Consolidarea competențelor lingvistice ale preșcolarilor de grupa mare în cadrul proiectului eTwinning „The world in letters”

Importanța mediului lingvistic și a competențelor lingvistice la o vârstă fragedă pentru performanța unui copil în școală, în special abilitățile de citire și scriere (de exemplu, învățarea diferitelor discipline precum: științe ale naturii, științe exacte etc.) este din ce în ce mai accentuată. Din aceste motive, copiii aflați deja la grădiniță au nevoie de un mediu care să le ofere suficiente oportunități de a folosi limbajul – ascultarea, vorbirea, vorbirea. Cei care vor să învețe să citească au nevoie să fi acumulat multe experiențe: să cunoască literele, să aibă abilitățile de a lega sunete și litere, să fi auzit diverse lucrări.

Pentru a le oferi preșcolarilor posibilitatea de a explora și integra conținuturile lingvistice într-un mod interactiv, am dezvoltat, alături de 18 educatoare din țări europene, proiectul eTwinning „The world in letters”, în anul școlar 2022-2023.

Perioada planificată a proiectului a fost cuprinsă între 1 februarie și 14 iunie 2023. În cadrul proiectului, un grup de grădinițe din Lituania, Turcia, Bulgaria, Ungaria, Grecia și România, am desfășurat activități care încurajează copiii să fie interesați de literele alfabetului, să caute litere similare și diferite în alfabetul altei țări, să audă sunete și să descopere inscripții în diverse medii, să accepte provocările creând litere, cuvinte simple din diverse materiale.

Scopul acestui proiect a fost dezvoltarea abilităților de limbaj oral și scris prin evaluarea capacităților fiecărui copil, folosind metode și metode de aplicare cognitive, artistice, creativității, STEAM și TIC.

În vederea realizării corespondenței cu curriculumul am susținut următoarele abilități ale preșcolarilor noștri în activitățile desfășurate

1. Domeniul dezvoltării cognitive –  acordă atenție obiectului/ situației/ evenimentului, face predicții despre obiect/ situație/ eveniment, își amintește ceea ce percepe, observă obiecte sau entități, urmează instrucțiunile de amplasare în locație, recunoașterea simbolurilor folosite în viața de zi cu zi.

2. Domeniul dezvoltării limbajului – ascultă cu atenție povestiri scurte, distinge sunete, își folosește vocea în mod corespunzător, folosește limbajul în scopuri de comunicare, înțelege semnificația a ceea ce ascultă/ văd, exprimă ceea ce ascultă/ vizionează în diverse moduri, fonologia indică conștientizarea, citește materiale vizuale, cititul arată conștientizarea, scrisul arată conștientizarea.

3. Domeniul dezvoltării socio-emoționale – manifestă interes față de colegii săi, folosește modele de comunicare socială, cântă/ dansează cu grupul, își introduce propriile caracteristici, se exprimă în moduri creative, se motivează singur pentru a îndeplini o sarcină sau sarcină, respectă diferențele, explică diferitele caracteristici culturale, își îndeplinește responsabilitățile, respectă regulile în diferite medii, păstrează valorile estetice.

4. Zona dezvoltare motorie – se mișcă cu muzică și ritm.

Pentru implementarea proiectului am utilizat o varietate de instrumente digitale. Comunicarea cu partenerii am realizat-o printr-un grup de WhatsApp, prin întâlniri online pe Zoom, prin social media în paginile de Faccebook și Instragram ale proiectului, precum și prin Twin-space. La debutul proiectului am creat o clasa virtuală folosind aplicația PIXTON, precum și prezentări ale orașului, grădiniței, grupului de preșcolari pentru care am utilizat Canva, Clipchamp și Voila. Toate activitățile proiectului au fost cuprinse în colaje foto și video folosind instrumente digitale.

Prin intermediul acestui proiect, am vizat și dezvoltarea competențelor digitale ale preșcolarilor. Copiii au învățat să se autentifice pe Zoom pentru desfășurarea întâlnirilor, au votat folosind Awangarden posterul și logo-ul proiectului, au utilizat aplicatia Colorillo pentru a crea live coperta e-book-ului The world in letters, care cuprinde povești despre literele din alfabetul fiecărei țări partenere realizate împreună cu copiii.

Impactul acestui proiect a fost considerabil, atât asupra mea(după desfășurarea acestui proiect am fost recompensată cu certificat de calitate național, dar și european), cât și asupra copiilor. Preșcolarii grupei au participat cu plăcere la activități, erau dornici să cunoască mai multe despre specificul cultural și alfabetul fiecărei țări partenere și  manifestau interes să parcurgă inclusiv acasă activitățile.

 

prof. Raluca Zaharia

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 60 Scufița Roșie (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/raluca.zaharia

Articole asemănătoare