Ce este tehnologia educațională?

De la vechiul abac la calculatoare portabile, de la proiectoare de diapozitive folosite la clasă la realitate virtuală și învățare electronică, tehnologia educațională continuă să evolueze în noi moduri interesante – inspirând profesori și elevi deopotrivă. Tehnologia schimbă continuu modul în care lucrăm și ne jucăm, creăm și comunicăm. Deci este firesc ca progresele în tehnologia digitală să creeze, de asemenea, oportunități de schimbare a metodelor de lucru în lumea educației.

Pentru profesori, tehnologia deschide noi posibilități de îmbogățire și stimulare a minților tinere. Astăzi, există un entuziasm din ce în ce mai mare în ceea ce privește potențialul pentru tehnologia de asistență, realitatea virtuală și augmentată, instrumentele de colaborare de înaltă tehnologie,  podcasting, blogging, inteligență artificială, învățare personalizată și multe altele.

Vom explora câteva dintre cele mai promițătoare exemple de tehnologie educațională și câteva instrumente și tendințe specifice. Dar mai întâi să aruncăm o privire mai atentă la ce vrem să spunem când vorbim despre „tehnologie educațională”, deoarece discuția se poate referi la:
• Teoria și practica abordărilor pedagogice ale învățării, precum și la
• Instrumentele tehnologice care ajută la desfășurarea procesului de educație.

Ce este tehnologia educațională? Instrumente și suport media

O definiție importantă a tehnologiei educaționale se concentrează pe „instrumentele și mijloacele tehnologice care ajută la comunicarea cunoștințelor, la dezvoltarea și schimbul acestora”.

Luați de exemplu realitatea augmentată și realitatea virtuală. Scriind despre „Cele mai importante 6 tendințe de transformare digitală în educație” din Forbes.com, specialistul în inovare tehnologică Daniel Newman discută despre utilizarea realității augmentate și realității virtuale pentru „îmbunătățirea instruirii profesorilor, în timp ce creează lecții captivante, care sunt distractive și atractive pentru elev”. El ne invită să folosim realitatea virtuală pentru a transporta elevii de exemplu în Grecia antică.

Gamification combină jocul și învățarea prin utilizarea jocurilor ca instrument de instruire, încorporarea tehnologiei jocurilor în clasă „poate face ca învățarea subiectelor dificile să fie mai interesantă și mai interactivă”.

În ceea ce privește inteligența artificială, o universitate din Australia a creat un serviciu virtual de consiliere pentru studenți, disponibil 24/7/365 utilizând un computer. Consilierii virtuali au trimis peste 30.000 de întrebări în primul trimestru, permițând consilierilor umani să se ocupe de probleme mai complexe.

Site-ul ProwdigyGame.com, al cărui joc gratuit de matematică aliniat la curriculum pentru clasele 1-8 este utilizat de milioane de elevi, profesori și părinți, oferă sfaturi specifice pentru valorificarea instrumentelor tehnologice educaționale. Ideile lor includ:

  • Rularea unei excursii virtuale : explorați locații renumite, cum ar fi Empire State Building sau Marea Barieră de Corali; sau previzualizați excursiile reale folosind tehnologia pentru a „vizita” locațiile în prealabil.
  • Participarea la o lecție webquest : aceste aventuri educaționale îi încurajează pe elevi să găsească și să proceseze informații, în cadrul unui format de lecție orientat spre anchetă, care provin de pe web. De exemplu, aceștia ar putea fi plasați în rolul de detectiv pentru a rezolva un anumit „caz”, colectând indicii despre un subiect al curriculumului, investigând surse și pagini web specificate.
  • Podcasting : Redarea podcast-urilor relevante – sau asistarea elevilor în crearea propriilor lor podcast-uri – poate fi o modalitate excelentă de a completa lecțiile, de a angaja auditiv și chiar de a încuraja elevii să dezvolte noi abilități creative.

Instrumentele și tendințele actuale includ învățarea online, „cu robotică și realitate virtuală așteptate să fie adoptate pe scară largă în viitorul apropiat”. Privind puțin mai departe în viitor, studiile indică faptul că „inteligența artificială și tehnologia portabilă vor fi considerate mainstream în termen de patru până la cinci ani”.

În practică, inovația viitoare va veni din inimile și mințile profesorilor care dezvoltă cunoștințele și abilitățile necesare pentru a descoperi cele mai antrenante și eficiente modalități de utilizare a strategiilor de tehnologie educațională în sălile de clasă și în sălile de clasă virtuale, în toată lumea.

Ce este tehnologia educațională? Teorie și practică

O altă definiție esențială a tehnologiei educaționale se concentrează pe teoria și practica utilizării noilor tehnologii pentru a dezvolta și implementa abordări educaționale inovatoare ale învățării și realizării elevilor. În spatele tuturor instrumentelor de înaltă tehnologie, se află profesorii care posedă abilitatea – și inspirația – de a folosi aceste noi tehnologii pentru a extinde universul educațional al elevilor lor.

Potrivit unor rapoarte, „cele mai convingătoare teme în rândul educatorilor care îmbrățișează tehnologia pentru învățare și predare nu sunt deloc despre tehnologie, ci despre elevi”. Beneficiile pentru elevi includ oportunități extinse pentru învățare personalizată, săli de clasă mai colaborative și strategii noi, cum ar fi așa-numita „învățare inversă”, în care elevii sunt introduși la materialul de studiu din afara clasei (adesea online), timpul de clasă fiind apoi folosit pentru aprofundarea înțelegerii prin discuții și activități de rezolvare a problemelor cu colegii.

Pentru profesorii care aspiră să aibă un impact în această disciplină, obținerea unui master în tehnologie educațională înseamnă în mod evident învățarea de noi instrumente, strategii și practici, dar este și despre înțelegerea structurilor de sprijin care trebuie să existe pentru a asigura cele mai reușite rezultate. Acestea includ:

  • Probleme politice și juridice;
  • Probleme etice (confidențialitatea elevilor etc.);
  • Finanțare, subvenții și bugete;
  • Aplicații din lumea reală (lumea muncii, oportunități de parteneriat etc.);
  • Noțiuni de bază despre rețea, hardware, software de gestionare a învățării;
  • Capitaluri proprii (acces și active la comunitate/ școală, acces la elevi);
  • Abilitatea de a finaliza o evaluare a nevoilor școlii sau a zonei.

Prin urmare, pentru educatorii care sunt inspirați de potențialul imens al tehnologiei educaționale, valoarea unui master nu poate fi exagerată.

În ultimii ani, creșterea interesului pentru tehnologia educațională a dus la apariția de noi programe de studii avansate, care sunt concepute pentru a pregăti educatorii să se transforme într-o mentalitate inovatoare și să devină lideri de tehnologie transformatoare în clasa, școala sau zona lor.

Cele mai bune programe sunt structurate pentru a oferi o înțelegere cuprinzătoare a instrumentelor utilizate în tehnologia educațională, teorii și practici, precum și aspecte legate de importanță critică (bugetare, considerații juridice/ etice, oportunități de parteneriat din lumea reală, echitate educațională etc.) care sunt esențiale pentru ca astfel de programe îmbunătățite prin tehnologie să își valorifice potențialul de a inspira învățarea, realizarea și creativitatea elevilor.

 

prof. Flavia Anton

Școala Gimnazială Nr. 5 Ștefan cel Mare, Vaslui (Vaslui) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/flavia.anton

Articole asemănătoare