Aventura Scratch. Expoziție cu diseminarea unor proiecte STEAM de succes

Prin intermediul proiectului Științescu „Echipa S.E.S. Steam-Earth-Scratch”, proiectului eTwinning „Coding with Scratch” și opționalului „Aventura Scratch”, am reușit să ne transformăm din utilizatori de jocuri, în creatori de tehnologie și să abordăm domeniului STEM într-un mod original. Am acoperit toate ariile curriculare prevăzute în programă printr-o perspectivă transdisciplinară și creativă. Am desfășurat activități interdisciplinare variate și atractive. Elevii au fost implicați în activitățile școlare și extrașcolare, formale sau informale care au fost integrate în programa școlară, proiectul conducând la optimizarea competențelor didactice proprii şi ale competentelor-cheie ale elevilor.

Elevii Clasei Pregătitoare B de la Școala Gimnazială Nr. 2 Diaconu Coresi din Brașov au participat marți, 24 mai 2022, la miniexpoziția și diseminarea proiectului Științescu „Echipa S.E.S. Steam-Earth-Scratch”, proiect declarat câștigător în cadrul apelului de proiecte pentru fondul Științescu 4.0., alături de alte 10 proiecte din domeniul educației. Expoziția a fost organizată la finalizarea acestui proiect STEAM desfășurat în perioada mai-2021-mai 2022 și a derulării opționalului „Aventura Scratch” la Clasa Pregătitoare B în anul școlar 2021-2022.

Evenimentul a avut loc în sala de sport a Școlii Gimnaziale Nr. 2 Diaconu Coresi Brașov. La activitate au participat părinți ai clasei CP B și câțiva foști elevi, aflați acum în clasa a V-a, cei care au pus bazele acestui proiect inovator și care au sprijinit organizarea evenimentului și au ajutat pe cei mici să își susțină prezentările la ecranul interactiv achiziționat în cadrul proiectul prin Fondul Științescu. Elevii Clasei Pregătitoare B:

  • au prezentat proiectul Științescu Echipa S.E.S. Steam-Earth-Scratch folosind pliantul proiectului
  • au prezentat avantajele folosirii ecranului interactiv și a programării în Scratch
  • au prezentat modul cum au integrat alte discipline (CLR, MEM, DP, AVAP, MM) în cadrul opționalului Aventura Scratch prin animații și produsele realizate variate, creative și originale
  • au intonat Imnul proiectului cu pancarte și au recitat poezii
  • au prezentat machetele, planșele și lucrările lor cu poezii, acrostihuri, cvintete, bilete, felicitări, desene, ceasuri, coronițele realizate în cadrul opționalului
  • au prezentat animațiile realizate în Scratch colegilor din școală și cadrelor didactice care ne-au vizitat expoziția
  • au oferit pliantul proiectului și mici surprize (baloane, ceas Scratch, coronițe) colegilor și doamnelor învățătoare participante.

Micii programatori au realizat animații digitale în Scratch, dar și pe hârtie, scriind mici poezii, acrostihuri reușite, bilete de mulțumire pentru Scratch și chiar cvintete în care au rezumat esența proiectului și a opționalului de la clasă. [youtu.be/axQ0sZ6_SSg]

Scratch
Distractiv, provocator,
Codând, testând, îmbunătățind,
Devenim creatori de jocuri,
Aventură.

[youtu.be/FOba8pGZtV4]

Pentru această activitate de diseminare, au pregătit un top cu 10 animații Scratch pe care, prin tragere la sorț, le-au prezentat vizitatorilor. La sfârșit s-au distrat participând la un concurs de pescuire dintr-un acvariu virtual, animat, realizat tot în Scratch în cadrul unui proiect final colectiv.

Din luna noiembrie 2021, activitățile acestui proiect Științescu au fost diseminate și îmbogățite și în cadrul unui proiect eTwinning „Coding with Scratch” în care am descoperit tainele programării alături de elevi din 15 școli diferite, din România, Turcia, Polonia, Grecia, Serbia și Portugalia.

Elevii și-au dezvoltat competențe lingvistice de comunicare în engleză, precum şi ȋn utilizarea tehnologiilor TIC prin realizarea de animații în Scratch, de filme folosind aplicații ca Stop Motion, ChatterPix, WordArt, Jigsawplanet, Pixton, StoryJumper, Renderforest pe ecranul interactiv tabletă sau telefon.

Suntem norocoși și recunoscători că opționalul nostru CDȘ ”Aventura Scratch” desfășurat pe parcusul Clasei Pregătitoare ne-a oferit o călătorie inedită, ne-a introdus într-o comunitate puternică cu oameni dedicați domeniului STEAM și credem că opționalul ales la clasă ne-a dat șansa să aducem o contribuție valoroasă proiectului Științescu „Echipa S.E.S. Steam-Earth-Scratch” și proiectului eTwinning „Coding with Scratch”, ne-a îmbogățit orizontul și ne-a ajutat să ne pregătim mai bine pentru viitorul necunoscut pe care-l avem în față. [youtu.be/QpaTYCkBfg8]

Activitatea de diseminare s-a dovedit una reușită, inedită, cei mai mici participanți au fost încântați că au reușit să organizeze în echipă, cu ajutorul colegilor din clasa a V-a, prima lor expoziție și au fost vedetele școlii pentru o zi. Ei au fost aplaudați de colegii din școală și au înțeles că doar prin muncă în echipă și pasiune pot realiza lucruri mărețe.

Totodată,  cei mici au mai înțeles că ”Să formezi o echipă este doar începutul, să rămâi împreună este progresul, să lucrezi împreună este SUCCESUL!”

* * *

Mulțumim Fundației Comunitare Brașov pentru cea de-a patra ediție a Fondului Științescu Brașov. Le mulțumim susținătorilor Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR și Romanian-American Foundation, precum și finanțatorilor locali care susțin programul Stiintescu 4.0: RAP Group, Atos, Benchmark Electronics Romania, Duvenbeck, Miele, Pentalog și Diverco.

 

prof. Mariana Mihaela Lazăr

Școala Gimnazială Nr. 2 Diaconu Coresi, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.lazar

Articole asemănătoare