Cercul de lectură și creație „În compania lui Julian”

Odată cu intrarea elevilor la gimnaziu, constatăm că interesul și pasiunea pentru lectură scade, iar noi, profesorii de limba și literatura română suntem chemați să găsim noi metode pentru a le stârni copiilor curiozitatea și pentru a le arăta farmecul și bucuria acesteia.

În ultimii ani școlari, am încercat să-i motivez pe elevi să se implice în activitatea cercurilor de lectură pe care le organizam. La prima întâlnire, i-am solicitat să-și prezinte cartea preferată (câteva informații în legătură cu acțiunea și personajele, ce au apreciat la cartea respectivă, sugestii pentru autor/personaj, unul sau două motive pentru care recomandă cartea). După aceea, le-am cerut să realizeze coperta cărții preferate și o bandă desenată în care să surprindă acțiunile principale ale personajelor.

Apoi, am realizat că ne dorim să fim alături de Julian și să-i descoperim experiența parcurgând Cartea lui Julian de R.J. Palacio. Având timpul mai scurt pentru activitatea față în față, spre deosebire de alți ani școlari, ne-am decis să citim la fiecare întâlnire, pe echipe, câte un capitol din carte și să le împărtășim și celorlalți participanți detaliile aflate. Pentru a reține mai ușor conținutul capitolului, fiecare grupă, alcătuită din 4-6 elevi, primea câte o fișă de lectură pe care liderul echipei  o prezenta în fața tuturor după completarea ei.

Pentru ca activitatea să fie antrenantă și interesantă, să-i determine să se implice și să ajungă la rezultate originale, le-am pregătit fișe diferite care să vizeze și activități din diverse domenii și sub diferite forme. La început i-am solicitat să completeze fișa numită Harta capitolului, care conținea următoarele elemente: autorul, titlul cărții, personajele implicate în acțiune, indici spațio-temporali, acțiuni, trăsături ale personajelor, moduri de expunere, opinia despre capitol, sugestii pentru personaje/ autoare.

O altă fișă îndrăgită de elevi este cea care cuprinde tabelul predicțiilor. Elevii au avut de completat trei rubrici cu răspunsurile potrivite pentru următoarele întrebări:
1. Ce crezi că s-a întâmplat?
2. De ce crezi acest lucru?
3. Ce s-a petrecut în realitate?

Participanții au completat primele două rubrici înainte de lectura capitolului, iar ultima coloană după finalizarea lui.

Fișa personajului a fost utilizată la o altă întâlnire, când participanții au fost solicitați ca să rețină cât mai multe detalii despre un personaj preferat din capitolul citit. Această fișă cuprinde elementele următoare: numele personajului ales, vârsta lui, ocupația, portretul fizic, trăsături morale, opinia cititorului despre personaj, un desen/ o caricatură cu personajul și sugestii din partea cititorilor pentru situații provocatoare prin care acesta trece.

Un alt exercițiu interesant a fost realizarea unui blazon al familiei cititorului și al unui personaj dintr-un capitol parcurs. Acesta cuprinde numele și prenumele cititorului/ al personajului ales, statutul acestora, familia fiecăruia, obiceiuri și valori promovate.

Pentru segmentul de creație, la o altă întâlnire, participanții au fost invitați să compună un cvintet plecând de la numele unui personaj/ loc/ obiect din capitolul citit. Astfel, primul vers trebuie să fie termenul-cheie ales (personajul/ locul/ obiectul selectat), al doilea vers cuprinde două adjective care surprind trăsăturile personajului/ locului/ obiectului, al treilea vers este alcătuit din trei verbe care arată acțiuni/roluri pe care le au acestea în contextul dat, al patrulea vers surprinde sentimentele autorului față de personajul/ locul/ obiectul acela, iar ultimul vers are un singur termen, un substantiv, definitoriu pentru personajul/ locul/ obiectul respectiv.

