CampioMate – o provocare parcursă cu succes

CampioMATE a fost o experiență minunată, pe care doresc să o împărtășesc și celorlalte cadre didactice interesate. Am descoperit în acest campionat o modalitate de a-i determina pe elevii cu dificultăți în a înțelege matematica să o privească mai încrezători, să-și dezvolte competențe care să-i conducă spre împliniri și la această disciplină riguroasă.

„CampioMATE este un program inspirat din sport și video-gaming care aduce matematica în universul copiilor și pe copii în universul matematicii. Se adresează elevilor de gimnaziu care au  nivel mediu sau slab la matematică, ajutându-i să-și îmbunătățească nivelul. CampioMATE se încadrează în sfera activităților educaționale extrașcolare, nonformale, cu obiectiv de învățare remedială. În cadrul CampioMATE, elevii – jucători au de parcurs o multitudine de provocări și probe diverse prin care, alături de coechipieri și de antrenori, se antrenează cu plăcere la matematică și câștigă puncte, crescându-și nivelul personal pe parcursul celor aproximativ șase luni de program.” (www.campiomate.ro)

Campionatul de matematică pe echipe este la cea de-a treia ediție și este un concurs organizat de Asociația Visuri Îndrăznețe, în colaborare cu Societatea de Științe Matematice din România și cu sprijinul Inspectoratelor Școlare Județene. Competiția a avut cinci etape, fiecare etapă cu o perioadă de antrenament de aproximativ 12 zile, urmată de un test de etapă.

Din județul Dâmbovița, au participat cinci școli din mediul rural și șase școli din mediul urban, alături de profesorii coordonatori care i-au înscris pe elevi în concurs, dintre care șapte au avut rol de antrenor pentru echipa pe care și-au ales-o. La finalul concursului, dintre cele șapte echipe formate cu elevii din județ, au fost premiate cinci echipe (patru medalii de aur si o mențiune). Din totalul elevilor participanți, 70 s-au situat pe podium (30 de medalii de aur, 26 de medalii de argint și 14 medalii de  bronz), rezultate remarcabile pentru județul nostru, ținând cont că este primul an în care participă la acest concurs.

Pentru școala mea (Școala Gimnazială Nr. 2 Picior de Munte Dragodana), am înscris inițial în concurs 17 elevi din clasa a VII-a. După înscriere, jucătorii au intrat în calificări.
S-au rezolvat, în perioada de antrenamente, exerciții din materia de clasa a VI-a și s-a finalizat cu un test .La finalul probelor de calificare, fiecare jucător a obținut două scoruri , R-score și E-score. Pe baza R-score-ului , jucătorul este repartizat într-o echipă sau pe una dintre băncile de rezerve, cu posibilitatea de a se transfera după anumite etape ale campionatului (etapa I și III). În urma testelor de calificare, elevii au fost împărțiți în două divizii, Beta și Gamma, în funcție de nivel. În acest mod s-au format, la nivelul județului, câte o echipă Beta și una Gamma, pentru fiecare clasă de gimnaziu.

Am ales să antrenez echipa 7-Gamma-DB-1- care a avut în componență 11 elevi din clasa mea și nouă elevi din alte școli din județ. Pe 4 februarie 2024, a avut loc evenimentul START JOC. În prima întâlnire a echipei (întâlnirile s-au desfășurat on-line), am făcut cunoștință cu toți jucătorii. Ei au ales un nume pentru echipă, un avatar (poză reprezentativă) și un lider (mâna dreaptă a antrenorului). De atunci, ne-am numit Liga Olimpicilor și am parcurs împreună lungul drum de antrenamente, lockere (care marcau prezența zilnică în arenă a fiecărui jucător), provocări,  teste de echipă, transferuri pe banca de rezerve sau invers. Obiectivul echipei a fost: Colaborăm, lucrăm, progresăm! Am rezolvat, împreună, 2497 de probleme și am acumulat 57995 de puncte.

Parcurgând cele 5 etape, am recapitulat toată materia predată în clasa a VII-a. Etapele I și III au conținut teme de algebra, etapele II și IV geometrie, iar etapa finală a constat într-un test sumativ. Zilnic, în cadrul fiecărei etape, antrenorul și echipa erau conectați în arena de joc pentru a parcurge toate probele (lockere și provocări). Monotorizarea progresului jucătorilor se putea face în arena și clasament. Săptămânal avea loc o întâlnire on-line cu echipa pentru a se explica provocările la care nu s-au descurcat și pentru a rezolva împreună exerciții din fișele de lucru propuse  pe site. La finalul fiecărei etape, toate echipele participau, tot on-line, la Evenimentul etapei unde primeam feedback de la organizatori și informații pentru perioada care urmează. Campionatul s-a încheiat cu o probă surpriză, proba suvenir, în care echipele aveau de făcut o imagine suvenir care să conțină numele echipei, avatarul, poze cu jucătorii, motto-ul și logo-ul CampioMATE.

Pe 8 iunie 2024, a avut loc marea premiere, în care am sărbătorit și ne-am bucurat împreună pentru realizările celor 222 de echipe înscrise în concurs.

Prin munca de echipă, desfășurată în perioada 12.02-31.05.2024, am reușit să ne situăm pe locul al II-lea din totalul de 34 de echipe Gamma, formate cu elevii de clasa a VII-a din toată țara și să devenim echipă Gold pentru rezolvarea corectă a mai  mult de 90% dintre problemele propuse. Fiecare membru al echipei a fost premiat cu medalie de aur în clasamentul pe echipe. În topul jucătorilor, ne mândrim cu 4 jucatori Gold, 5 Silver, 5 Bronze și cu două mențiuni. Ceilalți șase jucători înscriși initial în concurs au făcut parte din divizia Beta și împreună cu 18 elevi din alte școli au format echipa The π-neapples, echipă gold, locul 6 în clasamentul pe echipe, cu un jucător Gold, 2 Silver și două mențiuni.

Și astfel, perseverând și colaborând, am progresat și am devenit mai buni, așa cum ne-am propus!

Webografie
www.campiomate.ro

 

prof. Magdalena Dobre

Școala Gimnazială Nr. 2, Picior de Munte - Boboci Dragodana (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/magdalena.dobre

Articole asemănătoare