În perioada 17 iunie – 10 iulie 2025, conform Ordinului MEC nr. 3992/2025, unitățile de învățământ desemnate centre de examen organizează probele pentru certificarea competențelor profesionale, nivel 4, profil pedagogic, specializarea „învățător-educatoare”. Această etapă este una de sinteză – între teorie și practică, între viziune și realitate educațională.
„Să fii dascăl înseamnă, înainte de toate, să dăruiești timp, sens și încredere. A doua jumătate a lunii iunie devine, pentru fiecare elev din profilul pedagogic, o scenă pe care își joacă cu sinceritate, emoție și profesionalism primul său rol de învățător sau educatoare.”
De la proiect la practică: exemple de excelență pedagogică
Fiecare lecție sau activitate demonstrativă propusă de elevi reflectă o înțelegere profundă a psihopedagogiei vârstelor mici, a curriculumului național și a principiilor învățării active. Iată câteva dintre cele mai reprezentative demersuri:
✦ Lecție de consolidare: „Sunetul și literele v, V” – clasa I
Activitatea realizată de Sîngeorzan Andreea Ionela a combinat strategii ludice și exerciții fonetico-analitico-sintetice, încurajând participarea elevilor prin jocuri interactive și suporturi vizuale atractive.
✦ Activitate integrată: „Timpul, prieten sau dușman?” – grupa mare
Prin dialog și ilustrații, Sîngeorzan Nicoleta a ghidat copiii în reflecția asupra modului în care își petrec timpul. Exercițiile practice au fost gândite pe centre de interes, cu fișe, imagini, roata timpului și au fost ghidați să reflecteze asupra activităților benefice sau dăunătoare.
✦ „Colinde românești” – proiect interdisciplinar
Lucrarea Pop Florica a propus o activitate sincretică Muzică – Comunicare, cu evaluare formativă, participare activă a copiilor și o atmosferă festivă, apropiată de sărbătorile de iarnă.
✦ Educație psiho-motrică: „Aruncarea și prinderea mingii” – grupa mare
Târnovan Oana-Miruna a adus dinamism și rigoare motrică într-o activitate care a stimulat cooperarea, coordonarea și încrederea în sine.
✦ Povestirea educatoarei: „Găinușa roșie” – suport vizual
Druhora Iasmina a integrat cu succes elemente de moralitate, secvențialitate logică și expresivitate orală, dezvoltând limbajul și empatia copiilor.
Reflecția pedagogică prin analiza SWOT – O oglindă a maturității profesionale
Analiza SWOT este un instrument de reflecție pedagogică profundă, care încurajează autocunoașterea și proiectarea profesională responsabilă. Aceasta oferă viitorului cadru didactic o imagine clară a ceea ce a funcționat, a ceea ce poate fi îmbunătățit și a potențialului de dezvoltare.
Puncte tari (Strengths)
- Structură didactică clară și adaptată – în lecția „Sunetul și literele R, r”, desfășurată la clasa pregătitoare, obiectivele au fost progresive, etapele lecției bine.
- Activități practice atractive – activitatea „Mânuțe harnice ca ale brutarului” a implicat simțurile copiilor, dezvoltând motricitatea și cooperarea.
- Integrarea metodelor interactive – wordwall, fișe digitale, jocuri de asociere folosite pentru dezvoltarea vocabularului și gândirii logice.
- Participare emoțională activă – copiii s-au implicat afectiv în povestea „Acceleratul”, învățând prin vers și emoție.
Puncte slabe (Weaknesses)
- Lipsa unor elemente de originalitate – unele lecții urmează un tipar clasic, fără inovație evidentă.
- Timp didactic gestionat dificil – activitățile de pictură, bricolaj sau lucru în centre (ex. „Căsuțele fluturilor”) au necesitat mai mult timp decât estimat.
- Tehnologia folosită minimal – în unele cazuri, prezentarea PowerPoint nu a fost valorificată la adevăratul potențial (animații, multimedia).
Oportunități (Opportunities)
- Implicarea familiei și comunității – spectacol cu colinde, ateliere comune, expoziții de lucrări creative.
- Ancorarea în temele sezoniere – primăvara, iarna, săptămâna copilului – toate oferă prilejuri pentru lecții autentice și implicare emoțională.
- Extinderea interdisciplinarității – lecții care combină istoria, limba română și elemente de cultură generală (ex. „Popoarele Europei”)Atestat Târnovan Miruna.
Amenințări (Threats)
- Probleme tehnice neprevăzute – lipsa echipamentelor sau defecțiuni au afectat unele momente cheie.
- Ritmuri de învățare diferite între copii – necesitatea adaptării și intervenției diferențiate în timp real.
- Factori externi de stres – agitația de final de an, încărcătura emoțională a momentului de evaluare.
Din culisele unei vocații: coordonatorul între sprijin, încredere și speranță
Pentru mine, în calitate de profesor coordonator, fiecare probă a fost o întâlnire cu energia și potențialul viitoarei generații de cadre didactice. Am fost martorul devenirii unor tineri responsabili, empatici, cu o viziune educațională adaptată nevoilor copilului de azi.
În loc de concluzie
Certificarea competențelor profesionale nivel 4 nu este doar o diplomă. Este începutul unei misiuni. Este validarea unui drum parcurs cu seriozitate și pasiune. Este, mai ales, promisiunea că fiecare copil va avea în fața sa un dascăl pregătit nu doar să-i predea, ci să-l înțeleagă, să-l inspire și să-i fie alături.
Bibliografie
• Ministerul Educației. (2025). Ordinul nr. 3992/2025… Monitorul Oficial al României, Nr. 471 / 21.05.2025.
• Ministerul Educației Naționale. (2013). Programa școlară pentru disciplina Comunicare în limba română…
• Ministerul Educației Naționale. (2013). Programa școlară pentru disciplina Matematică și explorarea mediului…
• Ministerul Educației Naționale. (2013). Programa școlară pentru disciplina Istorie – clasa a IV-a…
• Ministerul Educației. (2021). Programa școlară pentru disciplina Arte vizuale și abilități practice…
• Chifu, F. (2021). Muzică și mișcare. Manual pentru clasa a IV-a. Editura Litera.
• Grimm, J. & Grimm, W. Muzicanții din Bremen. Versiuni pentru ciclul preșcolar.
• Andersen, H.C. Omul de zăpadă. Ediții pentru clasele primare.
• Galdone, P. Găinușa roșie. Ilustrații și text narativ pentru copii.
• Topârceanu, G. Acceleratul. În: Manuale de Limba română pentru învățământul primar.
• Wordwall. Platformă educațională interactivă. wordwall.net
• EduBoom. Resurse educaționale video și jocuri didactice. eduboom.ro
• OpenAI. (2025). Asistență generată cu ajutorul modelului ChatGPT – GPT-4o. Contribuție la redactarea și editarea conținutului pedagogic. Disponibil prin platforma ChatGPT, chat.openai.com
• Prezentări și proiecte didactice (2024–2025), Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud.