netedă
Și este albastră.

Rece este și NEPTUN
Și-un pic mai albastră,
Nori albi zboară peste ea
Cu viteză o mie.

PLUTO-i mic și e compus
Din gheață și rocă,
Are-o Lună mai mare
Și patru mititele.

Iată SISTEMUL SOLAR
Din Calea Lactee,
Miliarde de stele
Una am din ele.

PAXI, profesorul meu

La școală, Sistemul Solar am studiat
Și despre Paxi am aflat.
De-atunci, cu aliatul meu preferat
Eu ABC-ul Universului am descifrat.

Misterele eclipselor le-am lămurit,
Formarea anotimpurilor am deslușit,
Cu acest profesor emerit
Pe care toți l-am îndrăgit.

De-aceea eu vă sfătuiesc
Tainele Universului ceresc
De vreți să le aflați
De prietenul meu, Paxi, să nu uitați!

Linkuri:

  • Our Song for PAXI: https://www.youtube.com/watch?v=9aCakiYrho0
  • Imnul Sistemului Solar-Planetariu Mobil Educațional Brașov: https://www.youtube.com/watch?v=TTvteXzL7dI
  • PAXI, Profesorul meu: https://www.youtube.com/watch?v=XPWXhWmQK3Q

 

prof. Mariana Mihaela Lazăr

Școala Gimnazială Nr. 2 Diaconu Coresi, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.lazar

Articole asemănătoare