Cultivating diversity and inclusion (Curs Erasmus+)

Suntem beneficiarele cursului de formare „Cultivating diversity and inclusion”, pe care l-am susținut în Ungaria, Budapesta la Converzum Tudomany Nyelviskola ȋn perioada 24 martie – 1 aprilie 2025 alături de formatoarea Szuszana Tόlgyesi.

Ȋn urma participării la cursul „Cultivating diversity and inclusion”, parte a proiectului de acreditare Erasmus+ ȋn domeniul educației școlare – grant agreement: 2024-1-RO01-KA121-SCH-000205886, am avut oportunitatea de a explora în profunzime concepte esențiale care nu doar că reflectă diversitatea socială, culturală și profesională, ci și valorile fundamentale ale respectului, echității și accesului pentru toți. Aceste teme sunt esențiale în construirea unor comunități mai incluzive și armonioase, în care fiecare individ, indiferent de originea sa, să poată contribui la dezvoltarea unei societăți echitabile.

Cursul a subliniat importanța înțelegerii și aplicării acestor principii în diverse contexte, de la locul de muncă la educație, și ne-a inspirat să reflectǎm asupra modului în care putem contribui la promovarea unui mediu mai incluziv în viața de zi cu zi.

Activitǎțile derulate  au cuprins lecții și discuții despre modul în care organizațiile pot implementa politici care susțin diversitatea și incluziunea, precum recrutarea echitabilă și programele de mentorat, activităţi pentru  identificarea și analizarea prejudecăților inconștiente și impactul lor asupra deciziilor, crearea unor strategii pentru gestionarea situațiilor de discriminare și excludere, exerciții de identificare a limbajului discriminatoriu și reformularea acestuia pentru a fi mai incluziv.

Cursul s-ǎ desfǎșurat pe durata a șase zile și a avut urmǎtorul program:

Ziua 1: Introducere în curs, școală și activități culturale ;

  •  activități de spargere a gheţii;
  •  prezentări ale școlilor participanților;
  •  discuție și schimb de experiențe despre provocările într-o clasă multiculturală;
  •  introducerea conceptelor de bază ale culturii;
  •  așteptările participanților la curs.

Ziua  2: Explorarea și îmbunătățirea comunicării între culturi

  •  bariere de comunicare interculturală;
  •  generalizări vs. stereotipuri;
  • percepţie;
  •  surse de comunicare greșită, interculturală;
  •  exerciții și tehnici pentru a explora și îmbunătăți comunicarea interculturală.

Ziua 3: Dezvoltarea conștientizării interculturale

  •  competență de comunicare interculturală vs. competență interculturală;
  •  instrumente pentru dezvoltarea ICC(competente e comunicare interculturalǎ);
  • activități;
  • concepte și întrebări.

Ziua 4: Înțelegerea și rezolvarea diferențelor

  • șocul cultural – ce este șocul cultural?;
  • etape ale șocului cultural;
  • exerciții privind identificarea și depășirea șocului cultural;
  • aspecte majore ale culturii;
  • cultura nativă vs. cultura țintă.

Ziua 5: TIC și predarea prin cooperare pentru a promova diversitatea în clasă

  • utilizarea aplicațiilor TIC pentru a ajuta studenții să interacționeze între ei și să exploreze cultura țintă;
  • creșterea gradului de conștientizare a diversității culturale în sala de clasă prin sarcini și activități de colaborare și cooperare;
  • activități interactive.

Ziua 6: Închiderea cursului și activități culturale

  •  evaluarea cursului: prezentarea competențelor dobândite, feedback și discuții;
  •  acordarea diplomelor de participare la curs;
  • excursii și alte activități culturale externe.

Ȋn concluzie, au fost abordate toate punctele stabilite în agenda de lucru, mobilitatea favorizând schimbul de informații și bune practici.

Fiecare participant a fost încurajat să dezvolte un plan de acțiune pentru aplicarea conceptelor în mediul de lucru sau în comunitate, a dobândit o înțelegere mai profundă a conceptelor de diversitate, echitate și incluziune.

Organizarea diversă și incluzivă aduce beneficii atât la nivel individual, cât și organizațional, îmbunătățind creativitatea, inovarea și productivitatea. Cadrele didactice participante au primit la sfârşitul mobilităţii diplome de absolvire.

* * *
Autori: prof. Cosmina Iuliana Curta și prof. Rodica-Costina Rotea

 

prof. Cosmina Iuliana Curta

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă, Constanța (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cosmina.curta

Articole asemănătoare