Aventură în lumea învățării online

În contextul pandemiei declanșate la nivel mondial am trăit, ca profesor, experiența învățării online alături de colegii, elevii mei și părinții acestora și am participat la o adevărată transformare a comunității didactice.
M-am trezit în fața noii provocări puțin derutată, neîncrezătoare și neputincioasă. Am devenit apoi plină de voință și determinată să parcurg ce a mai rămas din acest an școlar cu elevii mei în condițiile de învățare impuse de situația actuală.

Primul pas a fost cel în care am încercat să mă perfecționez pentru a preda în mediul online. Prin bunăvoința Ministerului Educației și Cercetării, a unor Asociații și a CCD-ului am participat la webinare, cursuri și conferințe Zoom, care mi-au oferit informații și m-au ajutat să înțeleg cum funcționează o clasă virtuală și cum voi putea interacționa cu elevii mei eficient și plăcut.

Cel de-al doilea pas a fost cel prin care să mă asigur că toți elevii mei au posibilitatea de a participa la aceste activități, că dețin cel puțin un telefon inteligent, o tabletă, un calculator sau laptop conectate la internet, deși am constatat pe parcurs că uneori, acolo unde în familie sunt mai mulți frați, activitățile se suprapuneau. M-am asigurat apoi că toți copiii au un loc pregătit în casă confortabil, dar în același timp asemănător cu cel de la școală, pentru că de foarte multe ori am precizat că încercăm să facem „școala de acasă ca… la școală”.

Cel de-al treilea pas a constat în realizarea unor lecții prin care să mă asigur că voi continua procesul de învățare în cele mai bune condiții și acum pot să afirm că am reușit, în mare măsură. În aceste activități de învățare am proiectat strategii prin care am reușit ca elevii să nu stea doar cu ochii în calculator și am lucrat atât frontal, cât și individual. Am primit feedback la temele de lucru prin intermediul Facebook, prin postări și momente live realizate de elevi. De cele mai multe ori am folosit evaluarea reciprocă și autoevaluarea. Mi s-a părut foarte important ca fiecare elev să primească feedback din partea mea, fie că am remarcat scrisul frumos sau ideea originală, creativitatea sau rigurozitatea și corectitudinea rezolvării, fie că am subliniat greșeli care au fost corectate ulterior observației.

Începutul acestei aventuri a fost în grupul Facebook părinților elevilor clasei, la care au aderat și copiii, prin intermediul căruia am demarat activități de recapitulare, sistematizare, consolidare a cunoștințelor și deprinderilor. În perioada următoare am creat un cont de Zoom și am lucrat  pe această platformă, dar nu am renunțat nici la activitățile de pe grupul clasei. Părinții și elevii au fost foarte interesați și chiar încântați că nu vor pierde contactul cu școala și cu doamna învățătoare.

Am lucrat după orarul clasei, am respectat programa și parțial proiectul unităților de învățare, am avut permanent în vedere nevoile și particularitățile de vârstă ale copiilor. Am utilizat diverse resurse din mediul online: Youtube, Craft&Kids, wordwall.net, platforma CRED, diverse tutoriale. De mare ajutor mi-au fost colaborarea cu noii mei colegi din grupurile de pe Facebook cu care am avut posibilitatea să comunic online și de la care am preluat multe resurse pe care le-am utilizat eficient. În această perioadă s-a observat o solidaritate și o intensificare a activității de mediatizare a experiențelor profesionale diverse între cadrele didactice aflate, recunoaștem , toate într-o situație inedită, așa cum spuneam, ca într-o aventură. Mi-au fost de mare ajutor testele online concepute și postate de mine pe platforma Didactic în activitatea mea la catedră.

În ultimele săptămâni am creat camera clasei pe Facebook, Messenger și am lucrat cu un număr mai mare de copii decât pe Zoom, deoarece a fost mai facil de accesat și  nu mai era nevoie de o invitație trimisă copiilor în prealabil.

Am încercat să realizez, în urma acestei experiențe plăcute până la urmă, o analiză Swot a acestor activități de interacțiune virtuală cu elevii mei

PUNCTE TARI

  • Parcurgerea materiei conform programei
  • Evitarea înghețării anului școlar
  • Flexibilitate în organizarea programului zilnic al elevilor
  • Posibilitatea de a interacționa în situații speciale cu elevii
  • Posibilitatea de a-i încuraja permanent pe elevi și de a le păstra încrederea în noi
  • Posibilitatea de a avea contact vizual cu elevii și de a comunica verbal

PUNCTE SLABE

  • Limitarea relațiilor interpersonale în cadrul grupului școlar (elev-elev, elev-profesor, profesor-părinte)
  • Limitarea posibilităților de tratare diferențiată a elevilor
  • Limitarea participării la activități extrașcolare și extracurriculare
  • Limitarea implicării afective a elevilor în anumite secvențe ale lecțiilor

OPORTUNITĂȚI

  • Participarea elevilor (copiii digitali) la activități de învățare care implică utilizarea gadgdet-urilor
  • Implicarea activă a părinților în activități de învățare
  • Participarea cadrelor didactice la activități online gratuite de perfecționare pentru realizarea de lecții în mediul virtual
  • Dezvoltarea competențelor digitale și de multitasking în educație

AMENINȚĂRI

  • Funcționarea deficitară a internetului în unele zone
  • Imposibilitatea unor elevi de a participa la toate lecțiile și activitățile online din lipsă de dispozitive conectate la internet
  • Imposibilitatea participării la activități de formare profesională a cadrelor didactice față în față
  • Posibilități reduse de a organiza întâlniri cu părinții

Dacă privesc situația din punct de vedere statistic, am constatat că 50% dintre elevi au participat la lecțiile pe Zoom constant și au oferit permanent feedback și în grupul Facebook al clasei , 9% au lucrat doar cu ajutorul grupului și au oferit feedback, 32% au lucrat doar cu ajutorul grupului de Facebook și au oferit sporadic feedback, invocând diverse motive ( în condiții normale, la școală, erau cuprinși într-un program de recuperare/ remediere și în școala online au primit sarcini diferențiate). 9 % au ignorat școala și demersurile de a lua contact cu clasa virtuală. Precizez că lucrez în mediul rural, cu un grup școlar în care 30% din elevi provin din familii cu situații speciale.

Ca o concluzie, pot să afirm că această experiență a reprezentat atât pentru mine, cât și pentru elevi și părinți o provocare la care am răspuns cu plăcere, curiozitate și interes, fiind destul de incitantă. Pot să privesc școala online ca pe o alternativă a școlii reale, în situații deosebite, dar școala reală va rămâne locul în care elevii pot primi educație multilaterală, adevărată și de calitate.

 

prof. Liliana Țepeș-Greuruș

Școala Gimnazială Nr. 1, Bicazu Ardelean (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/liliana.tepesgreurus

Articole asemănătoare