Avantajele și dezavantajele învățării prin e-learning

E-learning reprezintă o metodă de învățare online, cu ajutorul tehnologiei multimedia pentru formare, via internet, care îmbunătățește calitatea învățării, facilitând accesul la resurse și servicii, precum și colaborarea la distanță. Această metodă le oferă elevilor o experiență de învățare deosebită, datorită sunetului, graficii și activităţilor, permiţând o mai bună înțelegere și asimilare a cunoștințelor.

Învăţarea online a prins amploare în timpul pandemiei de Coronavirus, perioadă în care au existat luni întregi de predare şi învăţare exclusiv în mediul online. Astfel, profesorii au trebuit să se adapteze din mers noilor cerinţe şi să îşi adapteze lecţiile la acest mod de predare. Există o serie de avantaje şi dezavantaje ale învăţării prin e-learning a materiei. Astfel, dintre avantaje, am putea enumera următoarele:

  • Utilizarea unor platforme online de tip Kahoot, LearningApps etc, care dau un caracter ludic aceste materii, prin diferite jocuri cu alegere multiplă, adevărat/ fals, quiz etc., la care elevii pot participa activ în procesul de învăţare, într-un mod distractiv.
  • Vizionarea unor filmuleţe educative pe Youtube, cu caracter educativ sau moralizator, care pot ajuta la fixarea unor cunoştinţe sau ca feedback la anumite teme.
  • Posibilitatea ca elevii timizi sau care nu au curajul să se vorbească în sala de clasă, să îşi exprime punctul de verdere, cu camera închisă sau deschisă, după posibilitate.
  • Şansa de a utiliza o multitudine de aplicaţii şi metode moderne, prin care elevii să asimileze mai bine noile informaţii de la materia predată.

Dintre dezavantajele predării online, am putea enumera următoarele:

  • Lipsa unei conexiuni stabile la internet.
  • Lipsa unor aparate, pe care să se poată realiza acest tip de învăţare, o parte din elevi neavând telefoane, laptopuri sau computere performante, care să permită participarea la orele de curs online.
  • Funcţionarea deficitară a aparatelor mai sus menţionate, care pot întrerupe sau îngreuna procesul educativ.
  • Incapacitatea elevilor de a înţelege în mod corect informaţia transmisă de către profesori, din cauza unor factori perturbatori din mediul de acasă: sunete exterioare deranjante, mai mulţi fraţi în aceeaşi încăpere şi lipsa căştilor, elevi cu deficit de atenţie, lipsa supravegherii din partea părinţilor, ce permite desfăşurarea unor alte activităţi: jocul pe telefon, vizionarea de filme etc.
  • Utilizarea unui număr prea mare de materiale multimedia, care pot suprasolicita creierul elevilor etc.

Astfel, învăţarea online poate avea atât avantaje, cât şi dezavantaje, însă cel mai important lucru este ca profesorii să găsească un echilibru, între aceste două aspecte, pentru a realiza o predare a acestei materii, care să ducă la rezultate fructuoase şi de lungă durată.

Bibliografie

 

prof. Alexandra Bercea

Liceul Tehnologic Anghel Saligny, Turț (Satu-Mare) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandra.bercea

Articole asemănătoare