La o altă întâlnire, pentru a pune în aplicare teoria inteligențelor multiple, i-am provocat pe fiecare din echipă să-și  aleagă fișa potrivită. Astfel, participanții puteau opta, după lectura capitolului, pentru una dintre următoarele fișe:
Investigatorul. Propune 8-10 motive pentru care crezi că unii elevi se comportă urât cu copiii cu deficiențe sau fă o anchetă amănunțită și află cum a degenerat conflictul.
Jurnalistul. Răspunde personajelor la 8-10 întrebări care apar în capitolul citit.
Voluntarul. Ajută-l pe directorul școlii să redacteze noul regulament în care să fie promovate și reguli pentru copiii cu dizabilități.
Fotograful. Transformă un portret al unui copil cu dizabilități așa cum ți-ai dori să fie în realitate.
Psihologul. Oferă-i un tratament lui Julian pentru toate temerile și coșmarurile lui.
Geograful. Realizează o hartă a călătoriilor lui Julian și o stemă pentru tabăra lui.
Istoricul. Notează pe un pergament confecționat de tine evenimente istorice la care se face referire în capitolul citit și câteva informații despre acestea descoperite de tine din alte surse.
Artistul. Desenează un peisaj/un obiect descris în capitolul citit.
Matematicianul. Fă un inventar al părților de vorbire prezente în două paragrafe diferite.
Scriitorul. Redactează scrisoarea de scuze pe care Julian a trebuit să i-o scrie lui Auggie sau o scrisoare adresată comitetului de părinți din școala respectivă, în care să pledezi pentru primirea lui August ca elev.
Filozoful. Exprimă-ți opinia în legătură cu citatul: Ar trebui poate, să facem o nouă regulă de viață…Să încercăm întotdeauna să fim puțin mai buni decât este necesar. (directorul școlii, Minunea de R.J. Palacio).
Actorul. Interpretează pe roluri o secvență din capitolul citit cu alți colegi din echipă.

Având imaginea de ansamblu, la ultima întâlnire am folosit metoda arborelui lui Sapiro, cerând tuturor echipelor să-și aducă aportul la completarea tuturor casetelor din acest copac pregătit înainte, cu toate elementele necesare:
Rădăcinile copacului – cauza problemei/ conflictul din operă– De ce a apărut conflictul/conflictele?
Solul – locul și timpul în care apare conflictul – Când se petrece acțiunea? Unde are loc?
Tulpina – personajele implicate în conflict – Cine sunt cei implicați?
Scorbura – problema clară a conflictului – În ce constă acest conflict?
Ramurile – efectele lui asupra celor implicați – Ce simt personajele?
Frunzele – reacția personajelor implicate în conflict – Ce fac personajele în această situație?
Fructele – soluții pentru problema identificată – Cum este soluționată problema/ conflictul?

La finalul activității, am pregătit câte o Diploma  de membru în tabăra lui Julian pentru fiecare participant. Aceasta a fost o activitate interesantă pentru ei care a condus la obținerea unor răspunsuri originale care implicau creativitatea și imaginația lor.

Bibliografie
Onojescu ,M. (coord.). (2007). Lecturiada 2. Cluj-Napoca: Editura Casa Cărții de Știință. Onojescu, M., Pamfil, A. (2014). Profesorul de lectură.  Cluj-Napoca: Casa Cărții de Știință. Pamfil, A. (2003). Limba și literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise. Pitești: Editura Paralela 45.
Palacio, R.J.(2014). Cartea lui Julian. București: Editura Arthur.
Palacio, R.J. (2013). Minunea. București: Editura Arthur.
Sâmihăian, F., Dobra, S., Halaszi, M.,… (2018). Limba și literatura română: ghidul profesorului: clasa a V-a. București: Editura Art Educațional.

 

prof. Anamaria Țigan

Școala Gimnazială Nr. 27, Timișoara (Timiş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/anamaria.tigan

Articole asemănătoare