Anul școlar 2022 – 2023 a debutat cu o schimbare majoră privind structura sa: cele două semestre au fost transformate în cinci module de câte 6 – 7 – 8 săptămâni și separate prin mini-vacanțe. Au apărut în presă, mass-media – discuții care încercau să răspundă la întrebarea firească „de ce această schimbare?”. Bineînțeles că au apărut opinii diferite: mulțumiți, nemulțumiți, neîncrezători, nedumeriți…
Această nouă structură este însoțită de noi schimbări:
- mediile semestriale dispar și vor fi înlocuite cu o singură medie încheiată la finalul anului școlar;
- apar evaluările standardizate la început și final de an, la nivel național cu subiect unic. Aceste evaluări standardizate vor fi digitalizate – corectarea va fi realizată de alți profesori, nu de profesorul clasei. Se va realiza un proiect pilot!
- fiecare profesor își planifică perioada și forma pentru evaluări, pe parcursul anului școlar, coroborat cu această structură modulară;
- perioadele de repaus, între module, vin în sprijinul elevului pentru recreere și odihnă;
- modificarea Regulamentului – ROFUIP;
- nemodificarea programelor școlare, nerestructurarea acestora, a creat ideea de a da libertate profesorului de a preda aplicat, interesant, util, selectiv, folosind orice sursă/ material de informare corect științific;
- accentul trebuie pus pe învățare transcendentă, prin dezvoltarea de aptitudini și atitudini, prin dezvoltarea capacităților de înțelegere, aplicare, corelare de noțiuni din diverse domenii și programe studiate;
- prin aceste schimbări se urmărește ca elevul să fie în „centrul preocupărilor” activității didactice și în sistemul de învățământ.
Pentru a pune în evidență și părerea colegilor-profesori, implicați direct în sistemul educațional, am realizat, pe platforma iTeach, două sondaje de opinie cu întrebările: „Care sunt avantajele structurii modulare a anului școlar 2022 – 2023?” și „Care sunt dezavantajele structurii modulare a anului școlar 2022 – 2023?”
Primul sondaj: „Care sunt avantajele structurii modulare a anului școlar 2022-2023?”
Au votat 91 de profesori și au comentat 28
Variante de răspuns:
1. Nu sunt avantaje – 23 de voturi
2. Evaluarea continuă – 13 voturi
3. Vacanțele permit odihnirea elevilor – 54 de voturi
4. Lipsa tezelor – 1 vot
Spicuim, dintre comentarii:
„ – Mă amuză ca cele mai multe voturi se refera la vacanțe. Se vede ca tare ne mai obosesc schimbările astea continue.
– Prin excludere, prima variantă pare cea mai credibilă.
– Nu numai elevii au nevoie de odihna ci și noi. Eu am simultan CP/I și chiar simt nevoia câteodată de vacanță.
– Pana nu face dovada eficientei in timp, adica dupa cel putin un an scolar, nu prea avem cum sa o caracterizam.
– Nu văd niciun avantaj!
– Vacanțele multe sunt un mare avantaj pentru elevii nostrii !
– Eu nu consider ca sunt avantaje.
– Consider că este bine gândit: perioade de odihnă care alternează cu cele de studiu și evaluare continuă.
– Vă pot da un răspuns la finalul anului școlar. Atunci ne vom da seama dacă au fost avantaje sau nu. Dar nu prea cred că sunt avantaje.
– Nici nu-mi dau seama dacă există avantaje…
– Vom analiza consecințele, la sf. anului.
– «Pauzele mici și dese… cheia marilor succese!»
– Nu știu dacă se poate răspunde în momentul de fata. Cred ca cel mai bine ne vom da seama la sfârșitul anului școlare.
– Momentan… nu vad avantaje… mai aștept…
– Momentan…. vacanțele!”
– După finalizarea primului modul, nu văd niciun avantaj optarea pentru acest sistem de împărțire a anului școlar. Este o schimbare de suprafață, fără a îmbunătăți, cu adevărat sistemul de învățământ.
– Toți avem nevoie de odihnă.
– Am observat, de asemenea, că lipsa tezelor a redus stresul în rândul elevilor.
– În cazul elevilor mei, am observat un interes mai mare pentru a nu lua note foarte mici, având în vedere faptul că se va face media de abia la finalul anului școlar, vor fi multe note și nu vor mai avea șanse să corecteze notele mici. Deci, și pentru mine este un stres mai mic în ceea ce îi privește pe elevii problemă.”
Al doilea sondaj: „Care sunt dezavantajele structurii modulare a anului școlar 2022-2023?”
Au votat 130 profesori și au comentat 34
Variantele de răspuns:
1. Evaluări sumative nerelevante – 6 voturi
2. Lipsa evaluărilor standardizate – 7 voturi
3. Tezele erau un motiv în plus de studio pentru elevi – 29 de voturi
4. Elevii pierd ritmul învățării prin mini-vacanțe – 49 de voturi
5. Nu sunt dezavantaje – 39 de voturi
Iată comentariile, pertinente, ale colegilor cadre didactice:
– „Cred că elevii își cam pierd ritmul învățării, deși vacanța i-ar ajuta să se mai relaxeze.
