Campania Globală pentru Educație, ediția 2024: Educația incluzivă – principii și provocări

Campania Globală pentru Educație (CGE) este o inițiativă internațională, lansată de societatea civilă în 1999, menită să abordeze criza globală din domeniul educației și să susțină dreptul fiecărei persoane la o educație publică, gratuită și de calitate. Prin activitățile sale anuale, CGE atrage sprijinul organizațiilor, precum Salvați Copiii, care ne încurajează să ne implicăm activ în promovarea accesului echitabil la educație pentru toți.

În perioada 21-25 octombrie 2024, școala noastră a răspuns invitației de a participa la Campania Globală pentru Educație, având ca temă „Educația incluzivă – principii și provocări”. Această temă subliniază importanța dezvoltării unui mediu educațional accesibil și adaptabil, care să susțină toți elevii, inclusiv pe cei cu cerințe educaționale speciale (CES).

Obiectivele Campaniei
1. Informare și sensibilizare – Creșterea gradului de conștientizare a comunității școlare privind integrarea elevilor cu dizabilități și/sau CES în mediul educațional obișnuit;
2. Îmbunătățirea relațiilor interpersonale – Promovarea unei culturi de respect și empatie între elevii cu dizabilități/CES și colegii lor;
3. Oportunități de dialog și dezbatere – Stimularea discuțiilor despre importanța incluziunii și asigurarea egalității de șanse în educație.

Elevii Școlii Gimnaziale Petre Ghelmez din București au fost implicați activ în activități menite să promoveze educația incluzivă, printre care:

  • Ateliere educative – Activități care au aprofundat conceptele de echitate, calitate și adaptabilitate în educația incluzivă;
  • Jocul „Șerpi și scări” – Un joc interactiv care a permis elevilor să înțeleagă obstacolele pe care le întâmpină copiii cu dizabilități în accesul la educație, oferindu-le totodată perspectiva soluțiilor pentru o incluziune eficientă.

Impactul campaniei

Statisticile internaționale, conform cărora 1 din 10 copii suferă de o formă de dizabilitate, au generat discuții esențiale despre marginalizare și accesul limitat la educație. Activitățile desfășurate au evidențiat importanța unui mediu școlar primitor și valoros pentru fiecare elev.

Participarea activă a elevilor în această campanie reprezintă un pas important în formarea unei generații conștiente de valoarea diversității și de importanța egalității în educație. Prin implicarea lor directă în activități de sensibilizare, elevii nu doar că au înțeles mai bine provocările întâmpinate de colegii lor cu nevoi speciale, dar au și dezvoltat abilități esențiale de empatie, colaborare și respect reciproc. Aceste experiențe îi ajută să vadă dincolo de diferențele individuale și să aprecieze contribuțiile fiecărui coleg, promovând astfel un climat școlar bazat pe solidaritate și sprijin reciproc.

Pe termen lung, această participare activă contribuie la dezvoltarea unor cetățeni responsabili și implicați, care vor aduce în comunitățile lor principii de incluziune și echitate. Educația incluzivă îi pregătește nu doar pentru succes academic, ci și pentru o viață în care diversitatea este valorizată și înțeleasă ca o resursă fundamentală pentru progresul social. În plus, prin aceste activități, elevii învață să identifice și să combată prejudecățile și barierele care împiedică accesul egal la educație, devenind astfel promotori ai schimbării în direcția unei societăți mai incluzive.

În esență, participarea elevilor la Campania Globală pentru Educație creează o fundație solidă pentru o societate în care fiecare individ, indiferent de contextul său personal sau de provocările cu care se confruntă, poate beneficia de o educație de calitate. Acest proces îi încurajează să își dezvolte nu doar competențe academice, ci și valori umane fundamentale – compasiune, echitate și respect pentru diversitate – care vor contribui la o lume mai dreaptă și mai deschisă pentru toți.

 

prof. Tana Oprea

Școala Gimnazială Petre Ghelmez (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/tana.oprea

Articole asemănătoare