Liceul Tehnologic Special „Pelendava” din Craiova este o școală specială în care sunt școlarizați elevi persoane private de libertate aflate în detenție. În perioada 2023-2027, școala a primit finanțare pentru proiectul de acreditare Erasmus+ KA1-Educație școlară cu titlul ”Step into the Future”, finanțat de Comisia Europeană. În cadrul proiectului sunt propuse anual 16 mobilități de formare ale cadrelor didactice, în 4 fluxuri cu rezultate directe în activitățile educative desfășurate ulterior cu elevii conform planurilor de diseminare și implementare.
Obiectivul 1.- Dezvoltarea competențelor cadrelor didactice pentru implementarea în activitatea educațională a unor practici inovatoare privind educația pentru dezvoltare durabilă
Prin acest obiectiv școala va fi capabilă să implementeze programe ce vizează Educația pentru Dezvoltare Durabilă în procesul educativ (CDS-uri, activități curriculare și extracurriculare – ecologice, pentru sănătate, protecție, prevenție, dezvoltare personală, parteneriate). Printr-un învățământ de calitate și îmbunătățirea ofertei educaționale (dinamică şi coerentă, conformă cu nevoile elevilor şi resursele existente) școala poate să ajute elevii să facă față provocărilor ce vor apărea în viitor. Prin dezvoltarea competențelor cadrelor didactice va crește calitatea actului educațional pentru o școală atractivă și incluzivă, prin adaptarea ofertei la nevoile individuale, de reintegrare socială după perioada de detenție. Profesorii vor dobândi cunoștințe și competențe necesare înțelegerii și promovării dezvoltării durabile, printr-o educație ce promovează stiluri de viață durabile, drepturile omului, egalitate de gen, promovarea nonviolentei și aprecierea diversității culturale.
Rezultatele atingerii acestui obiectiv se vor putea remarca după fiecare perioadă de mobilitate, anual, în mod concentric, fiecare participant la activitatea de mobilitate integrând în activitatea didactică experiențele și abilitățile dobândite (implementare CDSuri, elaborare seturi de materiale auxiliare digitale, realizare activități extracurriculare, introducerea în planificările anuale de activități care vizează educația durabilă, elaborarea de parteneriate, diseminarea în rețele europene).
Obiectivul 2.- Dezvoltarea abilităților cadrelor didactice pe tematica incluziunii și rezilienței, în vederea sporirii șanselor elevilor pentru reintegrare social
Ne propunem să oferim șanse egale și oportunități maxime de dezvoltare, ținând cont de aptitudinile și interesele fiecăruia. Având în vedere profilul școlii și al elevilor, ne dorim ca prin activitățile de mobilități și de follow-up cadrele didactice să fie capabile să planifice şi să realizeze activităţi de consiliere psihopedagogică, integrare/reintegrare socială, reziliență, dezvoltare personală și emoțională a elevilor, să-și dezvolte competențele de a implementa în școală politicile de echitate socială şi pentru egalitatea de şanse, să-și dezvolte abilitățile de a crea oportunităţi pentru îmbunătăţirea performanţei şcolare. De asemenea, ne dorim să fim capabili să îmbunătățim cultura organizaţională prin orientarea spre acces egal şi sporit la educaţie. Considerăm importantă formarea şi dezvoltarea aptitudinii de responsabilizare profesională şi cultural pozitivă a tuturor actorilor educaţionali faţa de educaţia permanentă, personală şi profesională.
Rezultatele se vor putea remarca după perioadele de mobilitate, anual, în mod concentric, preconizând dezvoltarea competențelor profesorilor de a integra anual în activitatea didactică experiențele și abilitățile dobândite (de a consilia, de a aplica terapia prin artă, de a activa în cadrul rețelelor europene, de a realiza activități extracurriculare pe tematica incluziunii și rezilienței, de a susține dezvoltarea personală a elevilor, de a elabora materiale suport în format digital).
Obiectivul 3. – Îmbunătățirea competențelor cadrelor didactice pentru creșterea integrării instrumentelor digitale în activitatea educațională
Prin acest obiectiv se încurajează dezvoltarea unui ecosistem de educație digitală prin care să se dezvolte eficient capacități digitale. Cursurile de formare vor duce la completarea profilului de competenţe ale profesorului, cu accent pe aspectele referitoare la utilizarea competenţelor digitale în procesul didactic, pe care să le includă în procesul educativ într-un grad mai mare. Dezvoltarea profesională a personalului şcolii prin participarea la mobilități va facilita valorificarea expertizei dobândite în scopul integrării instrumentelor digitale în activitatea educațională și în scopul promovării metodelor didactice moderne, interactive, centrate pe elev. Cadrele didactice vor putea realiza lecții pentru diverși elevi cu nevoi speciale îmbunătățindu-și propria încredere în a oferi suport IT. Cadrul mobilităților va aduce o colaborare digitală la nivel instituțional și la nivel european între profesori (webinare) și între profesori și elevi (parteneriatele online).
Rezultatele atingerii acestui obiectiv se vor putea remarca după perioadele de mobilitate, anual, în mod concentric, prin dezvoltarea abilităților cadrelor didactice de folosirea TIC în activitățile educaționale desfășurate cu elevii (creșterea la toate disciplinele a numărului de ore de predare/evaluare în care se vor folosi instrumente TIC, crearea de resurse digitale, pentru toate disciplinele, conceperea unui ghid de uz intern de folosirea TIC).