– Pierd ritmul învățării, evaluarea nu este unitară – standardizată, tezele ii puneau să repete, să învețe, sa recupereze!
– Elevii pierd ritmul învățării
– Tezele aveau un rol important. Sub altă formă, aceste evaluări sumativă trebuie să existe în continuare.
– Elevii, mai ales cei din ciclul primar, pierd ritmul învățării prin atâtea vacanțe.
– Cred că ne putem obișnui. Vacanțele nu sunt foarte lungi, elevii se bucură de faptul că se pot odihni. Pentru noi, dascălii, e o perioadă de care chiar aveam nevoie să ne încărcăm „bateriile”( cel puțin eu așa simt).
– Numai bine și-au intrat în ritm… vacanță!
– Multe. Prea multe. Elevii nu vor să învețe!
– Elevii pierd ritmul învățării. Nu mai vor să învețe deloc.
– Vacanța din octombrie nu a fost prea lungă și elevii si-au intrat repede în ritm. Vacanța de iarnă este mai lungă, dar această vacanță a existat în fiecare an.
– Multe vacanțe… un ritm al învățării haotic.
– «Pauzele mici și dese… cheia marilor succese!»
– Schimbare de dragul schimbării.
– Simt că pierd controlul notării. Elevii pierd ritmul și când sunt în weekend. Prefer vacanță scurtă la o perioadă de timp.
– Poate lipsa unei evaluari mai serioase.
– Elevii pierd ritmul învățării prin mini-vacanțe, tezele erau un motiv in plus de studiu pentru elevi.
– Pierd ritmul învățării!”
Probabil că, dacă se realizau acele „evaluări standardizate”, „pornirea” era mai optimistă, mai reală, mai convingătoare…
Când am observat părerile colegilor, am rugat, la ora de dirigenție, elevii clasei a XII-a să scrie pe câte o foaie de hârtie: „Avantajele/ Dezavantajele structurii modulare a anului școlar 2022-2023”. Voi prezenta câteva opinii ale elevilor:
Avantaje:
– „Mai multe vacanțe care ne ajută să ne recreăm și să ne dezvoltăm în afara școlii!”
– „Mai mult timp liber!”
– „Nu ne mai stresăm cu tezele!”
– „Vacanțe de odihnă mai dese pentru a ne încărca „bateriile”!”
– „Scoaterea tezelor, a mediilor semestriale – mai puțin stres!”
– „Vacanțe mai bine poziționate!”
– „Vacanțe – timp liber pentru pregătire și odihnă; timp pentru acumularea și sedimentarea informațiilor dintr-un modul; mai mult timp petrecut cu familia și prietenii!”
– „Învățare constantă; eliminarea tezelor; timp pentru relaxare!”
– „Evaluarea se face continuu – dispare stresul acumulării notelor la final de semestru; mai multe vacanțe – timp de studiu!”
– „Avem vacanțe la intervale egale de timp și putem să ținem ritmul, de învățare, constant!”
– „Fără teze înaintea Sărbătorii Crăciunului!”
– „Mai puține note și multe vacanțe!”
– „Timp pentru pregătirea examenelor bacalaureat și facultate!” etc.
Dezavantaje:
– „Multe vacanțe în care mulți copii nu profită pentru a recupera, învăța și pierd timpul inutil!”
– „Pierdem ritmul de lucru cu vacanțele între module!”
– „Întreruperea ritmului de învățare!”
– „Prea multe note… n+3!”
– „10 absențe nemotivate/ an… puține!”
– „Nu putem ține evidența notelor; tezele ne solicitau un efort în plus și ne recuperam materia,; vacanțele devin obositoare pentru că rămânem „blocați” în ritmul învățării!”
– „In clasa a XII-a orice schimbare ne obosește, derutează!”
– „Ritmul alert de notare la final de modul – la disciplinele cu un număr mic de ore/săptămână!”
– „Degradarea programului biologic muncă – odihnă prin densitatea vacanțelor; pierderea concentrării și interesului pentru școală înainte și după vacanță; scoaterea tezelor!”
– „Eram obișnuiți cu vechea structură și schimbarea bruscă ne-a dat peste cap; număr mare de note/disciplină!”
– „O singură medie/ disciplină pentru tot anul școlar!” etc.
Misiunea dascălului este să se adapteze, să caute utilul pentru elev, să se plieze și să răspundă cerințelor învățământului modern, să-și urmeze dorința de a sprijini, învăța, orienta și forma tânăra generație.
În loc de CONCLUZII…
„Dacă te gândești la un doctor, un avocat sau un dentist care ar avea la ușă 40 de oameni în același timp, fiecare dintre ei cu diferite nevoi, printre ei aflându-se și unii care nu sunt doriți și dau naștere la tot felul de probleme, iar, doctorul, avocatul sau dentistul trebuind să îi trateze pe toți cu toată competența sa profesională timp de nouă luni, atunci poate că ai putea să iți dai seama ce înseamnă Slujba de profesor.” – Donald D. Quinn