Contribuția școlii online la dezvoltarea școlii în format fizic

În școala online, resursele digitale au constituit acele instrumente de lucru, des utilizate pentru a oferi un învățământ calitativ și deschis tendințelor inovative, care să corespundă nevoilor și intereselor copiilor. Astfel, copiii apreciază și simt utilitatea lecțiilor online folosind diferite platforme (Google, Zoom, Digitaliada etc.).

Sarcina de a realiza un proces educațional eficient și calitativ în mediul online nu a fost deloc ușoară în perioada online, chiar dacă multe cadre didactice au avut cunoștințe digitale, iar mulți dintre copii dețineau telefoane smart, tablete și laptop-uri. Pregătirea pentru lecțiile online, adaptarea mesajelor și a conținuturilor, selectarea instrumentelor potrivite pentru clase, colaborarea permanentă cu părinții, pregătirea și încurajarea copiilor pentru lecții au necesitat timp, răbdare și dăruire din partea tuturor profesorilor.

Dialogurile online cu elevii, chiar din primele zile de învățare la distanță, au trecut dincolo de subiectele propriu-zise de la toate materiile, încercând să se transmită regulat emoții pozitive prin cuvinte calde, zâmbete și încurajare: Totul va fi bine!

Exemple de platforme preferate de copii, alături de cele considerate deja clasice, sunt wordwall.net, canva.com, www.mentimeter.com, kahoot.com, quizizz.com.

Odată cu procesul de digitalizare care a cuprins întreaga societate în ultimii ani, acesta a pătruns și în sistemul de educație tot mai mult prin proiecte derulate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Profesorii și elevii au acces la mult mai multe platforme de învățare.

Vorbind despre școala online (cu toate plusurile, dar și minusurile acesteia), suntem de părere că instituția de învățământ trebuie să ghideze copiii pentru a face față fluxului de informații care vin spre ei, provocărilor internetului și riscurilor pe care le pot întâlni, fiind utilizatori ai site-urilor informaționale, rețelelor de socializare resurselor cu jocuri, filme. Riscurile în mediul online încep de la prima întâlnire a copilului cu dispozitivul, deoarece acesta poate să acceseze ușor un conținut ilegal sau dăunător pentru vârsta acestuia.

Neexistând un hotar bine determinat între aici se poate și aici nu se poate da click, este foarte important ca școala să informeze orice elev despre cum acel click îl poate pune în situații nu tocmai plăcute și chiar periculoase pentru siguranța lui fizică și emoțională. Tema fenomenelor riscante în mediul online este primordială, implicarea profesorilor și a părinților fiind necesară pentru a preveni cazurile de fraudă sau hărțuire.

Expun pe scurt părerea unor elevi ai Colegiului Național „Barbu Știrbei” despre modul cum au perceput aceștia școala online:

Perioada de pandemie a fost o oportunitate pentru sistemul educațional românesc să-și testeze abilitățile de menținere în sistemul online. Orele fiind scurtate, am avut mai mult timp la dispoziție pentru a-mi organiza prioritățile, dar, în același timp, au reprezentat și un dezavantaj pentru materiile precum limba română, matematică, deoarece nici nu apucam bine să dezbatem o anumită temă că trebuia să luăm pauză. Comunicarea profesor-elev a fost deficitară, având în vedere libertatea pe care fiecare dintre noi o avea în spatele ecranului.
Este evident că o soluție mai bună decât cursurile online nu exista la momentul respectiv, prezența fizică fiind încă un risc, însă metodele de predare și comunicare în timpul cursurilor online au îmbunătățit modalitatea de predare ulterioară. (LIANA)

Anul pandemiei, când am luat contact cu ideea de școală online, poate fi perceput ca un an negru, un an umbrit de tristețe și suferință, în care întreaga noastră natură umană a fost pusă la încercare. Felul în care am reușit să gestionăm evenimentele nefavorabile a întărit ideea de adaptabilitate a firii umane și, din proprie experiență, pot afirma că acest proces a fost unul care s-a manifestat în mod unic și individual.
Am realizat că încerările cadrelor didactice de a ne face să înțelegem și de a se asigura că ne păstrăm atenția, micile glume din timpul orelor sau vizualizarea unor filmulețe și jocurile interactive, toate acestea au venit în sprijinul nostru, al elevilor. Toate acestea au întărit ideea că, atât timp cât putem comunica unii cu alții, nimic nu este imposibil. (LAVINIA)

Deși inițial o soluție de criză în timpul pandemiei, școala online a lăsat în urmă o serie de schimbări pozitive în sistemul educațional, care sunt vizibile:

  • Creșterea competențelor digitale ale profesorilor și elevilor.
  • Accesul la resurse variate: manuale digitale, video-uri educative, platforme interactive.
  • Flexibilitate în predare și învățare, profesorii continuând să folosească resurse online pentru teme, recapitulări sau activități suplimentare.
  • Dezvoltarea educației hibride și a învățării la distanță.
  • Învățarea colaborativă a fost încurajată prin proiecte și prezentări în echipă, chiar și în format online.

Așadar, deși pornită ca o soluție temporară, școala online a contribuit la modernizarea sistemului educațional și a lăsat în urmă un set de practici și instrumente care continuă să aducă beneficii procesului de învățare.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Monica-Anca Mustățea

Colegiul Național Barbu Știrbei, Călărași (Călărași), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/monica.mustatea1