Obiectivul 4.- Dezvoltarea interesului și a abilităților cadrelor didactice pentru oportunități europene de formare și colaborare
Prin dezvoltarea interesului și a abilităților cadrelor didactice pentru oportunități de finanțare europene urmărim crearea unor premise pentru îmbunătățirea activității noastre educaționale: – informarea cu privire la oportunitățile de finanțare, la platformele și site-urile pe care le pot utiliza pentru informare sau pentru activitățile educaționale – participarea activă a cadrelor didactice la rețele europene prin care pot face schimb de experiență – crearea unor echipe de proiect care să colaboreze în vederea utilizării instrumentelor europene pentru finanțare sau realizarea de parteneriate de cooperare europeană – depășirea barierelor lingvistice și implicarea în cât mai multe proiecte și activități educaționale europene. Acest obiectiv se corelează cu celelalte obiective ale planului Erasmus, care vizează și realizarea de parteneriate pe tematica dezvoltării durabile, a incluziunii, utilizând instrumentele digitale, activarea cadrelor didactice în cadrul rețelelor europene etc.
Rezultatele atingerii acestui obiectiv se vor putea remarca după fiecare perioadă de mobilitate, anual, când, după susținerea cursului de formare, a fost realizat numărul propus de mobilități. După susținerea cursului, până la sfârșitul perioadei de finanțare anuale, ne așteptăm să fie implementate toate activitățile propuse. Rezultatele pentru acest obiectiv se cumulează concentric, pe parcursul celor cinci ani de implementare a programului.
În proiect vor fi implicate toate categoriile de personal și toate persoanele angajate în unitatea de învățământ, cât și elevii, persoane private de libertate.
După primul și al doilea an de implementare, experiența dobândită pe toată perioada mobilităților a fost una foarte valoroasă pentru toate cadrele didactice participante. Activitățile propuse au contribuit la dezvoltarea abilităților de creștere a stimei de sine. Totodată cadrele didactice au pus bazele unor colaborări ulterioare în vederea realizării și extinderii unei rețele profesionale ce îi va ajuta la proiectarea și implementarea unor noi proiecte cu finanțare europeană. Activitățile propuse au oferit modele de practică pentru integrarea acestui concept de educație pozitivă în cadrul orelor de curs și a altor activități specifice școlii.
Pentru a integra rezultatele activităților de mobilitate în activitatea obișnuită, educațională a școlii am urmărit: – introducerea Strategiei de dezvoltare organizațională 2023-2027 și a Planului Erasmus în documentele programatice (reactualizarea PAS 2021-2025 și a planurilor de dezvoltare) – elaborarea, avizarea și implementarea anuală de discipline opționale cu tematica educație pentru dezvoltare durabilă – creșterea numărului cadrelor didactice care utilizează tehnologii digitale în predare, prin asigurarea infrastructurii logistice – creșterea numărului de ore la toate disciplinele la care se utilizează tehnologii digitale prin indicarea explicită a acestora în planificări – creșterea numărului de activități educaționale pentru integrare/ reintegrare socială prin introducerea acestor teme în planificări (în special la disciplinele Consiliere și orientare, Terapii specifice, discipline socio-umane), prin crearea de cursuri dedicate elevilor pentru dobândirea de competențe digitale – asigurarea accesului cadrelor didactice și elevilor la resursele unității necesare derulării activităților propuse – adaptarea fișei de evaluare anuală a cadrelor didactice cu vizarea componentelor: utilizarea TIC/platformelor educaționale în activitatea de predare/evaluare, școlară și extrașcolară, implementarea de activități educaționale școlare și extrașcolare și CDS care vizează educația durabilă, participarea la proiecte europene, participarea în cadrul rețelelor Erasmus etc. – elaborarea și utilizarea în activitatea didactică de materiale digitale adaptate vârstei și nevoilor de formare ale elevilor, persoane private de libertate (auxiliare curriculare, prezentări, lecții online etc.). – utilizarea materialelor rezultate din activitățile proiectului în activitatea educațională (ghiduri, materiale digitale) prin facilitarea accesului la acestea (Centru de Documentare și Informare al școlii, platforma Classroom, site-ul școlii)
Pentru a integra rezultatele activităților de mobilitate implementate în activitatea obișnuită a organizației cadrele didactice formate au diseminat informațiile, au lucrat în echipă cu alte cadre didactice, au oferit suport altor cadre didactice. Pe baza abilităților dobânditeau implementat activități educaționale care răspund țintit nevoilor elevilor (cursuri, grupuri suport, ateliere, CDSuri, parteneriate și activități extracurriculare). În cadrul Săptămânii Altfel/Săptămânii Verzi, fără a se limita la acestea, instituția a încurajat proiectarea și realizarea de activități educaționale interdisciplinare prin constituirea de echipe de proiect, utilizarea de metode inovative, atractive, incluzive și valorificarea abilităților dobândite în orice activitate derulată în școală.
Ne dorim continuarea acestor proiecte și în anii următori, având în vedere impactul benefic asupra elevilor noștri, motivarea și implicarea acestora în propria formare și dezvoltare cu beneficii pentru toți actorii educaționali și implicit pentru comunitate.